Müzesini Düşleyen Arşiv: Grafist Arşivi

Müze arşivleri gün ışığına çıkmayı bekleyen, bir başka deyimle uyuyan arşivin sergilenmesi ile “izleyici-eser” buluşmasını, izlenmesini ve incelenmesini sağlayan, depolardır. Bir yaşayarak öğrenme metodu mekanı olan müzelerin sanat eseri izleyicisi için araştırma yapma, sanat eseri ile yüzleşme imkanı sağlaması açısından önemli bir misyonu bulunmaktadır. Uluslararası örneklere göre ülkemizde grafik tasarım ürünlerinin arşivleri yok denecek kadar azdır. Tasarımcılar ve koleksiyoncular tarafından saklanan tasarım ürünü koleksiyonları bulundukları ortamla sınırlı kalmış ve paylaşmak için uygun mekan bulamamıştır. 20 yıldır yapılan Grafist etkinlikleri sonucunda tasarım alanında söz sahibi tasarımcılar tarafından bağışlanan tasarım ürünleri, etkinliğe katılamayan, dolayısıyla sergilenen veya bağışlanan tasarım ürünlerini göremeyen araştırmacı, tasarımcı ve öğrencilerin ulaşabilecekleri bir mekanla paylaşıma açılmıştır. Nadir tasarım ürünlerinin ve tasarım tarihi yazımında öncü rol oynayan tasarımcıların işlerinin bulunduğu Grafik Tasarım Uygulama ve Araştırma Merkezi bünyesinde bulunan Grafist Arşivi grafik tasarım ürünlerinin arşivlenmesi konusunda özgün bir metodoloji sunmuştur. Grafist / İstanbul Grafik Tasarım Günleri etkinliği; uluslararası tasarım eğitimine, tasarım kültürüne ve tasarımda yeni algı ve yorumlara katkısı bakımından önemli bir yere sahiptir.

The Archive Dreaming Its Museum: The Grafist Archive

The museum archives are the deep repositories that provide audience meeting with the work of art and make the work visible with the exhibition of hidden archive that has been waiting to be brought to light. The museums functioning the place of learning have an important mission in terms of providing the audience the opportunity to do research and to meet with the art work. Considering international products in graphic design, nearly there is no graphic design archives in our country. Graphic design collections that are kept by graphic designers and collectors have not been able to be exhibited. As a result of the Grafist Events that have been held for twenty years, the design products donated by the pioneering figures in design have been opened to share and available to the researchers, designers and students who are not able to participate in the event. The archive has rare design products created by the designers who play a leading role in the history of design. The Grafist Archive as a part of the Graphic Design Application and Research Center has a unique methodology for archiving graphic design products. Grafist / Istanbul Graphic Design Week as an event has a significant place in international design education and design culture with its contribution to new perception and interpretation in design.

___

  • Barbosa H. (2013). “Helena Braga Barbosa” Grafist 17 içinde (s.14), İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları.
  • Ertaş, H. (2016). “Sinan Niyazioğlu ile Söyleşi: Geçici Olanı Kalıcılaştırmak”. http://xxi.com.tr/soylesiler/gecici-olani-kalicilastirmak Erişim Tarihi: 05.04.2018 Görgün, M., “Önsöz” Grafist 22 (s.18) içinde, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları.
  • Karamustafa, S. (2006). “Grafist 10”. İstanbulu Duyumsamak (ss.194-202) içinde. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Zürih Tasarım Müzesi. https://www.altumconcepts.com/blog/2017/3/8/82ye5itv5a9snxte48ceinwpxqipe0 adresinden erişildi (ET: 17.07.2019).
  • Görsel 2. Portekiz Aveiro Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Arşivi. http://blogs.ua.pt/galeria/?p=1431 adresinden erişildi (ET: 12.05.2016).
  • Görsel 3. Grafist Arşivinden Görüntü. İstanbul: Grafist Arşivi.
  • Görsel 4. Shigeo Fukuda. (1995). Fukuda Polonya’da [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 5. Yurdaer Altıntaş. (1999). Alfred Hitchcock [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 6. Bülent Erkmen. (1986). Okçuluk [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 7. Sadık Karamustafa. (1977). 1 Mayıs [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 8. Haluk Tuncay. (1995). 14. Uluslararası İstanbul Film Festivali [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 9. Emre Senan. (1990). Groupe Vocal De France [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 10. Burcu Dündar. (2014). Floortile [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 11. Sinan Niyazioğlu. (2010). Seminer [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 12. Özge Güven. (2015). Feed Dergisi [Kapak tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 13. Japon Ambalajları [Ambalaj tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 14. Garcia, V. (Tasarımcı). Faks [Afiş tasarımı]. https://socialhistory.org/en/today/atomic-bomb-hiroshima adresinden erişildi (ET: 07.05.2016)
  • Görsel 15. Shigeo Fukuda. (2006). İstanbul as Felt By… [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 16. Semra Güler. (2012). Kalimera Mellon / Merhaba Gelecek [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.
  • Görsel 17. Ferhan Dayıoğlu. (2010). Babylon Öğrenci Afişleri Sergisi [Afiş tasarımı]. İstanbul: Grafist Arşivi/Koleksiyon.