Hasta ve hasta çocuk isimli manzum hikâyelerin mukayeseli tahlili

Bugüne kadar yapılmış pek çok çalışmada Tevfik Fikret ve Mehmet Akif,sathi ve ideolojik bakış açıları yüzünden her anlamda birbirinin zıddı vemuhalifi gibi takdim edilmiştir. Hâlbuki her ikisi de aynı zaman ve muhitte,aynı milletin çocukları olarak dünyaya gelmiş ve birbirine çok benzeyensosyal, siyasi, edebî ve kültürel atmosfer içinde hayatlarını devamettirmişlerdir. Bunun doğal neticesi olarak çoğu zaman benzer duygularıhissetmiş ve o duyguların tesiri altında Türk edebiyatına birbirine çokbenzeyen şiirleri hediye etmişlerdir. Münhasıran Hasta Çocuk ve Hasta şiirlerini baz alan bu çalışma, bize Tevfik Fikret ile Mehmet Akifin sanatanlayışları itibariyle ana çizgilerde tam bir benzerlik içinde olduklarını fakatayrıntılarda birbirlerinden ayrıldıklarını göstermiştir. Çalışmada öncelikle heriki manzum hikâyenin kısa bir özeti verilmiş, daha sonra manzumelerdekibenzeşen ve ayrışan yönler mukayeseli bir şekilde tahlil edilmiştir. Sonolarak da bu çalışmanın, Tevfik Fikret ve Mehmet Akifle ilgili klişeleşmişkanaatleri ve ifadeleri cerh ettiği ifade edilmiştir.

The comparative analysis of versified stories called ill and sick child

Tevfik Fikret and Mehmet Akif have been presented as contrary andconverse to each other at all points in many studies done so far because ofsuperficial and ideological viewpoints. However, both of them came into theworld at the same period and environment as a child of same nation andcontinued their lives in a similar social, political, literal and culturalambience. As a natural consequence of it, Both mostly felt similar emotionsand gave similar poems to Turkish literature as a gift under influence of theseemotions. This study which exclusively predicates Hasta (ill) and HastaÇocuk (Sick Child) poems on has shown us that Tevfik Fikret and MehmetAkif are completely alike in the essentials of their senses of art but aredifferent from each other in the details. In this study, firstly both poems stories were summarized and later the analogous and separate aspects in bothpoems were comparatively analyzed. Finally, It was stated that this studyrefused the stereotyped opinions and expressions regarding Tevfik Fikret andMehmet Akif.

___

  • Akyüz, K. (2000). Modern Türk edebiyatının ana çizgileri 1860-1923. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Ersoy, M. Â. (2006). Safahat ( Safahat ’ı Teşkîl Eden Yedi Kitabın Tam Metni İle Safahat Dışında Kalmış Bir Kısım Şiirleri). ( haz. Düzdağ, M. E.) . İstanbul: DN-Aden Yayıncılık.
  • Güneş, M. (2012). Servet-i Fünûn’dan Cumhuriyet’e Türk edebiyatında manzum hikâye. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Kaplan, M. (1994). Türk edebiyatı üzerinde a raştırmalar -2. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaplan, M. (1995). Türk edebiyatı üzerinde araştırmalar -1. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaplan, M. (1997). Tevfik Fikret. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kuntay, M. C. (2001). Mehmet Akif. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • M. T. Fikret. (1311). Hasta çocuk. Servet-i Fünûn, Y. 5, C. 10, S. 257, 354.
  • Mehmed Akif. (1908). Hasta. Sırat- ı Müstakim , Aded: 5.
  • Mehmed Emin. (1316/1899). Türkçe şiirler. Kostantiniyye: Matbaa-i Ebuzziya.
  • Okay, O. (1998). Mehmet Akif: Bir karakter heykelinin anatomisi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Parlatır, İ. ve Çetin, N. (2004). Tevfik Fikret bütün şiirleri. Ankara: TDK Yayınları.
  • Ruşen Eşref. (1919). Tevfik Fikret (hayatına dair hatıralar). İstanbul: Hilâl Matbaası.
  • Tanpınar, A. H. (1995). Edebiyat üzerine makaleler. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tanpınar, A. H. (1998). 19. a sır Türk edebiyatı tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.