EYNƏLQÜZAT MİYANƏCİNİN HƏYATI VƏ ZƏNGİN İRSİ/ Aynalkudat Miyaneci’nin Hayatı ve Zengin Kültürel Mirası/ Life and Rich Heritage Aynalkuzat Miyanedji

Orta əsrlər müsəlman Şərqinin mədəni inkişafında böyük xidmətlər göstərmiş şəxsiyyətlərdən biri də Eynəlqüzat Miyanəcidir. Mənbələrdə hər zaman mütəfəkkir XII əsrin böyük filosofu, şairi və ədibi kimi xatırlanır. Onun yaradıcılığı fəlsəfi istiqamətdən daha çox tədqiq olunmuşdur. Lakin əsərlərinin dili, ifadə xüsusiyyətləri ədəbi cəhətdən araşdırmaq imkanı yaradır.   Eynəlqüzat Miyanəcinin babası və atası dövrünün tanınmış şəxsiyyətləri sayılmışlar. Ümumiyyətlə, mənbələrdə mütəfəkkirin ailəsi, həyatı ilə bağlı məlumatlar azdır və bir-birlərini təkrarlayır. Lakin hər zaman orta əsr müəllifləri əsərlərində onlar haqqında yüksək fikirlər yazmışlar.   Məqalədə Eynəlqüzat Miyanəcinin yaradıcılığı barədə məlumat verilmiş, onlardakı bədii xüsusiyyətlər daha geniş şərh olunmuşdur. Əqidəsi uğrunda öldürülmüş görkəmli şəxsiyyətin panteizm cərəyanının əsasını qoyması və sonrakı yüzilliklərdə yaşamış digər filosofların, İmadəddin Nəsiminin ondan təsirlənməsi bildirilmişdir. Burada əsas mənbə kimi alim “Qəribin şikayəti” əsərinə müraciət edilmişdir. Əsərdə dostluqla bağlı fikirlər Şihabəddin Yəhya Sührəvərdinin əsərilə müqayisə olunmuşdur.  Əsərdə maraq yaradan mövzulardan biri Eynəlqüzat Miyanəcinin dini rəvayətə müraciətidir. Mütəfəkkir burada öz vəziyyətini Yusifin başına gələn əhvalatla müqayisə etmişdir. Müəllif ona istiqamətlənmiş ittihamların əsasında söylənilən üç məsələni deyil, cahillərin bacarıqlı insanlar qarşısında acizliyini göstərmişdir.   Ümumiyyətlə, Eynəlqüzat Miyanəcinin yaradıcılığı XII əsrin elmi və ədəbi mühitinin qiymətli sərvətidir. Azərbaycan mədəniyyət tarixində onun öz yeri vardır. Azerbaycan’ın ünlü düşünürü Aynalkudat Miyaneci (1099-1131) ortaçağ Müslüman Şarkının kültürel gelişiminde büyük hizmetlerde bulunmuş şahsiyetlerden biridir. Kaynaklarda düşünür XII yüzyılın büyük filozofu, şairi ve edibi olarak anılıyor. Onun yaratıcılığı felsefi yönden daha çok araştırılmıştır. Fakat eserlerinin dili, ifade özellikleri edebi açıdan incelemek imkanı sağlar.   Aynalkudat Miyaneci’nin dedesi ve babası döneminin tanınmış şahsiyetleri sayılmışlardır. Genel olarak, kaynaklarda düşünürün ailesi, hayatı ile ilgili bilgiler azdır ve birbirlerini tekrarlıyor. Fakat her zaman ortaçağ yazarları eserlerinde onlar hakkında yüksek fikirler yazmışlar.    Makalede Aynalkudat Miyaneci’nin yaratıcılık konusunda bilgi verilmiş, onlardaki sanatsal özellikler daha geniş yorumlanmıştır. Akidesi uğruna öldürülmüş ünlünün panteizm akımının temelini koyması ve sonraki yüzyıllarda yaşamış diğer filozofların, İmadeddin Nesimi’nin (1369-1417) ondan etkilenmesi bildirilmiştir. Burada esas kaynak olarak alimin “Garipin şikayeti” eserine müracaat edilmiştir. Eserde dostlukla ilgili fikirler Şihabeddin Yahya Sühreverdi’nin (1154-1191) eserile mukayese edilmiştir.    Eserde merak yaratan konulardan biri Eynəlqüzat Miyaneci’nin dini rivayete başvurusudur. Mütefekkir burada kendi durumunu Yusuf’un başına gelen öyküyle karşılaştırmıştır. Yazar ona yönelik suçlamaların temelinde söylenilen üç konuyu değil, cahillerin becerikli insanlar karşısında acizliğini göstermiştir.    Genellikle, Eynəlqüzat Miyaneci’nin yaratıcılığı XII yüzyılın bilimsel ve edebi ortamının değerli servetidir. Azerbaycan kültür tarihinde onun muhteşem yeri vardır.  

