IAIN BANKS’İN EŞEKARISI FABRİKASI ROMANINDA GOTİK UZAM

Bu çalışmanın amacı Iain Banks’in Eşekarısı Fabrikası romanını gotik uzam açısından incelemektir. Öncelikle, edebiyatta uzam kavramında ortaya çıkan unsurlara ve özelliklere kısaca değinilmiştir. Sonrasında yazarınhayatı ve yazınsal kimliği hakkında bilgi verilmiştir. Roman veya hikâyeyioluşturan ana unsurlardan biri olan uzamın, kahramanları oluşturmak, toplumu yansıtmak ve atmosferi oluşturmak gibi işlevsel özellikleri vardır. Buözellikler okuyucunun tutumlarına ve değerlendirmelerine yön verir. Ortayakonan bu bilgiler eşliğinde, yazarın oluşturduğu uzamların, kahramanlarıntecrübelerine, düşüncelerine ve geçmişine nasıl yön verdiği ortaya koyulmaya çalışılmıştır.

Gothic Space in Iain Banks’ The Wasp Factory Novel

The purpose of this study is to analyse Iain Banks' The Wasp Factory novel in terms of gothic space. Firstly, the aspects and features appearing in the concept of space were briefly mentioned. Thereafter, information about the life and literary identity of the writer was given. Space, one of the main elements which form the novel or the story, has some functional features likeforming the characters, reflecting society and creating the atmosphere. These features shape the attitudes and evaluations of the reader. In light of this information, it was aimed to reveal how spaces formed by the writer shape the experiences, thoughts, and past of the characters.

___

  • Jelinek, E. (1975). Liebhaberinnen, Rowohlt Taschenbuch Verlag GmbH, Reinbek bei Hamburg.
  • Jelinek, E. (2000). Sevda Kadınları, (Çev: Melda Ağırbaş), Baskı, Gendaş Yayınları, İstanbul. İkincil Kaynaklar
  • Adler, A. (2003). Yaşamın Anlamı. Payel Yayınları. Birinci Basım. İstanbul.
  • Akyıldız Ercan. C. (2014). Cinsiyetin Toplumsal Rol’deki Yeri, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Beavoir, S. de (1993). Kadın “İkinci Cins, II Evlilik Çağı, (Çev: Bertan Onaran), Payel Yayınevi, İstanbul.
  • Butler, J. (1999). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Büyük, B. (2010). Duygu Asena’nın “Kadının Adı Yok’’, Elfriede Jelinek’in “Sevda Kadınları’’ Adlı Yapıtlarında Feminizm Sorunsalı, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Mai, M. (2016). Deutsche Geschichte. Gulliver von Beltz&Gelberg.
  • Mayer, V.&Koberg, R. (2006). Elfriede Jelinek. Ein Porträt. Rowohlt Verlag, Reinbek bei Hamburg.
  • Meyer, A. (1994). Elfriede Jelinek in der Geschlechterpresse. Hildesheim-ZurichNew York, Olms-Weidmann.
  • Michel, A. (1993). Feminizm, (Çev: Şirin Tekeli), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Moran, B. (2011). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Salihoğlu, H. (1988). Almanya’da Ondokuzuncu Yüzyıldaki Kadın Hakları Tartışmalarına Bir Bakış, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Cilt 5 Sayı 2 Aralık 1988, ss. 33-47.
  • Sevim, A. (2005). Feminizm, İnsan Yayınları, 1. Baskı. İstanbul.
  • Woolf, V. (2017). Kendine Ait Bir Oda, Kırmızı Kedi Yayınları, 16. Basım. İstanbul.
  • Zengin, B. (2007). Elfriede Jelinek’in “Sevda Kadınları” Başlıklı Romanında Kadınların Toplumdaki Yeri Ve Kadınların Ortaya Çıkan Manzaradaki Rolü, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt:31, no:1.
  • Zengin, B. (2016). Feminist Edebiyat Biliminin Temelleri Ve Almanya’daki Yansımaları, Dilek Ofset Matbaacılık, Sivas.
  • Gaida Dergi, https://gaiadergi.com/aydinlanma-caginin-radikal-kadini-marywollstonecraft/ Alıntı Tarihi:02.09.2018