Corpus Coranicum projesi: Kur’an’ı Geç Antik döneme ait bir metin olarak okumak
felsefe, matematik ve astronomi konusundaki kitabiyata yönelmiş olduğunu söyleyebiliriz. Tefsir, hadis, fıkıh ve kelam gibi İslami ilimlere ve Arapça edebiyata ilgi ise daha geç döneme rastlamaktadır.2 Rudi Paret oryantalist İslam çalışmalarını 12. yüzyılda Kur’an’ın Latince’ye tercüme edilmesiyle başlatmaktadır.3 14. yüzyılda Hıristiyanlar arasında sadece Ramon Lull (ö.1315 veya 1316) Arapça çalışıp İslamî metinleri incelemiştir.4 16. ve özellikle 17. yüzyılda daha sonraları oryantalist olarak adlandırılacak olan ilim adamları yoğun bir şekilde Arapça çalışmaya başlamışlardır. Avrupa’nın İslam ve Müslümanlara olan ilgisi ve özellikle Protestan reformistlerin Eski Ahit’in anlamını keşfetmek için Kitab-ı Mukaddes’in orijinal dili olan İbraniceye önem vermeleri, bu dille ilişkili olan Aramice, Süryanice ve Arapça gibi diğer Sami dillerini de öğrenme faaliyetlerini hızlandırmıştır.5 Aynı dönemde (16. ve 17. yüzyıllarda) öncü Avrupa üniversitelerinde Arapça kürsüleri kurulmuş ve karşılaştırmalı dinler çalışmaları başlamıştır.6 noktalarından biri 1795 yılında Paris’te tamamen doğu dilleri üzerine çalışma yapan École spéciale des langues orientales vivantes’in kurulmasıdır.7 Bu okulun ikinci müdürü Antoine-Isaac Silvestre de Sacy edilmektedir. Bu dönemde İslam medeniyetinin ve dillerinin öğretilmesi üzerine özel bir müfredat hazırlanmıştır. En önemli gelişmelerden biri de Latince yazılmış Arapça gramer kitabının yerini Silvestre de Sacy tarafından yazılan Grammaire Arabe (1810) isimli Fransızca kitabın almasıdır.8 Silvestre de Sacy Alman oryantalizmiaçısından önemli bir isimdir. Zira 19. yüzyıl itibariyle Alman oryantalistler Silvestre de Sacy’den eğitim almaya
Jacob Lassner, Jews, Christians, and the Abode of Islam (Chicago & Londra: The University of Chicago Press, 2012), ss.6-7. Rudi Paret, The Study of Arabic and Islam at German Universities: German Orientalists Since Theodor Nöldeke (Wiesbaden: Franz Steiner Verlag, 1968), s.2. Lassner, Jews, Christians, and the Abodeof Islam, s.7. Lassner, Jews, Christians, and the Abodeof Islam, ss.8-9. Lassner, Jews, Christians, and the Abodeof Islam, s.9. Rudi Paret, The Study of Arabic and Islam at German Universities, s.7. Bruce Fudge, “Qur ānic Exegesis in Medieval Islam and Modern Orientalism,” Die Welt des Islams46:2 (2006), s.128; Lassner, Jews, Christians, and the Abodeof Islam, s.10
___
- Abbūd, Zuheyr Kāẓım. Et-Tenḳīb fī Tārīḫil-Eyzīdī el-Ḳadīm. Erbil, 2006.
- Adī b. Musāfir. İ tiḳādu Ehlis-Sunne vel-Cemā a. Ed. Muḥammed Alī İlyās el- Advānī & İbrāhīm en-Ni me. Musul: Dārul-Kutub, 1975.
- el-Aḥmed, Sāmī Sa īd. El-Yezīdiyye: Aḥvāluhum ve Mu teḳadātuhum. Bağdat, 1971.
- Allison, Christine. Yezidi Sözlü Kültürü. Çev. Fahriye Adsay. İstanbul: Avesta, 2007.
- Aydemir, Salih. Küresel Dünyada Küçük Dini Grupların Varoluşsal Sorunları ve Entegrasyonal Asimilasyonu: Yezidiler Örneği, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24 (2010), ss.7-32.
- Ayandan M. Nuri. Abede-i İblis Yezidî Taifesinin İtikadı Âdâtı Evsafı. İstanbul: Matbaa-i İctihad, 1328.
- Āzād Sa īd Sımo. El-Yezīdiyye min Ḫilāli Nuṣūṣihā el-Muḳaddese. Beyrut: el-Mektebul-İslāmī, 2001.
