ACIYI OKUMAK: TEMSİL VE İFADE BAĞLAMINDA PİETA BETİMLERİ

Var edilen bir acıya ortak kılınmakla, var olan bir acıyı hissetmek keskin bir yol ayrımıdır. 14. yüzyılın başlarında İsa'nın çilesine odaklanan Batı ikonografisinin bu süreçte ürettiği betim tiplerinden biri de ölü İsa'yı annesi Meryem'in kucağında gösteren Pieta imgesidir. Kutsallıktan gerçekliğe ya da göksellikten dünyeviliğe uzanan Pieta izleğinde, sahnenin betimleme anlayışının evrimi çalışmamızın hareket noktasıdır. Üretilen acı ile var olan acı, Batı sanatındaki Pieta heykelleri üzerinden temsil ve ifade bağlamında tartışılmaktadır.

READING THE SUFFERING: PIETA DEPICTIONS IN THE CONTEXT OF REPRESENTATION AND EXPRESSION

There is a poignant distinction between feeling an existing suffering and being made a part of a created one. At the beginning of the 14th century, Western iconography focused on the Passion of the Christ but at the same time, it produced some new types of depiction and one of them is Pieta, an image of the sorrowing Virgin Mary holding the dead body of Christ on her lap. The main point of our research is the evolution of the theme of Pieta which is traced from divinity to reality or from the sacred to the profane. The created suffering and the existed suffering are argued in the context of representation and expression with sculptural images of Pieta in Western art.

___

  • Baxandall, Michael. 2015. 15. Yüzyılda Sanat ve Deneyim: Stilin Toplumsal Tarihine Giriş,
  • Zeynep Rona (çev.), İstanbul: İletişim Yayınları. Burke, Peter. 2003. Tarihin Görgü Tanıkları, çev. Zeynep Yelçe, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Cook, John W. 1997. "Ugly Beauty in Christian Art", The Grotesque in Art and Liteature:
  • Theological Reflections, ed. James L. Adams, Wilson Yates, Cambridge: William B. Eerdmans Publishing, 125-141. Eco, Umberto. 2009. Çirkinliğin Tarihi, çev. Anaca U. Ergün vd., İstanbul: Doğan Kitap.
  • Finaldi, Gabriele. 2000. The Image of Christ, London: National Gallery Company&Yale University Press.
  • Forsyth, William H. 1953. "Medieval Statues of the Pieta in the Museum", The Metropolitan
  • Museum of Art Bulletin, 11 (7): 177-184. Hennesy, Jayme M. 2012. "Kollwitz, The Beauty and Brutality of Pieta", She Who Imagines:
  • Feminist Theological Aesthetics, ed. Laurie Cassidy, Maureen H. O'Connel, USA: Liturgical Press, 37-38. Leppert, Richard. 2009. Sanatta Anlamın Görüntüsü: İmgelerin Toplumsal İşlevi, çev. İsmail
  • Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Mâle, Émile. 1949. Religious Art from the Twelfth to the Eighteenth Century, New York: Belgrave Press.
  • Merleau-Ponty, Maurice. 2006. Göz ve Tin, İstanbul: Metis Yay.
  • Pope-Hennessy, John 1970. An Introduction to Italian Sculpture: Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, Phaidon.
  • Roter, Johann G. "Pieta of Mark Balma: The Pieta Revisited?", International Marian Research 01.2016. https://udayton.edu/imri/mary/p/pieta-of-mark-balma.php,
  • Schiller, Gertrud. 1971. Iconography of Christian Art, II, trans. Janet Seligman, London: Lund Humphries.
  • Schneckenburger, Manfried. 2000. Art of The 20th Century, Köln: Taschen.
  • Sontag, Susan. 2004. Başkalarının Acısına Bakmak, çev. Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Yüzgüller Arsal, Serap. 2013. "İsa'nın Çilesi Sahneleri Bağlamoında Passio", Navisalvia Sina Kabaağaç'ı Anma Toplantısı 2011: Passio, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yay., 54-67.
  • Yüzgüller Arsal, Serap-Seda Yavuz. 2009. "A Scene From Asia Minor: The Trial by Water", Synergies Turquie: Regards sur une langue-culture, 2: 51-57.