Burdur'da Halı Heybe Örnekleri

Saraçlı halı heybeler Türk erkeklerinin at eyeri üzerinde kullandığı önemli halı örnekleridir. Halı heybeler Türk halı sanatı örneklerinin zenginliğinden olsa gerek yeterince tanıtılmamıştır. Bu heybelerin atın eyer halısı yerine geçmesinin yanında, aynı zamanda ağ parçası eyer kaşına geçirilerek, dengeli bir yerleştirme ve kilitli saraç sistemiyle eşya taşımada da güvenli bir araçtır. Halı heybelerin çeyizlik halı eşyalar arasında yer aldığı ve damat için dokunduğu da bilinmektedir. Ayrıca bu heybelerin ticari amaçlı, çarşı işi eşya olarak da üretiminin yapıldığı anlaşılmaktadır. Gerek hazır alınan, gerekse aile üretimi olan halı heybelerde yörenin halı motiflerini bulmak mümkündür. Bu heybeler Türk hayat tarzı ve sanat estetiğinin birer tanığı olarak bu güne ulaşan, kültür miraslarıdır. 1970’li yıllarda atın yerini arabaların almasıyla işlevi biten bu heybeler müze ve özel koleksiyonlarda bulunmaktadır. Makaleye konu olan halı heybeler Burdur Müzesi, ilçe ve köylerinde 2013 yılında yapılan alan araştırmasında, tarama yöntemiyle tespit edilmiştir. 

Carpet Saddlebags of Burdur Province

In Turkish culture, the harness and saddle were as important as the horses. There are saddle carpets, which are special ceremony saddles. Carpet saddlebags are preferred by the village and townspeople because of the serviceability of them as saddle carpets. Using a carpet saddlebag was a sign of prosperity and recognition among Turkish men. There are poems written about this issue. Young girls wove their fiancé special saddlebags, which became a very important part of their trousseau. Carpet saddlebags are woven with the symmetrical (Turkish) knot. Pocket and middle surfaces are knotted carpet woven, while the reverse side is weftfaced, plain woven. Carpet saddlebags are generally border lined. Grounds have ¼ repeats, which is called köşe-göbek, ¼ part of center design placed on the corner and there are simple repetition of motifs in connectors. To the life span of the carpet saddlebags, which are subjected to frictional damage when used, the edges are covered with leather bands, which are called ‘saraçlama’. Also, the pocket covers are made of leather. There are regular holes on the covers and 8-9 cm long leather loops are placed on the plain woven strip of the edge to the cover. If wanted, the pockets can be closed by pulling the loops through the holes and making a chain by repeating the thread. These saddlebags are the cultural heritage that is Turkish lifestyle and art that reached this day as a testimony of aesthetics. In the 1970s, these saddles, whose function was replaced by cars, were found in museums and private collections. These carpet saddlebags are subject to Article were determined by the scanning method at Burdur Museum, towns and villages in the area of research done in 2013.

___

  • KAYNAK KİŞİLER
  • Yılmaz Göksoy, emekli öğretmen Yozgat-Gökçekışla /2004
  • Şeref Yurdasiper, emekli öğretmen(kültür evi Koleksiyonu) Burdur-Karamanlı/ 2013
  • Yusuf Aydın Burdur-Kemer Halk Eğitimi Merkezi Müdürü / 2013
  • Durmuş Erdem, Burdur-Kemer İlçesi Belediye Başkanı/ 2013
  • Şefika Bilgili, Ev Hanımı, Burdur-Merkez Akkaya Köyü/2013
  • Ümmügülsüm Kapan, Ev Hanımı, Burdur-Yeşilova-Kocayaka köyü/2013
  • Feden alkış, Ev Hanımı, Burdur-Kemer İlçesi /2013
  • KAYNAKÇA
  • Akalın, Sami-Yılgör, Asuman-Seyhan, Nezihe, (1993). Ayakkabıcılık Terimleri Sözlüğü, Boğaziçi Üniv. Yay. İstanbul.
  • Atlıhan, Şerife (1999). “Batı Anadolu’da yaşayan Yörüklerde Heybe ve Torba Dokumalar”, ErdemHalı Özel Sayısı-I, C:10, S:28, Atatürk Kültür Merkezi Yay. Ankara, s: 35 41, 168-172.
  • Önge, Yılmaz-(1984) “Eyer Örtüsü Olarak Dokunmuş Konya Halıları”, Türk Dünyası Araştırmaları, İstanbul, s:63-72.
  • Soysaldı Aysen, (2012) “Yozgat Halı Yastıkları”, Arış, S:7, Mart, Atatürk Kültür Merkezi Yay. Ankara, s:112-121.
  • Soysaldı, Aysen-(2012) “Saraçlı Halı Heybeler”, IV. Uluslararası Türk El Dokumaları(Tekstil) ve Gelenekli Sanatlar Kongresi/Sanat Etkinlikleri, 02-05.10.2012, Bakü. s:19-26.