TEKSTİL SANATINDA GELENEKSELDEN ÇAĞDAŞA BİÇİMSEL DEĞİŞİM1

İpliğin; dokuma ve örme gibi yöntemler kullanılarak yüzey haline getirilmesinin sonucu olarak ortaya çıkan tekstil, insanlığın bilinen en eski uğraşlarından birdir. Bu çalışmada ise tarih boyunca örtünme, barınma gibi temel yaşamsal ihtiyaçlara cevap veren tekstilin, sanat nesnesine dönüşme süreci ve bu sanatın biçimsel değişimi incelenmiştir. Özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra yeni yaklaşımlarla gelişen sanatsal ifadeler, tekstil sanatını da etkilemiştir. Çağın getirdiği yeni anlatım biçimleriyle iki boyutlu tapestrylerden üç boyutlu eserlere, enstalasyonlara uzanan tekstil sanatındaki değişim, sanatçıların özgün çalışmalarından örnekler sunularak incelenmiştir.

THE FORMAL CHANGES FROM TRADITIONAL TO CONTEMPORARY IN TEXTILE ART

Textile which was one of the olden activity of human history, is a surface that comes into existence by weaving or knitting threads. In this article; timeline of evolution of textile from its vital necessity like dressing or sheltering, to become an art object and changes of the form of textile art were examined. Especially, devolopments in art after second part of the 20th century influenced the textile art. The changes of textile art, from tapestry to the three-dimensional forms and installations with the gettings of new century were explained by submiting authentic samples from textile artist.

___

  • Abakanowicz, (1969). http://www.vulture.com/2008/02/artist_magdalena_abakanowicz.html, (Erişim tarihi: 03.06.2015).
  • Akengin, G., (2012). "Sanat Dalları Arasında Etkileşim Ve Dil", Karadeniz Araştırmaları, S.33.
  • Barnard, M., (2002). Sanat Tasarım Ve Görsel Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Dereci, T. V., (2014). "'Doku'nuşlar' Tekstil Sergisi Üzerinden Tekstil Sanatında Mekân, Malzeme, Biçim İlişkisi", Yedi, Sanat Tasarım Ve Bilim Dergisi, S.12.
  • Edeer, Ş., (2005). "Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Yaklaşım", Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.19.
  • Grant, S., (2007). "Tekstilin Aristokratları", P Dünya Sanatı, S.44.
  • Guermonperez, (yaklaşık 1963). http://www.cooperhewitt.org/2013/09/05/weaving-theold-with-the-new/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Gürsu, B., (2006). "Kemal Can İle Çevrede Lif Sanatı Üzerine", Art And Life, S.19.
  • Foster, H., (1986). Subversive Signs Http://Www.Allanmccollum.Net/Allanmcnyc/Amcpdf S/Mccollum-Fost Er.Pdf (Erişim tarihi: 24.04.2015).
  • Kagan, S. M., (2008). Estetik Ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir.
  • Kandinsky, W., (2013). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul.
  • Morlock, (2005). http://www.tayloepiggottgallery.com/exhibition/8/#!997 (Erişim tarihi: 03.06.2015)
  • Neziroğlu, (2014). https://www.youtube.com/watch?v=AuZ5DpftkL4 (Erişim tarihi: 01.06.2015).
  • Özay, S., (2001). "Fiber Art'ta İlginç İşler", Art And Decor, S.94.
  • Özay, S., (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Süzen, H. N., (2010). "Sanatta Disiplinler Arası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı Ve Genco Gülan Örneklemi", Gazi Üniversitesi GSF Dergisi, S. 6.
  • Tez, Z., (2008). Tekstil Ve Giyim Kuşamın Kültürel Tarihi, Doruk Yayıncılık, İstanbul.
  • Uğurlu, A., (2002). "Avrupa Birliği Ve Tekstil Sanatında Yeni Kuruluş: Artemision", Sanat Çevresi.
  • Whitham, G. Ve Pooke, G., (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, Optimist Kitap, İstanbul.
  • Williams, R., (1976). Keywords, Fontana Paperbacks, İngiltere.
  • Westfall ve Miller, (1995 ) . http://www.barbarawestfall.com/before.php (1.06.2015).
  • Vasari, (1560). http://www.vam.ac.uk/content/articles/c/cosimo-de-medici-renaissancepatron/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Yoshimoto, (2005). http://naokoyoshimoto.com/works_sironohitugi20052.html (Erişim tarihi: 03.06.2015).