Geleneksel Türk El Sanatlarının Çağdaş Resim Tasarımına Etkisi: Hayat Ağacı Kilim Motifli Bir Güncel Sanat Uygulaması Örneği

Öz Modern Türk resim sanatı tarihinde, çağdaş Türk resminin modernleşmesinde etkili olan, toplumumuzun nesnelere geleneksel bakış tarzı ve yaklaşım biçiminin dışavurumu olan öz değerleri kullanma; ulusal kültürü evrensel boyutlara ulaştırma amaçları değişmeden durmaktadır. Türk sanat tarihi kapsamı içerisinde hâlen tartışılan ulusal kimlik sorunu, resim sanatında iki şekilde ele alınmaktadır: 1- Gelenekçilik, 2- Gelecekçilik. Araştırmada bireysel ve toplumsal kimlik göstergesi olarak geleneksel Türk el sanatları üretimleri ve yaratı dürtülerinin çağdaş Türk resim tasarımına etkisinin, hem biçim hem de içerik bağlamında ulusal gelenek taşıyıcısı varlık formu, hayat ağacı kilim motifli bir güncel sanat uygulaması örneğinde analizi yapılmaktadır.

___

  • Armağan, İ. (1992), Sanat Toplumbilimi, Demokrasi Kültürüyle Giriş, İzmir: İleri Kitabevi Yayını.
  • Aytekin, C.A. (2010), ''Günümüzün Görsel Kültüründe Tüketici Estetik Anlayış-Resim ve Tasarım", Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 5, Ankara: Gazi Üniversitesi, G.S.F. Yayını.
  • Bal, A. (2010), "Geleneksel Türk Sanatlarının Batı Soyut Resim Sanatının Temellendirilmesindeki Rolü", IV.Uluslar arası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 02-07 Kasım 2009, Kahire: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araş. Mer. Yayını, Bildiriler Kitabı, Ed. Yusuf Küçükdağ, Ahmet Aytaç.
  • Başar, R. (1996), Geleneksel Türk Resim Sanatı ve Çağdaş Yansımaları, D.E.Ü. Sos. Bil. Enst. Geleneksel Türk El Sanatları Anasanat Dalı, Sanatta Yeterlik Tezi, İzmir.
  • Bayık, Y. (2004), "Günümüz Resim Sanatında Zaman ve Mekan Olgularının Yerel İmgelerle Betimlenişi", D.E.Ü G.S.F Resim Böl. Lisans Tezi Kapsamında Hazırlanan Araştırma Raporu, İzmir.
  • Eliri, İ. (2010), "Çağdaş Türk Resim Sanatının Gelişimine Etki Eden Faktörler", IV. Uluslar arası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 02-07 Kasım 2009, Kahire: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araş. Mer.Yayını, Bildiriler Kitabı, Ed. Yusuf Küçükdağ, Ahmet Aytaç.
  • Erbek, M. (2006), Çatalhöyük'ten Bugüne Anadolu Motifleri, Ankara: Dösim Yayınları.
  • Flancerlioğlu, O. ( 1975), Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karaduman, A. (2001), Çağdaş Türk Resminin Geleneksel Estetik ve Biçim Anlayışıyla Olan İlişkisi Bağlamında "Resimde İstif Sorunu", D.E.Ü G.S.F Resim Böl. Lisans Tezi, İzmir.
  • Koçan, H. (1999), "Halk Sanatı", Cumhuriyetin Denkleri, Biçimleri, İstanbul: T. İş Bankası Yayını.
  • Kuban, D. (1982), Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Kuban, D. (1995), Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, 2. Baskı, İstanbul: Kanaat Matbaası.
  • Kuban, D. (2009), Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, İstanbul: İş Bankası Yayını.
  • Sürür, A. (1992), "Hayat Ağacı Motifi ve Türk Tekstil Sanatlarında Uygulamalar", 4. Uluslararası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, V. Cilt, Ankara: Kültür Bakanlığı HAGEM Yayını.
  • Tunalı, İ. (2004), Tasarım Felsefesine Giriş, İstanbul: YapıEndüstri Merkezi Yayını.