Dört Duvar Arasında Hapsolan Grafiti

Giriş ve Çalışmanın Amacı: Çalışmanın amacı grafitinin günümüzde dönüşüm geçirmesine sebep olan etkenleri gün yüzüne çıkararak, sergi mekânlarında görülmesinin grafiti kültürüne etkilerini ortaya koymaktır.

Graffiti Trapped between Four Walls

Introduction and Purpose of Study: The aim of the study is to reveal the factors that cause graffiti to transform today and to reveal the effects of its being seen in exhibition spaces on graffiti culture.

___

  • ARAL, H. (2018). Bir altkültür olarak grafiti & sokak sanatının hâkim kültürle iletişimi: Atina örneği, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Galatasaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ARTUN, A. (2019). Sanatçı müzeleri, İstanbul: İletişim Yayınları, 2.Baskı.
  • ARTUN, A. (2021). Müze ve modernlik: Tarih sahneleri, sanat müzeleri I, İstanbul: İletişim Yayınları, 5.Baskı.
  • AYDIN, A.F. (2020). Şehir markalaşması ve grafiti: örnekler üzerinden bir değerlendirme, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi (16): 233-258.
  • BAĞIŞ, R.C. (2019). Bir alt kültür grubu olarak Denizli grafiti gençliği, Gaziantep University Journal of Social Sciences 18 (4): 1287-1309.
  • BAL, B. (2014). Grafiti ve sokak sanatında eser ve akımların tarihsel süreçte değerlendirilmesi ve analizi, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BAŞYURT, İ. (2019). İlişkisellikler çağında biyoiktidar, sanat ve sokak: mural İstanbul örneği, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • C215. (2014). Graffiti, sokak sanatı, muralismo: birbirine karıştırmasak artık şunları, Duvarların Dili Graffiti ve Sokak Sanatı, 31-37.
  • ÇAKIR, M.S. (2015). Türkiye’de graffiti ve sokak sanatı, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ERDEM, S. (2018). Grafiti ve sokak sanatının tarihsel süreçte iletişim stratejileri açısından değerlendirilişi, (Yüksek Lisans Tezi), Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GÖKOVA, H. (2020). Sokak sanatında üsluba dair yorumlar ve muhalif boyut, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi (23): 97-107. doi: 10.17484/yedi.620033.
  • IŞIKTAN, F. ve YİĞİTER, O.M. (2018). Disiplinler arası bağlamda grafiti uygulamaları, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi (43): 1009-1020. doi: 10.7816/ulakbilge-07-43-13.
  • İNAL, İ.G. (2011). Graffiti sanatının belgesel sinemadaki yansımaları: duvarın sesi, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • KINAY, Ö. (2015). Sosyal medyada grafitinin ileti aracı olarak incelenmesi, Sosyal Medya Araştırmaları, 411-434.
  • KOLEKTİF. (2014). Duvarların dili grafiti ve sokak sanatı, İstanbul: Suna ve Kıraç Vakfı, Pera Müzesi.
  • LEMOINE, S. (2014). Müzeye bir karşı kültür: kuruma meydan okuyan kent sanatı, Duvarların Dili Graffiti ve Sokak Sanatı, 19-23.
  • MERİÇ, Ö. (2017). Duvardaki şen direniş: graffiti başka bir dünya tahayyülü sunabilir mi? Intermedia International e-Journal 4 (6): 141-154. doi: 10.21645/intermedia.2017.29
  • O’DOHERTY, B. (2021). Beyaz küpün içinde: Galeri mekanının ideolojisi, İstanbul: Sel Yayıncılık, 5. Baskı.
  • ÖZEN, B. ve EKEN, G. (2017). Sokak sanatının gizli sanatçısı, Banksy, Art-Sanat Dergisi (8): 499-519.
  • SELVİ, Y. ve KOCA, B. (2016). Banksy’yi anlamak, Art-e Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi 9 (18): 278-306.
  • SEZER, T. (2016). Görsel iletişimde graffiti kullanımının toplum için sanat bağlamında incelenmesi: İstanbul örneği, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SÜLÜN, E.N. (2019). Türkiye’de çağdaş sanat koleksiyonculuğu, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 1.Baskı.
  • ŞAKAR, D. (2021). Sokak sanatında: içerisi-dışarısı, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • ÜZÜM TAN, E. (2010). Kentli gençlik ve sokak kültürüne sosyal antropolojik bir yaklaşım: grafiti ve sokak kültürü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • EHRLICH, D ve EHRLICH, G. (2006). Graffiti in its own words. New York Magazine. Erişim tarihi: 18.08.2021. https://nymag.com/guides/summer/17406/
  • KENNEDY, R. (2011). The New York Times: Celebrating forefather of graffiti. Erişim tarihi: 22.06.2021. https://www.nytimes.com/2011/07/23/arts/design/early-graffiti-artist-taki-183-still-lives.html
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2021). Genel açıklamalı sözlük. Erişim tarihi: 18.08.2021. https://sozluk.gov.tr/
  • KILROY WAS HERE. (1939, 1945). Duvar üzerine grafiti. Erişim tarihi: 08.11.2021. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Kilroy_was_here
  • CORNBREAD. (t.y). Grafiti. Erişim adresi: https://www.bbc.com/news/in-pictures-39353541
  • TAKİ 183. (t.y). Grafiti. Erişim tarihi: 08.11.2021, Erişim adresi: https://www.taki183.net/gallery/vegar7b4wyshxnqvcmu78v67y9bjdq
  • BANKSY. (2005). Tatil Enstantaneleri [Street Art]. Filistin. Özen, B. ve Eken, G. Sokak Sanatının Gizli Sanatçısı, Banksy, Art-Sanat Dergisi, (s. 503).
  • TFB CREW. (2013). Grafiti [Sprey boya]. İstanbul. Sezer, T. (2016). Görsel İletişimde Graffiti Kullanımının Toplum İçin Sanat Bağlamında İncelenmesi: İstanbul Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Ulusal Tez Merkezi (s. 42).
  • YVES KLEIN (1958). Boşluk, Galeri Iris Clert, Fransa. 08.11.2021, Erişim adresi: http://www.yvesklein.com/en/expositions/view/1158/la-specialisation-de-la-sensibilite-a-l-etat-matiere-premiere-en-sensibilite-picturale-stabilisee-le-vide-the-specialization-of-sensibility-in-the-raw-material-state-into-stabilized-pictorial-sensibility-the-void/?of=218
  • KR. (2014). İsimsiz, COPE 2. (2014). Made in America, Pera Müzesi, İstanbul. 08.11.2021, Erişim adresi: https://www.peramuzesi.org.tr/Sergi/Duvarlarin-Dili/163
  • C215. (2014). Nina Seni Seviyorum [Şablon ve sprey boya]. Pera Müzesi, İstanbul. Kolektif, Duvarların Dili Grafiti ve Sokak Sanatı, Suna ve Kıraç Vakfı, Pera Müzesi.