- el- Azzāvī, Abbās. Tārīḫul-Yezīdiyye ve Aṣlu Aḳīdetihim. Bağdat: Maṭba atu Baġdād, 1935.
- Bozan, Metin. Şeyh Adī b. Müsâfir: Hayatı Menkıbevi Kişiliği ve Yezidi İnancındaki Yeri. İstanbul: Nûbihar, 2012.
- Chaukeddin Issa. Yezid b. Muaviye ve Yezidîler, Dengê Êzîdiyan 6-7 (1997), ss.22-25.
- Çelik, Şakire. Yezidilerin Yaşam Pratikleri ve Kimlik Algısı, Mukaddime 4 (2011), ss.159-173.
- ed-Demlūcī, Ṣiddīḳ. el-Yezīdiyye. Musul: Maṭba atul-İttiḥād, 1949.
- Ebied, R. Y. & M. J. L. Young. An Account of the History and Rituals of the Yazidis of Mosul, Le Muséon: Revue dÉtudes Orientales 85:3-4 (1972), ss.481-522.
- el-Erbilī, Şerafuddīn Ebūl-Berekāt el-Mubārek b. Aḥmed (ö.637/1239). Tārīḫu Erbil. Ed. Sāmī b. es-Seyyid Ḫammās al-Ṣaḳḳār. Bağdat: Dārur-Reşīd; Vizāratus-Seḳāfe, 1980.
- Êzdıyâtî. Der. Xidir Pîr Sulaymân. Dıhok: Eke, 1996.
- Frank, Rudolf. Scheich 'Adî der grosse Heilige der Jezīdīs. Berlin: Mayer & Müller, 1911.
- Furlani, Giuseppe. The Religion of the Yezidis: Religious Texts of the Yezidis. Translated from Italian by Jamshedji Maneckji Unvala. Bombay, 1940.
- el-Ḥasenī, Abdurrezzāḳ. el-Yezīdiyyūn fī Ḥāḍirihim ve Māḍīhim. Ṣaydā: Maṭba atul- İrfān, 1951.
- İbn Kesīr, İmāduddīn Ebūl-Fidā İsmā īl b. Umar (ö.774/1373). El-Bidâye ven-Nihâye: Büyük İslam Tarihi. Çev. Mehmet Keskin. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1995.
- İbn Taġrīberdī, Ebūl-Meḥāsin Cemāluddīn Yūsuf el-Atābekī (ö.874/1469). En-Nucūmuz-Zāhire fī Mulūki Miṣr vel-Ḳāhire. Ed. Muḥammed Ḥasan Şemsuddīn. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1996.
- İbn Teymiyye, Taḳiyyuddīn Ebūl- Abbās Aḥmed b. Abdulḥalīm (ö.728/1328). El-Vaṣiyyetul-Kubrā, Mecmū atur-Resā ilil-Kubrā (Mısır: Maṭba atul- Āmira, 1323[1905]) içinde, c.1, ss.262-318.
- İbnul-Esīr, İzzuddīn Ebūl-Ḥasen Alī b. Muḥammed b. Abdulkerīm (ö.630/1233). El-Kāmil fīt-Tārīḫ. Beyrut: Dāru Ṣādir, 1989.
- İbnul-Furāt, Nāṣiruddīn Muḥammed b. Abdurraḥmān (ö.807/1405). Tārīḫud-Duvel vel-Mulūk (Tārīḫu İbnil-Furāt), Viyana Devlet Kütüphanesi, no. AF. 119.
- İbnul-Mulaḳḳin, Sirācuddīn Umer b. Alī (ö.804/1401). Durerul-Cevāhir fī Menāḳibi Seyyidī Abdilḳādir, Süleymaniye Kütüphanesi-Hacı Hayrı Efendi, no.171.
- İsmail Bek Çol. El-Yezīdiyye Ḳadīmen ve Ḥadīsen. Ed. Costi K. Zurayḳ. Beyrut: American Press, 1934.
- Joseph, Isya. Yezidi Texts, The American Journal of Semitic Languages and Literatures 25:2 (1909):111-156.
- Kremli, Anastase. El-Yezīdiyye, Mecelletul-Meşriḳ 2:1 (1899), ss.32-37; 2:4 (1899), ss.151-156; 2:9 (1899), ss.395-399.
- Kreyenbroek, Philip G. Yezidism: Its Background, Observances and Textual Tradition. Lewiston, NY : E. Mellen Press, 1995.
