Öğrencilerin dini inançları ve kimlikleri ile siyasal tercihlerinin ilişkisi

Bu araştırma 17-26 yaşları arasında, 249 üniversite öğrencisi ile yapılmıştır. Yapılan araştırmanın bulgularına göre kız öğrencilerin % 58,5’inin, kendilerini yalnızca insan olarak tanımladıkları ve başka bir kimlik tanımına gereksinim duymadıkları, % 17,1’inin kimliklerini yalnızca kadın olarak ifade ettikleri belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin % 71,9’nun kendilerini yalnızca insan olarak tanımladıkları, % 13,5’nin kendilerini milliyetçi olarak ifade ettikleri saptanmıştır. Kimliğini yalnızca insan olarak tanımlayan öğrencilerin % 47,3’nün CHP’ye, % 22,3’nün AKP’ye, yakınlık duydukları, kimliğini Atatürkçü olarak tanımlayan öğrencilerin, % 77,8’nin CHP’ye, kimliğini milliyetçi olarak tanımlayan öğrencilerin %73,7’sinin MHP’ye yakınlık duydukları saptanmıştır. Kimliğini yalnızca kadın olarak tanımlayan öğrencilerin % 42,9’nun ÖDP’ ye, yakınlık duydukları belirlenmiştir. Öğrencilerin % 84,1’i kendilerini Müslüman olarak tanıtmış ancak kendilerini dinsel bir kimlik ile tanımlamamışlardır. İnanç durumlarının politik tercihleri konusunda belirleyici olduğu görülmektedir. Dini inanç ve kimlik tanımlamalarının politik eğilimlerde farklılaşmalar yarattığı ve öğrencilerin siyasal partilere yakınlık duyma konusunda bilinçli oldukları bulgulardan anlaşılmaktadır

The Relationship Between Students’ Religious Beliefs and Identities and Their Political Preferences

students” adlı bildiri olarak 10th International Educational Technology Conference & Exhibition 2010’da sunulmuştur. Ayrıca, “The comparison of the identity description of the students and their political tendencies” adlı bildiri olarak 3rd World Conference on Educational Sciences 2011’de de sunumu yapılmıştır. * Dr., Ankara Üniversitesi, Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi

___

Bauman, Z. (2005) Bireyselleşmiş Toplum, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Barth, F. (2001) Etnik Gruplar ve Sınırları, Çev. Ayhan Kaya ve Seda Gürkan, İstanbul: Bağlam Yayınları.

Bilgin, N. (1994) Sosyal Bilimlerin Kavşağında Kimlik Sorunu, Ege Üniversitesi Yayınları.

Demir, İ. (2009) “Gençlerin Kimlik Statülerinin Kültürel Karşılaştırılması: İstanbul- Nusaybin Örneği”, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, Sayı 16 (3).

Emiroğlu, K. ve Aydın, S. (2003) Antropoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

Eriksen, T.H. (2009) Küçük Yerler Derin Mevzular (Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş), İstanbul: Avesta Yayınları.

Giddens, A. (2008) Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.

Güvenç, B. (1993) Türk Kimliği (Kültür Tarihinin Kaynakları), Ankara: Kültür Bakanlığı Milli Kütüphane Basımevi.

Güleç, Cengiz (1992) Türkiye’de Kültürel Kimlik Krizi, Ankara: Verso Yayıncılık.

Haviland, W.A. (2008) Kültürel Antropoloji, Çev. İ.D.A.Sarıoğlu, İstanbul: Kaknüs Yayınları.

İlbars, Z. (1987) “Kişiliğin Oluşmasındaki Kültürel Etmenler”, Ankara Üniversitesi, D.T.C.F. Antropoloji Dergisi, Özel Basım.

İlbars, Zafer (1991) “Aile ve Gelenek, Türk Ailesinin Geleneksel Yapısı” İçinde Türk Aile Ansiklopedisi, Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları: 540-544.

Keyman, F. (2007) “Türkiye’de Kimlik Sorunları ve Demokratikleşme”, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Sayı 41, 217-230.

Kottak, C.P. (2002) Antropoloji ( İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış ), Çev. S. Altuntek, Ankara: Ütopya Yayınevi.

McGlen, N.E. ve O’Connor, K. (1995) Woman,Politics, and American Society, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hill.

Maalouf, A. (2010) Ölümcül Kimlikler, Çev. A.Bora, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık Ticaret ve Sanayi A.Ş.

Özbudun, S. (2005) Gelenekten Geleceğe Antropoloji, Haz. B, Kümbetoğlu ve H. Birkalan, İstanbul: Epsilon Yayınları.

Yıldırım, İ. (1999) ”Some Values Of Turkish University Students From Varying Degrees Of Religiosity”, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 16-17.