Sürrealizm Bağlamında Joan Miro Eserlerinde Biyomorfizm
Biomorphism in The Works of Joan Miro in The Context of Surrealism
Joan Miro, known for her surrealist paintings, produced her works, in which a child scribbled unconscious, shapes and lines randomly and without aesthetic concern. Much influenced by the subconscious and dreams, the artist has been seen as the first representative of automatism in the field of art. In Miro's works, the effects of the artist's past life can be traced. Some of the forms he used in his works are a mirror of the subconscious reflection of nature in his daily life. The artist reflected the subconscious world in his works, completely eliminating his own logic and external perceptions. The biomorphism seen in Miro's works influenced many different art disciplines and artists, as well as surrealist artists. This research is a study of the biomorphic forms created by Joan Miro in the art movement of surrealism through automatism and subconscious method through the works of the artist. The works by Joan Miro are considered how the artist treats biomorphic forms in the context of the current of Surrealism in relation to automatism and the subconscious. Qualitative research method was used in the research and in this context, literature on the subject was examined, visual sources were examined and readings were made through biomorphic forms in the works of the artist. The data obtained were examined within the art movement of surrealism.
___
- Akbulut, D. (2016). Sanatta siyasal söylem. Kültür Ajans Yayınları.
- Akarsu, P. (2010). Sürrealizm ve Rüya. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Ana
Sanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Çağna, E. (2016). Sinema-Resim ilişkisi bağlamında Sürrealizm ve Luis Bunuel Sineması. Yüksek
Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Sinema ve Televizyon Anabilim
Dalı.
- Dönmez, N. (2014). Freud’un Düş Kuramları ve Sürrealistler. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Sanat Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Erenler, E. (1997). Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi. Yem Yayınları, 1. Cilt.
- Grzymkowski, E. (2015). Sanat 101. (Çev. Orhan Düz). Sel Yayınları.
- Gombrıch, E. (2002). Sanatın öyküsü. (Çev. Erol Erduran – Ömer Erduran). 3. Baskı. Remzi Kitabevi
- Göğebakan, Y. and Kılınç, E. (2020). Empresyonizm, Kübizm, Sürrealizm ve Ekspresyonizmde tarz
olarak soyutlama. İnönü Üniversitesi, Gsf Sanat Dergisi.
- Johnson, J. (1941). Joan Miro. The Museum of Modern Art.
- Mert, O. (2017). Modern sanatta biyomorfik soyutlama stili. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz
Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
- Miro, J. (2016). Düşlerimin rengi bu Georges Raillard ile söyleşiler. (Çev. Alp Tümertekin). Yapı
Kredi Yayınları, S:52-53-54.
- Passeron, R. (1982). Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi. (Çev. Sezer Tansuğ). Remzi Kitapevi.
- Sakıp Sabancı Müzesi. (2014). Joan Miro kadınlar, kuşlar, yıldızlar. Mas Maatbacılık.
- Serin, E. (2013). Biyomorfik- Organik formlar ve mekândaki algıları. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensititüsü.
- Thomson, L. (2015). Sürreaslistler- ayrıntıda sanat. (Çev.Ali Bektay). İş Bankası Kültür Yayınları,
S: 60-61-62
- Uysal, Ü. (2019). Resim sanatında belirlenen biyomorfik yansımalar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi
Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
- Yeniay, M. (2013) Öteki bilinç: Gerçeküstücülük ve ikinci yeni. İhsan Doğramacı Bilkent
Üniversitesi, Türk Edebiyatı Bölümü, Yüksek Lisans Tezi.