- ----------. Yezidism in Europe: Different Generations Speak about their Religion. In Collaboration with Z. Kartal, Kh. Omarkhali, and Kh. Jindy Rashow, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2009; Avrupada Yezidilik: Farklı Kuşaklar Dinleri Hakkında Konuşuyor. Çev. Hikmet İlhan. İstanbul: Avesta Yayınları, 2011.
- Lescot, Roger. Yezidiler: Din, Tarih ve Toplumsal Hayat: Cebel Sincar ve Suriye Yezidileri. Çev. Ayşe Meral. İstanbul: Avesta, 2001.
- Luke, Harry Charles Joseph. The Yezidis or Devil-Worshippers of Mosul, Indian Antiquary 54 (1925), ss.94-98 .
- Menant, Joachim. Les Yézidiz: épisodes de lhistoire des adorateurs du Diable. Paris: Ernest Leroux, 1892.
- Mushaf-ı Reş, Isya Joseph (ed.), Yezidi Texts, The American Journal of Semitic Languages and Literatures 25:2 (1909) içinde, ss.122-133.
- Pīr Cafo ile yapılan mülakat, Āzād Sa īd Sımo, el-Yezīdiyye min Ḫilāli Nuṣūṣihā el-Muḳaddese (Beyrut: el-Mektebul-İslāmī, 2001) içinde, ss.276-279.
- Pir Mamou Osman. Şeyh Adî Öncesi Yezidîler, Dengê Êzîdiyan 4 (1996), ss.20-27.
- Qewlê Imanê, çev. İbrahim Bingöl. Philip G. Kreyenbroek, Yezidism: Its Background, Observances and Textual Tradition (Lewiston, NY: E. Mellen Press, 1995) içinde, ss.202-206.
- Qewlê Sêxadî û Mêra, çev. İbrahim Bingöl. Philip G. Kreyenbroek, Yezidism: Its Background, Observances and Textual Tradition (Lewiston, NY: E. Mellen Press, 1995) içinde, ss.290-298.
- Onat, Hasan. Küreselleşme Sürecinde Kimlik, Din ve Türkiyenin Bazı Gerçekleri, Demokrasi Platformu 2:5 (2006), ss.117-139.
- es-Seḫāvī, Nūruddīn Ebūl-Ḥasen Alī b. Aḥmed (ö.902/1497). Tuḥfetul-Aḥbāb ve Buġyetuṭ-Ṭullāb: el-Ḫiṭaṭ vel-Mezārāt vet-Terācim vel-Biḳā ul-Mubārakāt. Kahire: Mektebetul-Kulliyyātil-Ezheriyye, 1986.
- es-Sem ānī, Ebū Sa d Abdulkerīm b. Muḥammed el-Mervezī (ö.562/1167). el-Ensāb. Tah. Abdullāh Umar el-Bārūdī. Beyrut: Dārul-Fikr, 1988.
- eş-Şaṭṭanūfī, Nūruddīn Ebūl-Ḥasen Alī b. Yūsuf (ö.713/1314). Behcetul-Esrār ve Ma denul-Envār. Mısır: el-Maṭba atul-Meymeniyye, 1304.
- et-Tādifī, Muḥammed b. Yaḥyā (ö.963/1556). Cevherden Gerdanlıklar: Hz. Abdülkâdir Geylânînin Menkıbeleri. Çev. Naim Erdoğan. İstanbul: Sinan Yayınevi, 1972.
- Tolan, Kemal. Nasandina Kevneşopên Êzdîyatîyê. İstanbul: Weşanên Pêrî, 2006.
- El-Yāfi ī, Abdullāh b. Es ad el-Yemānī (ö.768/1366). Mir ātul-Cinān. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1997.
- Hayri Bozanî. Metin Bozanın yaptığı mülakat. Erbil, 18.05.2010.
- Mam Xelef Kiwexî. Metin Bozanın telefonla yaptığı mülakat. 10.02.2012.
- Mam Xelef Kiwexî. Metin Bozana gönderdiği elektronik mektup. 27.02.2012.
- Şeyhmus Akçay. Metin Bozanın yaptığı mülakat. İdil, Şırnak, 12.03.2011.
- Şeyhmus Akçay. Metin Bozana gönderdiği elektronik mektup. 18.02.2012.
- Xıdır Dumilî. Metin Bozanın yaptığı mülakat. İdil, Şırnak, 12.03.2011.