BİZDE TEMAŞA SANATI

Bina inşasını bilen bir mimar, taşları acemice birbiri üstüne yığarak ev yapmak isteyen birisinin sarf ettiği emeklere nasıl acır ve merhamet duyarsa Avrupalı bir tiyatrocu da bizim yirmi seneden beri bu sahada yaptığımız gayretler ve bu hususta sarf ettiğimiz emeklere acımaktan kendini alamaz. Zavallı bizler! Orta Oyunu ve Karagözde ne kadar mahirdik. Tiyatroya geçince neden böyle aciz kaldık? Bunun sebebi pek basit: Evvelinde sanatın tezahürü için ferdin deha ve gayreti kâfi idi. Tiyatroda ise içtimai tezahürüne lüzum vardı. 

___

  • AHMET, Ağaoğlu, 14 Aralık 1914, “Büyük Yarın”, Tercümanı Hakikat Gazetesi, İstanbul.
  • ARSEVEN, Celal Esad, 24 Mart 1927, “Bizde Temaşa Sanatı”, Hayat Mecmuası, İstanbul.
  • ARSEVEN, Celal Esad, 1937, Bay Turgan, İstanbul.
  • ARSEVEN, Celal Esad, 1939, Büyük Yarın, İkdam Matbaası, İstanbul.
  • ARSEVEN, Celal Esad, 1984, Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • ARSEVEN, Celal Esad, 1993, Sanat ve Siyaset Hatırlarım, (Haz., Ekrem Işın), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • CEVDET, Ahmet, 14 Aralık 1914, “Büyük Yarın”, İkdam Gazetesi, İstanbul.
  • DİYARBEKİRLİ, Nejat, 1972, “Türk Sanatının Büyük Kaybı Celal Esad Arseven”, Türk Kültürü, 113, s. 303-314.
  • EYİCE, Semavi. 1942, “Celal Esad Arseven”, Belleten, 142, s. 173-202.
  • KUBAN, Doğan. 1962, “Celal Esad Arseven ve Türk Sanatı Kavramı”, Mimarlık, 72, s.18NUTKU, Özdemir. 1969, Darülbedayi’nin Elli Yılı: Darülbedayi’den Şehir Tiyatrosu’na, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Ankara.
  • ÖZÖN, M. Nihat ve DÜRDER, Baha. 1967, Türk Tiyatrosu Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi, Ankara.
  • SEVENGİL, Refik Ahmet. 1934, Yakın Çağlarda Türk Tiyatrosu, 1. Cilt, Kanaat
  • Kütüphanesi, İstanbul. SEVENGİL, Refik Ahmet. 1968, Türk Tiyatrosu Tarihi: Meşrutiyet Tiyatrosu, Devlet
  • Konservatuarı, İstanbul.