Bir Sanat Pratiği Olarak “Arşiv”

Bu makalede güncel bir sanat pratiği olarak karşımıza çıkan arşiv sanatının ne olduğu, sınırları ve olanakları üzerine bir araştırma yapmak amaçlanmıştır. Bir dokümantasyon ve belgeleme sistemi olarak arşiv meselesinin sanatla olan diyaloğu ve kesiştiği noktalar gösterilmeye çalışılmıştır. Bu araştırma biçimsel olarak salt arşivsel malzemeye dayanan bazı sanatsal çalışmalar incelenerek gerçekleştirilmiştir. Özellikle 90'lardan günümüze gelen süreç içerisinde farklı bir bağlama oturduğu düşünülen arşivsel sanat üretimleri araştırılmıştır. Bununla ilgili Türkiye’de ve dünyada yapılmış olan çalışmalardan çeşitli örneklerle bu biçimsel yöntemin nasıl kavramsallaştırıldığı içerik analizleriyle anlatılmıştır.

“ARCHIVE” AS AN ART PRACTISE

In this article, it is aimed to make a research on what is archive art, its limits and possibilities which appears as a contemporary art practice. As a documentation and documentation system, the dialogue and intersection points of the archive issue with art were tried to be shown. This research was carried out by examining some artworks based on purely archival material. Archival art productions, which are thought to be in a different context especially in the period from the 90s to today, have been examined. In this respect, how conceptualize these formal methods has been described via content analysis with several examples that are made from Turkey and the world.

___

  • Atakan, N. (2015). Sanatta Alternatif Arayışlar. 2. Basım, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları
  • Barr, H. Alfred Jr. (1939). “Picasso, Forty Years of His Art”. New York: The Museum of Modern Art.
  • Bourriaud, N. (2018a). Postprodüksiyon. 2. Basım, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bourriaud, N. (2018b). İlişkisel Estetik. 2. Basım, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Debord, G. (2016). Gösteri Toplumu. 6. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foster, H. (2004). “An Archival Impulse”. October, Sayı 110, s. 3-22.
  • Foster, H. (2017). Yeni Kötü Günler: Sanat, Eleştiri, Acil Durum. 1. Basım, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • “Arab Image Foundation”, http://arabimagefoundation.com/getEntityFront?page=PageDetails&entityName=PageEntity&idEntity=1, Erişim tarihi: 05.09.2020.
  • Hodge, David. (2014). Palestinian couple from Ain El Helweh. Studio Shehrazade, Saida, Lebanon, 1973-74. Hashem el Madani, https://www.tate.org.uk/art/artworks/zaatari-palestinian-couple-from-ain-el-helweh-studio-shehrazade-saida-lebanon-1973-74-p79451, Erişim tarihi: 04.02.2021.
  • Hirschhorn, Thomas. (2017). De - Pixelation, http://www.thomashirschhorn.com/de-pixelation/, Erişim tarihi: 04.02.2021.
  • Hirschhorn, Thomas. (2000). Statement: Kiosks, http://www.thomashirschhorn.com/statement-kiosks/, Erişim tarihi: 04.02.2021.
  • Sarkissian, H. (2007), “Zebiba”, Hrairsarkissian.com, http://hrairsarkissian.com/work/zebiba, Erişim tarihi: 04.02.2021.
  • Zaatari, A. (2007), “Ahmad el Abed, a tailor. Madani’s parents’ home, the studio, Saida, Lebanon, 1948-53. Hashem el Madani”, https://goo.gl/6fn41S, Erişim tarihi: 04.02.2021.