Afiş Tasarımında İki Dil Kullanımı

Öz Posters are the graphic products that attract our perception with its stimulant power. The visual hierarchy and focus of the surface influence the need to intensify our perception towards what images in a poster. In terms of communication, one of the images that takes our attention on the surface of the poster is the concept of language which becomes a social sign through writing and typography. The poster design determines the priority of the language in our perception as a communication medium. Today, the position of the poster is very different from that of the past. Poster designers must use more than one language in their designs in order to be more understandable in a rapidly changing and globalizing world. While that multi-language usage served as giving information in the past, today it has become the main feature of poster design. These kind of posters, generally designed to both combine the local and the global and to reach masses by creating a new narrative style, have become common.

___

  • Görsel 1. Bettmann Arşivi. (1909). Metropol Oteli binası, New York [ Fotoğraf]. The Modern Poster (s.13) içinde. New York: New York Graphic Society Books.
  • Görsel 2. Chéret, J. (Tasarımcı). (1872). Valentino Balosu [Afiş tasarımı]. https://i.pinimg.com/originals/4f/d2/10/4fd210c3374cb557275d5901ad14478f.jpg adresinden erişildi (ET: 11.07.2018)
  • Görsel 3. Zdanevich, I. (Tasarımcı). (1923). Sakallı Yürek Gecesi [Afiş tasarımı]. Graphic Arts (s. 59) içinde. China: Scala Group S.p.A.
  • Görsel 4. Troxler, N. (Tasarımcı). (2001). 20. Müzik Festivali [Afiş tasarımı]. http://www.troxlerart.ch/details.php?bild_id=376&border=1 adresinden erişildi (ET: 09.06.2018)
  • Görsel 5. Milano, P. A. (Tasarımcı). (2004). Birleşmiş Milletler 60. Yıldönümü [Afiş tasarımı]. http://2016.agi-congress.com/speakers/armando-p-milani adresinden erişildi (ET: 14.07.2018)
  • Görsel 6. Gramlich, G. (Tasarımcı). (2011). Multidisipliner Sanat Festivali [Afiş tasarımı]. http://gggrafik.de/content/index_ger.html adresinden erişildi (ET: 23.07.2018)
  • Görsel 7. Bolado, A. P. (Tasarımcı). (1970). Latin Amerika Dayanışma Haftası [Afiş tasarımı]. https://www.chairish.com/product/1334239/1970s-original-cuban-postersolidarity-with-latin-america-international-week-of-solidarity-with-lat erişildi (ET: 23.07.2018)
  • Görsel 8. Matsunaga, S. (Tasarımcı). (1988). Kişisel Sergi [Afiş tasarımı]. http://a-gi.org/design/shin-matsunaga-posters/ erişildi (ET: 25.07.2018)
  • Görsel 9. Bankov, P. (Tasarımcı). (2014). 11. Altın Arı Bienali [Afiş tasarımı]. http://bankovposters.com/posters/Biennale-Golden-Bee-11/ erişildi (ET: 27.07.2018)
  • Görsel 10. Yılmaz, E. (Tasarımcı). (2016). Fol Sinema [Afiş tasarımı]. https://folsinema.com/Koken-Icerisinde-Notlar erişildi (ET: 02.08.2018)
  • Görsel 11. Haşıloğlu, M. F. (Tasarımcı). (2013). Grafist 17 [Afiş tasarımı]. http://gmk.org.tr/business-associations/grafist erişildi (ET: 04.08.2018)
  • Görsel 12. Logvin, A. (Tasarımcı). (1995). Romanov Şirketi Yeni Yıl Kutlaması [Afiş tasarımı]. http://www.borsch-brand.ru/projects/tags/poster erişildi (ET: 06.08.2018)
  • Görsel 13. Südüak, U. (Tasarımcı). (2012). Dördüncü Sinop Bienali [Afiş tasarımı]. https://www.behance.net/gallery/27772019/Sinopale04 erişildi (ET: 07.08.2018)
  • Görsel 14. Majewski, L. (Tasarımcı). (2006). 20. Uluslararası Afiş Bienali [Afiş tasarımı]. https://www.poster.pl/poster/majewski_lech_20_mpb/pl erişildi (ET: 14.08.2018)
  • Görsel 15. Abedini, R. (Tasarımcı). (2002). Mohammad Hossein Maher Resim Sergisi [Afiş tasarımı]. https://www.rezaabedini.com/works/poster_28.html erişildi (ET: 13.08.2018)
  • Görsel 16. Yeoh, K. C. (Tasarımcı). (2011). Tipografi Günü Etkinliği [Afiş tasarımı]. http://yeoh.com/index2.php?section=design&thePage=1&bid=1044&g=331&order =-1 erişildi (ET: 16.08.2018)
  • Görsel 17. Lehimler, Z. (Tasarımcı). (2017). Performans Etkinliği [Afiş tasarımı]. https://tr.pinterest.com/zaferlehimler/poster/ erişildi (ET: 19.08.2018).
  • Ambrose, G., Anono, B. N. (2013). Dil ve Yaklaşım. (Çev.: A. Gülder Taşçıoğlu ve Melike Taşcıoğlu). İstanbul: Literatür Yayınları. (2010).
  • Ambrose, G., Harris, P. (2013). Tasarım Fikri. (Çev.: Melike Taşcıoğlu). İstanbul: Literatür Yayınları. (2011).
  • Balius, A. (2015). “Çokdilli Bir Dünyada Tipografinin Değeri”. Aslı Mertan (Çev.). Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar (sayı. 150, s.1) içinde. İstanbul: Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu Yayınları.
  • Becer, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Carter, R., Meggs, P. B., Day, B., Maxa, S. & Sanders, M. (2015). Typo Graphic Design: Form And Communication. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Friedl, F., Ott, N. & Stein, B. (1988). Typography When Who How. Köln: Könemann.
  • Garfield, S. (2012). Tam Benim Tipim - Bir Font Kitabı. (Çev.: Sabri Gürses). İstanbul: Domingo Yayıncılık.
  • Jean, G. (2012). Yazı İnsanlığın Belleği. (Çev.: Nami Başer). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (1987).
  • Hyndman, S. (2018). “İşte aradığınız yazı karakteri”. Ayşe Dağıstanlı (Çev.). Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar (sayı. 194, s.1) içinde. İstanbul: Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu Yayınları.
  • Hillner, M. (2009). Virtual Typography. London: Ava Publishhing SA.
  • Landa, R. (2011). Graphic Design Solutions. Boston: Wadsworth Cengage Learning. Öztuna, H. Y. (2007). “Fransız Art Nouveau Afiş Tasarımı 1890-1914”. Grafik Tasarım Görsel İletişim ve Kültür Dergisi, 5, 60-65.
  • Pullman, C. (2007). “Grafik Tasarımda Bazı Şeyler Değişti”. Grafik Tasarım Görsel İletişim Kültür Dergisi, 12, 18.
  • Sanna, A. (2009). Art Nouveau. China: Scala Group S.p.A.
  • Stuart, W. (1988). The Modern Poster. New York: New York Graphic Society Books.
  • Troxler, N. (2004). “Grafist 8”. T. Melih Görgün (Ed.). Niklaus Troxler (ss.104-121) içinde. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları.
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: İnkılâp Kitabevi.
  • Zor, L. (2017). “Van Dijk'ın Eleştirel Söylem Analizinin Sinema Filmlerine Uygulanması ve Kazakistan Sineması'ndan Örnek Bir Film Çözümlemesi: Stalin'e Hediye”. Akademik Bakış Dergisi, 61, 877-899.