ÖMER SEYFETTİN’İN HİKÂYELERİNİN CÜMLE SIKLIĞI AÇISINDAN İNCELENMESİ / A Study on Ömer Seyfettin’s Stories in Terms of Sentence Frequency

Ömer Seyfettin bugün, hedef kitlesi sadece çocuklar olan bir yazar olarak algılanmaya başlanmış eserleri de çoğunlukla değerler noktasında incelenmeye çalışılmıştır. Herkesin malumudur ki Ömer Seyfettin her muhtevaya uygun bir kurgu geliştirerek hikâyenin şiir gibi bir tür olduğunu edebiyat dünyasına kabullendirmiş ve bu yeni türü edebiyatımıza sevdirmiştir. Hem Ömer Seyfettin’in eserlerinin bu yönüne dikkati çekmek hem de bir hikâye yazarken hareket, diyalog, tasvir, kanaat ve takdim cümlelerini ne oranda kullanmaları gerektiği noktasında genç yazarlara alternatif bilgi sunma adına bu çalışma hazırlanmıştır. Bu çalışmada önce Ömer Seyfettin’in aslına uygun bir şekilde neşredilen hikâye külliyatı konularına göre gruplandırılıp doküman analizine tabi tutulmuştur. Daha sonra örnekleme tekniklerinden birisi olan kontrollü örnekleme yoluyla konularına göre gruplandırılan eserlerden bazıları çalışmanın evreni olmak üzere seçilmiştir. Diyalog, takdim, hareket, tasvir ve kanaat gibi kavramlar sınırları belirli bir şekilde tanımlandıktan sonra seçili eserler veri analizine sokulmuştur. Yapılan tasnifçi çalışma sonucunda Ömer Seyfettin’in eserlerini belirli sisteme göre kurguladığı ve hikâyeler arasında diyalog, takdim, hareket, tasvir ve kanaat cümlelerinin oranı açısından tutarlılığın olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Ömer Seyfettin, kurgu, veri analizi.            
Anahtar Kelimeler:

Ömer Seyfettin, kurgu

___

  • Aktaş, Ş. (1998). Roman Sanatı Ve Roman İncelemesine Giriş. (3. Baskı): Akçağ Yayınları.
  • Alangu, T. (1968). Ülkücü Bir Yazarın Romanı. (1. Baskı): May Yayınları.
  • Bolat, S. (2012). Öykü Yazma Teknikleri. (4. Baskı): Varlık Yayınları.
  • Cunbur, M. (1985). Ömer Seyfettin Bibliyografyası: (1. Baskı) TTK Basımevi
  • Çakır, H. (2002). Öykü Sanatı. (2. Baskı): Çizgi Kitabevi.
  • Karasevda, (2013). Yazarlık Okulu. (2. Baskı): Kaldırım Yayınları.
  • Kıncal, Y. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3. Baskı): Nobe Yayınları.
  • Kolcu, A. (2011). Öykü Sanatı. (3. Baskı): Salkımsöğüt Yayınevi
  • Ölmez, Rahmet. (2014). Roman Teknikleri İnd.Tar. 24.11.2015, https://prezi.com/qmrqtiamnztr/roman-teknikleri.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler1. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler2. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler3. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • Seyfettin, Ö. (2007). Hikâyeler4. der. Hülya Argunşah. (3. Baskı): Dergâh Yayınları.
  • TDK. (1996).Türkçe Sözlük. (6. Baskı): Maya Matbaacılık.
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2602-2788
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Yayıncı: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ > EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

ÖMER SEYFETTİN’İN HİKÂYELERİNİN CÜMLE SIKLIĞI AÇISINDAN İNCELENMESİ / A Study on Ömer Seyfettin’s Stories in Terms of Sentence Frequency

Nurullah AYDIN

TANRI’NIN FISILTISI: BİR MİSTİĞİN DİLİNDE MERHAMET / God’s Whisper: Mercy in the Language of a Mystic

Kutsi KAHVECİ

ANTAKYA’YI HAÇLILARA TESLİM EDEN HAİN ZIRH USTASI FÎRÛZ / The Armor Master Pyrrhus the Traitor Who Surrendered Antioch to the Crusaders

Serkan ÖZER

BİLİM TARİHİNE KATKISI YÖNÜYLE “PARŞÖMEN KÂĞIDI” / The Contribution of “Parchment Paper” to the History of Science

Rıdvan KÜÇÜKALİ, Zeynep TAŞĞIN

GÖRGÜ TANIKLIĞINDA YAŞ TAHMİNİNİN GÜVENİLİRLİĞİ / Reliability of the Estimation in Eyewitness Testimony

Nurdan SEZGİN, Şükriye KARADAYI, Beytullah KARADAYI

OĞUZ-NÂME’DE MİTOLOJİK MOTİFLER / Mythological Motifs in the Oguzname

Mamatqul Jureyev, Tohtamurod Kochkarov

YETENEKLİ FOTOĞRAFÇI

Celâl âl-i Ahmed (ÇEV. ESRA YALÇINTAŞ)

MAX HORKHEİMER'IN BİLİMSEL AÇIDAN MANTIKSAL POZİTİVİZMİ ELEŞTİRİSİ / Max Horkheimer's Critique of Logical Positivism from a Scientific Perspective

Uğur DAŞTAN

F.M.DOSTOYEVSKİ’NİN ‘EZİLMİŞ VE AŞAĞILANMIŞLAR’ ADLI ROMANINDA ‘İVAN PETROVİÇ’ KARAKTERİNDE DOSTOYEVSKİ İZLERİ/KİMLİĞİ / The traces/identity of Dostoyevsky in the character “Ivan Petrovich” of F.M Dostoyevsky’s novel “The Insulted and Injured”

Rahman ÖZDEMİR

HAMDÎ’NİN DİVÂN-I HAMDÎ/PENDİYYE-İ HAMDÎYYE’SİNDE YER ALAN İKİ TÜR/TARZ ÖRNEĞİ: TÖVBE-NAME, İCAZET-NAME / Tövbe-name and İcazet-name As Two Examples of Genre/Style in Divân-ı Hamdî/Pendiyye-i Hamdiyye

Hayriye DURKAYA