KENDİ KALEMİNDEN HALİT ZİYA'NIN YAZMA SERÜVENİ

Yazmak, birçok sanatçıda çok erken yaşlarda başlayıp daha sonra vazgeçilmesimümkün olmayan bir tutkuya dönüşmüştür. Bu tutkunun ürünü olan her eser,sahibinin iç dünyasına, hayata bakış açısına, sosyal şartlarına, yaşanılan devir vedöneme dair izler taşır. Birçok sanatçı ömrünün ilerleyen dönemlerinde eserlerindeyer alan imgelerin, olayların, hikâye ya da roman kahramanlarının kendidünyasındaki yerini, önemini açıklamaktan geri durmamıştır. Eserlere dair bu türbilgilere daha çok hatıralarda, mülakatlarda ve hususi mektuplarda rastlanılır.Bu çalışmada Halit Ziya Uşaklıgil'in Resimli Ay mecmuasına 1928 yılındaverdiği "Eserlerimi Nasıl Yazdım" başlığını taşıyan mülakat, Latin harflerineaktarılarak sanatçının yazma eylemi üzerine düşünceleri ve daha çok ilk gençlikdöneminde yazdığı eserlerin yazılma serüvenleri işlenecektir. Bununla birlikteyazarın dilde sadeleşme konusu ve imlaya dair fikirleri kendisiyle farklı tarihlerdeyapılan mülakatlar çerçevesinde değerlendirilerek sadeleşmenin bir gerekliliğedönüşü farklı örneklerle ele alınacaktır. Sonuçta birçok sanatçı gibi Halit Ziya'nında büyük bir heyecanın ürünü olan gençlik dönemi eserlerine eleştirel bir bakışaçısıyla yaklaştığı görülecektir.

WRITING ADVENTURE OF HALIT ZIYA FROM HIS OWN WRITING

Among many writers, writing starts at an early age and becomes an irrevocablepassion. As the fruit of this passion, the work produced contains traces of thewriter's inner world, perspectives on life, social conditions and the time period theauthor was in. In later stages of their lives, many writers couldn't refrain fromexpressing the importance of the imagery and protagonists in their short stories andnovels. This type of information is mostly seen in memories of diaries, interviewsand private letters.In this study, Halit Ziya Uşaklıgil's interview in Resimli Ay Magazine entitled"How I wrote My Work" is written in the Latin alphabet and his opinions on the actof writing and the adventure of the writing, especially in his early youth will beexamined. In addition, the writer's opinions on the simplification of the languageand orthography through the interviews conducted on different occasions alongwith the necessity of purification will be examined with examples.As a result, the study will reveal that Halit Ziya approached his early work,which was a direct influence of the excitement taking place in his life, with a criticalpoint of view.

___

  • Ayda, A. (1984). Böyle İdiler Yaşarken. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Selim Cavit, (Mayıs 1936). "Halit Ziya Uşakligil'in Hücresinde". Resimli Ay, S. 3, Yıl.8. s. 3.
  • Enginün, İ. (1994). Abdülhak Hâmid'in Hatıraları. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Enginün, İ. - Kerman Z. (2011). Yeni Türk Edebiyati Metinleri- 2 hikâye (1860-1823). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Es, H. F. (haz. Selçuk Karakılıç) (2010). Bugün de Diyorlar ki. İstanbul: Ötüken.
  • Gürbilek, N. (2004). Kör Ayna, Kayıp Şark. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Huyugüzel, Ö. F. (2004). Halit Ziya Uşakligil. Ankara: Akçağ. Resimli Ay, c. 5, nr. 9-57 (TS. 1928), s. 23-25.
  • Uşaklıgil, H. Z. (1987). Kırk Yıl. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Uşaklıgil, H. Z. (1939). Aşk-ı Memnu. İstanbul: Hilmi Kitabevi.
  • Ünaydın, R. E. (haz. Şemseddin Kutlu) (1985). Diyorlar ki. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Türk, E. B. (2015). "Resimli Ay'da Bir Anket: 'Muharrir ve Ediplerimiz Nasıl Yazarlar?' " . Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Süreli Yayınlar Özel Sayısı, 79-90.