Eskişehir Arkeoloji Müzesi'nde Bulunan Afyon Yöresi Kilimlerinden Örnekler

Öz Tarihin farklı dönemlerinde çeşitli uygarlık ve ulusların yaşayıp izlerini bıraktığı Afyon ili, Türkler tarafından yerleşim haline gelmesiyle birlikte dokuma geleneğinin de önemli bir merkezi olmaya başlamıştır. Eskişehir Arkeoloji Müzesi, Eskişehir ve çevresinde yapılan arkeolojik kazılar sonucu ortaya çıkarılan eserlerin bir arada toplanması ve korunması amacıyla 1944–45 yıllarında Alâeddin Camii müze deposu olarak kurulmuştur. Sonrasında eser sayısının artmasıyla birlikte birkaç değişen yapı sonucu bugünkü Müze binasında ziyaretçilere hizmet vermeye devam etmektedir. Müze, zengin bir düz dokuma ve halı koleksiyonuna sahiptir. Çoğunluğu Eskişehir ve Afyon yörelerine ait olmak üzere çeşitli yörelere ait kilimler önemli bir kaynak teşkil etmektedir. Bu çalışma kapsamında müzede yer alan Afyon yöresi kilimlerinden örnekler; teknik, motif gibi yönlerden ele alınarak incelenmiş ve diğer yöre kilimleriyle benzerliklerine değinilmiştir.

___

  • Acar, B., (1975). Kilim Ve Düz Dokuma Yaygılar, İstanbul.
  • Afyon Karahisar Coğrafi Konumu, (2007). Http://www.Zaman.Com.Tr/Sehir_Afyonkarahisar -Cografi-Konumu_557710. (Erişim tarihi: 04.01.2016).
  • Akbil, F., (1977). “Bergama Dokumaları Cicim – Zili”, Türkiyemiz, Sayı 21, İstanbul.
  • Akpınarlı, F. vd., (2008). Çankırı El Sanatları, Ankara.
  • Allane, L., (1995). “Kilim”, A Buyer’s Guide, London.
  • Anonim, (1993–1994) “Halı Ve Kilim”, Thema Larousse Ansiklopedisi, İstanbul.
  • Aytaç, Ç., (1982). El Dokumacılığı, İstanbul.
  • Bayraktaroğlu, S., (1990). “Eskişehir ve Çevresi Halı-Kilim Ve Düz Dokuma Yaygıları”, Vakıflar Dergisi, XXI, Ankara.
  • Bayraktaroğlu, S., (2005). “Afyon Çevresi Yörük Dokumaları”, Vakıflar Dergisi, XXIX, Ankara.
  • Deniz, B., (1998). Ayvacık (Çanakkale) Yöresi Düz Dokuma Yaygıları (Kilim- Cicim-Zili), Ankara.
  • Deniz, B., (2000). Türk Dünyasında Halı Ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara.
  • Erbek, G., (1995a). , Anatoliankilims – I, Ankara.
  • Erbek, G.,(1995b). Anatoliankilims – Iı, Ankara.
  • Ergüder, A. A., (2009).Kars Yöresi Düz Dokumaları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sos. Bil.Enst., Erzurum.
  • Eroğlu, N., (2006). Kırşehir Kilimleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sos. Bil. Enst., Van.
  • Kadıoğlu, Ö., (2012).Çankırı İli Merkez Köylerinde Bulunan Düz Dokuma Yaygıların Tespiti Ve Günümüzdeki Durumu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sos. Bil.Enst. Konya.
  • Karahan, R., (2007). Dünden Bugüne Hakkâri Kilimleri, Ankara.
  • Karahan, R. Ve Diğ., (2008). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Türk El Sanatları Uygulama Ve Araştırma Merkezi Kilim Kataloğu – Iıı, Van.
  • Küçükkurt, Ü.,(2000). “İzmir Etnografya Müzesi’nde Bulunan Afyonkarahisar Kilimlerinden Örnekler”, V. Afyonkarahisar Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, Afyon Belediyesi Yayınları, İstanbul.
  • Onuk, T. ve Akpınarlı, F., (2011). “İçel Yöresi Düz Dokuma Yaygılarda Kullanılan Motif Ve Kompozisyon Özellikleri”, Arış Dergisi, S.:6, Ankara.
  • Ögel, B., (1985). Türk Kültür Tarihine Giriş, C.Iıı, Ankara.
  • Şahin, Z.,(2002). Sarız (Kayseri) Yöresi Düz Dokuma Yaygıları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sos. Bil. Enst., Kayseri.
  • Uğurlu, A., (1997). Kilim, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 2, İstanbul, S.:1009.