___

  • Bertels, Ye. E. (1965). Sufizm İ Sufiyskaya Literatura. Moskva: Nauka. Əl-Beyhəqi. (1351). Tətimmə Sivan Əl-Hikmə. Lahut. Bəlaği, S. (1992). Quran Qissələri. Fars Dilindən Tərcümə Edən: Möhsün Nağısoylu. Bakı: Azərbaycan Bədii Tərcümə Və Ədəbi Əlaqələr Mərkəzi. Əl-Əsqəlani. (2002). Lisan Əl-Mizan. Əl-Cuz Əs-Sədis. Beyrut-Lubnan: Məktəbə Əl-Mətbuat Əl-İslamiyyə. Əl-Əsnəvi. (1987). Təbəqat Əş-Şafiiyyə. Əl-Cuz Əs-Sani. Beyrut-Lubnan: Dar ƏlKutub Əl-İlmiyyi. Əl-Həməvi. (1977). Mucəm Əl-Buldan. Əl-Məcəlləd Əl-Xamis. Beyrut: Dar Sadər. Əl-Hənbəli. (1989). Şəzərat Əz-Zəhəb. Əl-Məcəlləd Əs-Sadis. Təhqiq Əbd-ƏlQadir Əl-Ərnaut, Mahmud Əl-Ərnaut, Beyrut: Dar İbn Əl-Əsir. Mahmudov, M. (1983). Ərəbcə Yazmış Azərbaycanlı Şair Və Ədiblər (VII-XII Əsrlər). Bakı: Elm. Məmmədov, Z. (1978). Azərbaycanda XI-XIII Əsrlərdə Fəlsəfi Fikir. Bakı: Elm. Məmmədov, Z. (1994). Azərbaycan Fəlsəfəsi Tarixi. Bakı: İrşad. Məmmədov, Z. (1992). Eynəlqüzat Miyanəci. Bakı: Elm.
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2602-2788
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Yayıncı: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ > EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sayıdaki Diğer Makaleler

EL YAZMA SEÇKİ ÖRNEĞİ OLARAK BEYAZ-I HĀZIK/ Beyaz-ı Hāzık as an Example of Manuscript Selection

Recai KIZILTUNÇ

AHMETLİ İLÇESİNDE NÜFUS HAREKETLERİ / The Population Movements in Ahmetli District

Ferdi AKBAŞ

FAİK REŞAD’IN TÂRÎH-İ EDEBİYÂT-I OSMÂNİYYE’SİNE DAİR

Yusuf Emirhan KARACA

ANLAMLI ETKİNLİKLERE KATILIM ÖLÇEĞİNİN PSİKOMETRİK ÖZELLİKLERİ: TÜRKİYE’DE İLERİ YAŞ ÖRNEKLEMİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA/Psychometric Properties of Engagement in Meaningful Activities Survey: A Study on Later Life Sample in Turkey

Cengiz KILIC, Hande ŞAHİN, Gülay GÜNAY

ŞEYHÜLİSLÂM FEYZULLAH EFENDİ’YE METHİYE FARSÇA ŞİİRLER/ The Persian Praise Poems to Sheikhulislam Faizollah Afandi

Veyis DEĞİRMENÇAY

MİZAHIN SAĞLIĞA ETKİSİ/ The Effect of Humor on Health

Yalçın KAHYA

ESKİ MEZOPOTAMYA TIBBI ve GÜNÜMÜZ ANADOLU’SU GELENEKSEL HALK TIBBI: BENZER YÖNTEMLER ve BU YÖNTEMLERİN İNANÇLARLA BAĞLANTILARI/ Medicine of Ancient Mesopotamia and Traditional Folk Medicine of Modern Anatolia: The Similar Applications and These Applications’ Connections with Beliefs

Nejla ALPER, Rainer M. CZİCHON

A MODERN EXILE: HOME AND BELONGING IN FOR LOVE ALONE/Modern Bir Sürgün: For Love Alone Romanında Yuva ve Aidiyet İncelemesi

Zeynep HARPUTLU SHAH

MYSİA BÖLGESİ MEZAR STELLERİ ÜZERİNE İKONOGRAFİK DEĞERLENDİRME/ Icoographic Evalution of Funerary Stele in Mysia Region

Ahmet Cuneydi HAS

SÜLEYMAN EFENDİOĞLU’NUN MEVLÂNÂ LUTFÎ “GÜL Ü NEVRÛZ” (DİL İNCELEMESİ – METİN VE AKTARMA - GRAMATİKAL DİZİN – TIPKIBASIM) ADLI ESERİ ÜZERİNE

Esra YAVUZ