Aydınlıkta saklanan bir Ayet: Ve - inneke le - alā ḫuluḳin aẓīm (68/el -Ḳalem: 4) ayeti çerçevesinde Kur'an'da Ḫuluḳ kavramını yeniden düşünmek

El-Ḳalem suresinin 4. ayetinde geçen ve -inneke le - alā ḫuluḳin aẓīm ifadesindeki ḫuluḳsözcüğü, tefsir külliyatının ve genel dini literatürün pek çoğunda Hz. Peygamberin yüksekahlaki karakteriyle ilişkilendirilmiştir. Ancak ayette geçen ḫuluḳ sözcüğünün ahlakla ilgili birçağrışıma sahip o lduğunu destekleyecek tutarlı ve geçerli bir veriden bahsetmek güçtür. Bunakarşın nuzūl sebebi, siyak-sibakı, Kuran bütünlüğü içindeki yeri, tefsir rivayetleri, vucūh - neẓā ir literatürü ve dilsel tespitler gibi veriler ışığında ḫuluḳ kelimesinin, doğrudan veyadolaylı olarak, din kavramıyla ilişkilendirildiği görülmektedir. Bu makale, ḫuluḳ kelimesinintarihsel semantiğinin netleştirilmesine yönelik bir analiz sunmakta ve sonuç olarak el-Ḳ alemsuresinin 4. ayetteki ḫ ulu ḳ sözcüğününyaygın ve popüler kanaatin aksine Hz.Peygamberin ahlakî karakteriyle ilgili olmadığını, bilakis onun büyük ve kadim bir dinîgelenek üzerinde bulunduğunu ifade ettiğini ileri sürmektedir.

A verse hidden in the light: Rethinking the meaning of the word khuluq in the Qur an with special reference to 68/Sūrat al-Qalam:4

The meaning of the word khuluq in the Qur anic versewa -innaka la -ʿalā khuluqin ʿaẓīmin (68/al-Qalam: 4) has been related in most tafsīr works and almost all religious literature to theProphet Muhammad s moral character. However, one can hardly find any evidence thatwould coherently support the idea that the word khuluq has anything to do with the moralcharacter of the Prophet. On the contrary, the occasion of the revelation of the verse, itscontext, the relevant tafsīr reports, the wujūh -nazā ir literature, and linguistic findings revealthat the word khuluq has been connected to the te rm religion instead. Based on these data, Ioffer an analysis towards clarification of the historical semantics of the word khuluq andargue that the verse in question, contrary to popular and widespread opinion, has nothing to do with the Prophet s character and only encourages and strengthens the Prophet s spiritualmotivation by reassuring that he stands on a great religious tradition.

