IN-YOUR-FACE TİYATROSU VE BİR ÖRNEK ÇALIŞMA “THE PILLOWMAN-YASTIK ADAM”

Her dönemde olduğu gibi, geleneğin devamlılığı ile alternatif olanın savaştığı bu çağda da alternatif olan var olma gücünü, geleneksel olanın kaybettiği değerleri üzerine kurmuştur. Çünkü kaybedilen iletişim yollarını yeniden yaratmak için yeni yaklaşımlara ihtiyaç vardır. Pek çok toplumsal değişim ve dönüşümün yaşandığı modernden postmoderne geçiş süreci ve özellikle postmodern dönemde de, gerçek ile kurgu arasındaki yok olan sınırları tekrar hatırlatmak, toplumun içine çekilmeye çalışıldığı ötekileştirme tehdidi ve şiddet sarmalına dikkat çekmek için In-your-face olarak adlandırılacak olan bir hareket doğmuştur. Geleneksel olana göre estetik hesaplaşmaları ve yöntemleri oldukça farklı olan bu hareket bir akıma dönüşmese de postdramatik yapı içerisinde önemli bir yer edinmiştir. Bu çalışma ile In-Your-Face tiyatrosunun tarihsel süreci ve bir harekete dönüşmesini sağlayan ortak özellikleri üzerinde durularak, geleneksel olan ile alternatif olanının hangi noktalarda ayrıldığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu inceleme sonrasında da bir In-Your-Face tiyatro örneği olan Yastık Adam oyununun analizi yapılarak ulaşılan tespitler ve ileri sürülen görüşler somutlaştırılmıştır.

___

  • KaynakçaERSAN, I., (2009), “In-Yer-Face Tiyatro Hareketinde Sahne Tasarımı Anlayışı Ve Bir Örnek Oyun: Sarah Kane “Cleansed/Temizlenmiş”, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü Sahne Tasarımı Ana Sanat Dalı, Yayınlanmamış Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. Selda Kulluk Yerdelen, İzmir.ADA, U. (2010), “Sarah Kane’in Blasted Oyununda Şiddet Ögesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.URBAN, K. (2002) “Towards A Theory Of Cool Britannia Coolness, Cruelty And The Nineties”, New Theatre Quarterly 80, Cambridge University Press, Cambridge, 2002.SİERZ, A. (2009), “Suratına Tiyatro, Britanya’da In-Yer-Face Tiyatrosu”, Çev. Selin Girit, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.HORNBY, A.S., (2000), “Oxford Advanced Learner’s Dictionary”, Oxford University Press, New York.SAYIN, G. (2009), “Martin Mcdonagh Tiyatrosu”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.SCHILD, R. (2006), “Suratımıza Bir Tokat İle Tiyatromuz Kurtulabilir Mi?”, Radikal İki, 22.01.2006.KARADAĞ, Ö. (2019), “Postdramatik Tiyatronun Kökleri Ve Çağdaş Britanya Tiyatrosu”, Roman Kahramanları Dergisi Sayı:37.KARADAĞ, Ö. (2009), “Vur/Yağmala/Yeniden: In-Yer-Face, Ravenhill Ve Dotbilsarda”, Sahne Dergisi, Ankara, Mart Nisan.BİÇER, A.H. (2010), “Sarah Kane’in Postdramatik Tiyatrosunda Şiddet”, Çizgi Kitapevi, Konya.ZERENLER, D. (2014), “In-Yer-Face Tiyatrosunda Şiddet Üzerine Bir Örnek: Yastık Adam”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı, Ss. 255-262.MCDONAGH, M., “Yastık Adam”, Çev. Yusuf Eradam.http://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/Martin_Mcdonaghhttp://Www.İmdb.Com/Name/Nm1732981/http://Www.Liteneye.Com/Php/Speople.Php?Rec=Trueuıd=5811http://Www.İnyerface-Theatre.Com/Credits.HtmlNUTKU, H. (2009), “Günümüzde In-Yer-Face Tiyatro Anlayışı”, Yeni Tiyatro Dergisi, http://Www.Yenitiyatrodergisi.Com/Makale/Gunumuzde-İn-Yer-Face-Tiyatro-Anlayisi