TOPLUMSAL CİNSİYET VE REKLAMLAR: VESTEL REKLAMLARININ GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Toplumsal cinsiyet kavramı, toplum tarafından beklenen, erkeklik ve kadınlıkla ilişkilendirilmiş çeşitli davranış ve normları, kadına ve erkeğe atfedilen rolleri kapsamaktadır. Toplumsal işleyişin sürdürülebilir olması ise, tüm bu davranışların devam etmesine ve beklentilere uygun içeriklerin oluşturulmasına bağlıdır. Bu noktada kitle iletişim araçları toplumsal cinsiyet rolleri açısından toplumun beklentileri doğrultusunda içeriğini üretir ve sunar. Reklamlar da bunun en önemli öğesidir. Medyanın, reklamlar aracılığıyla milyonlarca kişiye aynı anda ulaşma gücünü elinde bulundurması firmaları daha çok reklam vermeye yönlendirirken, pazarlama stratejilerinden biri olan, ‘toplumsal dinamiklere ve kültürel değerlere bağlılık’ normunu uygulamaktadırlar. Bu durum, toplumsal cinsiyet rollerini yeniden üreterek, toplumsal hayat içerisinde bireyleri kadın ve erkek cinsiyetçi rollerini farklı şekilde konumlandırır. Bu çalışmanın temel sorunu reklam stratejilerinde toplumsal cinsiyetin nasıl sunulduğudur. Çalışmada, uluslararası bir marka olmanın, toplumsal dinamiklere etkisi, reklamlar üzerinden araştırılmıştır. Türkiye’nin uluslararası platformda söz sahibi markalarından birisi olan Vestel firmasının reklamlarında kullandığı stratejilerdeki toplumsal cinsiyet algılarından hareketle, hem Türkiye’de hem yurtdışında gösterilen reklam filmlerinin göstergebilimsel olarak yapılan analiz sonucunda, reklam kesitlerinden elde verilen ışığında, reklamların, çok çeşitli etkileşimler yoluyla öğrenilmiş olan toplumsal cinsiyet konusuyla ile ilgili kalıp yargıların yeniden üreterek pekiştirdiği görülmüştür. Bu bağlamda, bu araştırma sonunda, kültürün içinde yoğrulan toplumsal norm ve cinsiyet rollerinin, reklam stratejileri yoluyla yeniden düzenlendiğini söylemek doğru olacaktır.

TURKEY'S STRATEGIES OF GENDER ROLES IN INTERNATIONAL BRAND ADVERTISING STRATEGY: VESTEL ADVERTISING EXAMPLE

The concept of gender includes the various behaviors and norms that are expected by the society, associated with masculinity and femininity, and the roles attributed to men and women. The sustainability of social functioning depends on the continuation of all these behaviors and the creation of content that is appropriate to the expectations. At this point, the mass media produces and presents the content in line with the expectations of the society in terms of gender roles. Ads are also the most important element of this. The fact that the media have the power to reach millions of people at the same time through advertisements directs the companies to advertise more and they apply the norm of very commitment to social dynamics and cultural values ​​very which is one of the marketing strategies. This situation reproduces gender roles and places individuals and male sexist roles differently in social life. The main problem of this study is how gender is presented in advertising strategies. In this study, the effect of being an international brand on social dynamics was investigated through advertisements. Turkey’s international platform, which has been the trademark of someone who Vestel companies from gender perception in the strategies used by the advertising point of view, both in Turkey as a result of analysis performed by the semiotics of advertising films shown in both abroad and in the light of the return on ad section, ads, social who have learned through a variety of interactions it has been observed that the stereotypes about the subject of gender re-produced by reproducing. In this context, it would be correct to say that the social norms and gender roles in culture have been rearranged through advertising strategies.

___

  • Aydın, G., Arslaner, D.A. (2015). Stereotip Kadın Rollerinin Televizyon Reklamlarında Sunumu. Global Media Journal:TR.6 (11), 54-74.
  • Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. ve Günay, Y. (2004). Televizyonda Çocukların En Çok Seyrettikleri Saatlerde Gösterilen Filmlerdeki Şiddet Düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 5, 133-140
  • Berger, J. (1990). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. 13 (26), ss.17-41.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C.Soydemir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Dağtaş, B. (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fine, C. (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması. (K. Tanrıyar. Çev.) İstanbul:Sel.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara:Ark.
  • Giddens, A. (1994). The Consequences of Modernity. Cambridge:Polity.
  • Güdekli, A. (2016). Küresel Erkek(lik) ve Medya. Konya:Literatürk Yayınları.
  • İmançer, D. (Ed.). (2006). Cinsiyet Rolü Temsili:Medya Kültürü, Feminizm, Televizyon ve Seriyaller. Medya ve Kadın içinde 47-67. Ankara:Ebabil.
  • Köktürk, Ş. ,Eyri, S. (2013). Dilbilim Ve Göstergebilim: Ferdınand De Saussure Ve Göstergebilimi Anlamak. AÜ Fen Edebiyat Dergisi (II), 123-136.
  • Özgür, A. Z. (1996). Reklam Filmlerinde Görünen Kadınların İşlevsel Rolleri, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Kurgu Dergisi, (14)
  • Öztimur, N. (2004). Küreselleşme Sürecinde Kapitalizmin Stratejik Failleri Kadınlar. Birikim, 178, 59-66.Ünal, C. (1991). Cinsiyete Bağlı Psikolojik Farklar ve Türk Çocukları Üzerinde Bir Karşılaştırma. Ankara, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, s.40-48.
  • Rutherford P. (1996). Yeni İkonalar. (M. Gerçeker, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tidwell, A., Lerche, C. (2004). Globalization and Conflict Resolution. İnternational Journal of Peace Studies, 9 (1), 47-59.
  • Tosun N. B. (2006). Reklam Aracı Olarak Kadın, Kadın Çalışmaları Dergisi, 1 (1).
  • Türker, M., Örerler, O.E. (2004). Türk Şirketlerinin Küresel Şirket Haline Getirilme Yolları. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • World Health Organization (WHO). (1998). The world health report. World Health Organization Publishing.
  • Haber linki
  • https://www.habervaktim.com/haber/507949/apartman-boslugunda-bulunan-prezervatife-19-yil-hapis-cezasi.html
  • Reklamların izlenebilir linkleri
  • https://www.youtube.com/watch?v=XsLIIGSwxM8https://www.youtube.com/watch?v=Y0HYfqRDNlIhttps://www.youtube.com/watch?v=PTsDwNc234w