Küresinliler Örneğinde Kültürel Kimliğin Antropolojik Analizi

Bu çalışmada Küresinliler’in sosyo-kültürel yapısı ortaya konularak, sosyal antropolojik yönden, Küresinliler örneği üzerinde “kültürel kimlik” kavramı değerlendirildi. Bir asra yakın bir zaman dilimi öncesinde İran’dan Anadolu’ya göç ile gelen Küresinliler, bugün artık rivayetlerde kalan geçmiş yaşam öykülerinden sonra, Anadolu’nun kültürel ve sosyal yapısı ile bütünleşmişlerdir. Yoğun olarak Van il merkezi, Van’a bağlı Özalp ve Saray ilçelerinde yaşayan topluluk, zaman içerisinde Anadolu’nun diğer bölgelerine de göç etmiştir. ifade eden topluluk üyeleri, Küresinli kimliğini de bir alt kimlik bilinci ile sürdürmekteler. Anadolu’ya göçten önceki atalarının yaşadıkları yerleşim birimlerinin isimlerinden kaynaklı ve kendi içlerinde kabile isimlerini çağrıştıran çeşitli grup kimlikleri de hâlen topluluk içinde yaşatılmaktadır. Topluluk, bazı sosyal ve kültürel faaliyetlerde birliktelik sergiler. Sınır köylerinde yaşayan topluluk bireyleri aşiret olduklarını, il merkezinde yaşayanlar ise aşiret kimliklerinin bulunmadığını ifâde ederler

Anthropological Analysis of Cultural Identity: The case of Küresinlis

In this study “cultural identity” concept has taken into consideration based on the “Küresinlis” case. For this purpose socio-cultural features of Küresinlis were gathered trough field research and evaluated from the anthropological perspective. Küresinlis, who had emigrated from Iran to Anatolia approximately one century ago, integrated into the cultural and social structure of Anatolia and the only remnant of their past are the stories of their ancestors. Demographically, Küresinlis are concentrated mainly in the city center of Van province, including Özalp and Saray districts of the same province. Küresinlis community which represent themselves as Turkish, maintain their “Küresinlis identity” as a sub-identity. They also have certain sub group identities which resemble clan names. Those identifications originate from the name of the localities of their ancestors before the immigration. Küresinlis community shows cooperation and unity in certain social and cultural activities. While the members of the community, inhabiting in the rural areas by the borders, claim themselves as a tribe; urbanized members of the community reject it

___

  • Andrews, P. A. (1992) Türkiye’de Etnik Gruplar, (M. Küpüşoğlu, Çev.), İstanbul: Ant Yayınları.
  • Barth, F. (2001) Etnik Gruplar ve Sınırları, (A. Kaya ve S. Gürkan, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Fırat, M. Ş. (1970) Doğu İlleri ve Varto Tarihi, Ankara: Kardeş Matbaası.
  • Kalafat, Y. (2005) İran Türklüğü, İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
  • Kottak, C. P. (2002) Antropoloji-İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, (S. N. Altuntek vd., Çev.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Özkan, A. R. (2000) Türkiye Çingeneleri, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Rışvanoğlu, M. (1978) Doğu Aşiretleri ve Emperyalizm, İstanbul: Türk Kültür Yayını. Smith, A. D. (2003) Ulusların Etnik Kökeni, (S. Bayramoğlu ve H. Kendir, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Sultanova, R. A. (2002) Makı Hanlığı. Türkler Ansiklopedisi içinde (B. A. Gökdağ, Çev.). (7.Cilt, s.123-124-128). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Timur, T. (2000) Osmanlı Kimliği, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Yalçın, S. (2003) Teşkilat’ın İki Silahşoru, İstanbul: Doğan Kitap.