Takı Uygulamalarında Geçicilik Olgusu

Modern takının tarihinde; takı nesnesinin var olmadığı ya da diğer bir tanımla, yapılan çalışmanın takının “kendisini” oluşturmadığı bazı avangart örnekler bulunmaktadır. Bunlar, kavramsal sanatın etkileriyle nesnesizleşen çalışmalardır. Bu çalışmada tematik olarak incelenen bahsi geçen örnekler, çalışmanın çeşitli görüntüleme yöntemlerinin kullanıldığı belgelerle, kaynaklarda yer almaktadırlar. Üretildikleri dönemde çok tartışılan ve halen günümüzde takı sanatçılarını etkileyen bu kavramsal örnekler, yapılan bu çalışmada; kaynaklarda tariflendiği şekilde, “geçici takılar” adı altında kategorize edilip, örneklendirilerek incelenmiştir.

___

  • Akan, N. (2018). Postmodern Dönem Müziğinde Estetik Nesne Olarak Sanat Yapıtı Sorunsalı: 4'33 Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Anabilim Dalı.
  • Bernabei, R. (2011). Contemporary Jewellers: Interviews with European Artists, Great Britain: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Broadhead, C. (2005). “A Part, Apart”, New Directions in Jewellery, Ed. Catherine Grant, London: Black Dog Publishing, s.25- 35.
  • Cheung, L., Clarke, B., Clarke, I. (2006). New Directions in Jewellery II, Ed. Amy Sackville, London: Black Dog Publishing.
  • Den Besten, L. (2012). On Jewellery, Stuttgart: Arnoldsce Art Publishers.
  • Den Besten, L. (2013). ”Europe”, Contemporary Jewelry in Perspective, Ed. Damian Skinner, New York: Lark Jewelry and Beading Sterling Publishing, s.99-114.
  • Erzen, J. N. (1991). “Modernizm Sonrası Sanat”, a+A Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi, Çağdaş Düşünce ve Sanat. Haz: İpek Aksüğür Duben, Deniz Şengel. İstanbul.
  • Gaspar, M. (2013). ”Impermanence”, Contemporary Jewelry in Perspective, Ed. Damian Skinner, New York: Lark Jewelry and Beading Sterling Publishing, s.61.
  • Phillips, C. (1996). Jewellery From Antiquity to the Present, London: Thames and Hudson Ltd.
  • Scarisbrick, D., Ogden, J., Lightbrown, R., Hinks, P., Bayer, P., Becker, V., Craven, H. (1989). Jewellery Makers, Motifs, History, Techniques, London: Thames and Hudson Ltd.
  • http 1: Bağatır, R. D. (2011). “Nesnenin Ötesi: Kavramsal Sanatın Dayanak Noktaları”, Sanat ve Tasarım Dergisi , 1 (7) , s 23-33 . Retrieved from, https:// dergipark.org.tr/en/pub/ sanatvetasarim /issue/20660/220400, Erişim tarihi: 21.12.2019.
  • htpp 2: İncirkuş, B. (2020). “Çağdaş Sanat Yapıtının Göstergebilimsel İncelenmesi: Joseph Kosuth’un “Bir ve Üç Sandalye” Adlı Çalışması”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2) , s 615-623 . DOI: 10.32709/akusosbil.558787, Erişim tarihi: 12.02. 2021.
  • http 3. Rendon, A. (2018). “Jewels as Physical Traces”, Art, Preziosa Issues, Giu.24, https://www.preziosa.org/2018/06/24/jewels-as-physical-traces/ Erişim tarihi: 10.05.2021.
  • http 4. Yılmaz, B. (2018). “Çağdaş Sanatta Nesnesiz Sanat Düşüncesi”, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 3 (4) ,s 258-270 . Retrieved from, https:// dergipark.org.tr/ en/pub/tykhe/issue/55449/ 759938, Erişim tarihi: 22.04.2020.
  • http 5. Yılmaz, S. (2012). “1950 Sonrası Sanat Akımlarının Gelişiminde Robert Rauschenberg'in Etkileri”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (10) ,s 113-127 . Retrieved from, https:// dergipark.org.tr/en/ pub/sanatvetasarim/issue/20657/220385, Erişim tarihi: 17.05.2020.
  • Görsel 1. Peter Skubic, “Jewellery Under the Skin”, 1975, Den Besten, L. (2012). On Jewellery, Arnoldsce Art Publishers, Stuttgart, s.170.
  • Görsel 2. Gijs Bakker, “Shadow Jewellery” serisinden örnekler, 1973.Rendon, A. (2018). “Jewels as Physical Traces”, Art, Preziosa Issues, Giu.24. https://www. preziosa.org/2018/06/24/jewels-as-physical-traces/ Erişim tarihi: 10.05.2021, Den Besten, L. (2012). On Jewellery, Arnoldsce Art Publishers, Stuttgart, s.75.
  • Görsel 3. Tiffany Parbs, “Etched (Pulse)”, 2004 ve “Blister Ring”, 2005 Cheung, L., Clarke, B., Clarke, I. (2006). New Directions in Jewellery II, Black Dog Publishing, London, s. 125 ve 123.
  • Görsel 4. Susannah Heron, “Light Projection”, 1979, Den Besten, L. (2012). On Jewellery, Arnoldsce Art Publishers, Stuttgart, s.75.
  • Görsel 5. Monika Brugger, “Jeuje”, 1999-2000, Enstelasyon, Slayt, Projektör, Ayna Cheung, L., Clarke, B., Clarke, I. (2006). New Directions in Jewellery II, Black Dog Publishing, London, s.111.
  • Görsel 6. Millie Cullivan, “Lace Collar”, 2004 Broadhead, C. (2005). New Directions in Jewellery, Ed. Catherine Grant, Black Dog Publishing, London, s.27
  • Görsel 7. Arthur Hash, “Rubber Stamp Bracelet”, 2005, Lastik, Istampa ve Mürekkep Cheung, L., Clarke, B., Clarke, I. (2006). New Directions in Jewellery II, Black Dog Publishing, London, s.50
  • Görsel 8. Naomi Filmer, “Ice Ear- Behind”, Buz, Yaklaşık Çap:90mm. ve “Ice Upright Hand”, Buz, Yaklaşık Çap:180mm. Mansell, A.(2008). Adorn New Jewellery, Laurence King Publishing Ltd., London, s.28 ve 227.
  • Görsel 9. Ted Noten, “Siberian Necklace”, 2006, Buz ve Buluntu Objeler https://www.tednoten. com/wp-content/uploads/2005/04/Siberian-necklace.jpg, Erişim tarihi: 23.04.2020