___

  • Abdurr azzāḳ b. Hemmām. Et- Tefsīr. 3 c. Tah. Maḥmūd Muḥammed Abduh. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l- İlmiyye, 1419.
  • Arberry, Arthur John. The Koran Interpreted. 2 c. London: George Allen & Unwin Ltd.; New York: The Macmillan Company, 1955.
  • El- Askerī, Ebū Hilāl Ḥasen b. Abdillāh b. Sehl. El-Furūḳu’l-Luġaviyye . Kahire: Dāru’l- İlm ve’s ̠-S̠eḳāfe, tsz.
  • ---------- . El- Vucūh ve’n- Neẓā ir . Tah. Muḥammed Us ̠mān. Kahire: Mektebetu’s ̠- eḳāfeti’d- Dīnīyye, 2007.
  • Atay, Hüseyin. Kur’an Türkçe Çeviri. Ankara: Atay ve Atay, 2008.
  • Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılahları Sözlüğü. İstanbul: İFAV Yayınları, 2009.
  • Bauman, Zygmunt. Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup. Terc. Pelin Siral, İstanbul: Habitus Kitap, 2012.
  • El- Biḳā ī, Ebū’l-Ḥasen Burhānuddīn. Naẓmu’d- Durar fī Tenāsubi’1 -Āyāti ve’s- Suv ar. 22 c. Kahire: Dāru’l-Kitābi’l-İslāmī, 1992.
  • Blachère, Régis. Le Coran (Al-Qor’an) traduit de l’arabe . Paris: G.P. Maisonneuve & Larose Éditeurs, 1966.
  • El- Buḫārī, Ebū Abdullāh Muḥammed b. İsmā īl. El- Cāmi u’ ṣ- Ṣaḥīḥ. 8 c. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • ---------- . El-Edebu’l-Mufred. Tah. Muḥammed Fu ād Abdulbāḳī. Beyrut: Dāru’l- Beşā iri’l-İslāmiyye, 1989.
  • ---------- . Et-Tārīḫu’l-Kebīr. 8 c. Haydarabad-Dekken: Dā ira tu’l-Ma ārifi’l- Ūs ̠mā niyye, tsz.
  • El- Būṣirī, Ebū’l- Abbās Şihābuddīn. Miṣbāḥu’z-Zucāce fī Zevā idi İbn Māce . 4 c. Tah. Muḥammed Muntaḳā el- Kuşnāvī. Beyrut: Dāru’l- Arabiyye, 1403.
  • El- Cābirī, Muḥammed Ābid. El- Aḳlu’l- Aḫlāḳi yyu’l- Arabī. Ed- Dāru’l- Beyḍā : Dāru’n-Neşri’l-Maġribiyye, 2001.
  • El- Cevherī, Ebū Naṣr İsmā īl b. Ḥammād. Eṣ -Ṣiḥāḥ: Tācu’l- Luġa ve Ṣiḥāḥu’l- Arabiyye . 6 c. Tah. Aḥmed Abdulġafūr Aṭṭār. Beyrut: Dāru’l- İlm li’l- Melāyīn, 1987.
  • Ed- Dāmeġānī, el-Ḥuseyn b. Muḥammed. Ḳāmūsu’l- Ḳur ān ev İṣlāḥu’l-Vucūh ve’n- Neẓā ir fī’l-Ḳur āni’l-Kerīm . Tah. Abdul azīz Seyyidu’l-Ehl. Beyrūt: Dāru’l- İlm li’l-Melāyīn, 1980.
  • Ed- Dānī, Ebū Amr Us ̠mān. Et-Teysīr fī Ḳırā āti’s- Seb . Tah. Otto Pretzl. Beyrut: Dāru’l- Kitābi’l- Arabī, 1984.
  • Ed- Dārimī, Ebū Muḥammed Abdullāh. Es -Sunen. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • Denny, Frederick M. “Ethical Dimensions of Islamic Ritual Law,” Edwin B. Firmage, Bernard G. Weiss, John W. Welch (ed.) Religion and Law: Biblical-Judaic and Islamic Perspectives (Winona Lake: Eisenbrauns, 1990) içinde, ss. 199-210.
  • Ebū Dāvūd, Suleymān b. el-Eş as ̠. Es -Sunen. 5 c. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • Ebū’l-Beḳā el-Kefevī, Eyyūb b. Mūsā el-Ḥuseynī. El- Kulliyyāt. Tah. Adnān Derviş, Muḥammed el- Mıṣrī. Beyrut: Mu essesetu’r- Risāle, 1998.
  • Elik, Hasan & Muhammed Coşkun. Tevhit Mesajı. İstanbul: Fikir Yayıncılık, 2013.
  • Erul, Bünyamin. “Hz. Peygamber’in Risalet Öncesi Hayatına Farklı Bir Yaklaşım,” Diyanet İlmi Dergi Özel Sayı (2000), ss.33 -66.
  • Esed, Muhammed. Kur’an Mesajı. İstanbul: İşaret Yayınları, 2001.
  • ---------- . The Message of the Qur ān. Byy: Dar Al- Andalus, 1980.
  • El- Ezherī, Muḥammed b. Aḥmed. Tehẓību’l-Luġa. Tah. Muḥammed İvaḍ Mur ib. Beyrut: Dāru İḥyā i’t- Turās ̠i’l- Arabī, 2001.
  • Fakhri, G. H. Abolqasemi. Le Coran. Kum: Publications Ansarian, 2003.
  • Fayda, Mustafa. “Âmir b. Sa‘saa,” Diyanet İslam Ansiklopedisi, c.3, s. 66-67.
  • El- Ferrā , Ebū Zekeriyyā Yaḥyā b. Ziyād. Ma ānī’l-Ḳur ān. 3 c. Tah. Aḥmed Yūsuf Necātī, Muḥammed Alī Neccār, Abdulfettāḥ İsmā īl Şelebī. Kahire: Dāru’l- Miṣriyye, tsz.
  • El- Fīrūzābādī, Ebū’ṭ-Ṭāhir Mecduddīn. Beṣā iru evī’t- Temyīz fī Leṭā ifi’l-Kitābi’l- Azīz. 6 c. Tah. Muḥammed Ālī en- Neccār. Kahire: el-Meclisu’l-A lā li’ş - Şu ūni’d- Dīniyye, 1973 - 1996.
  • Goldziher, Ignaz. İslam’da Fıkıh ve Akaid. Te rc. İlhan Başgöz. Ankara: Ardıç Yayınları, 2004.
  • Gözeler, Esra. “Kur’ân Âyetlerinin Tarihlendirilmesine Batılı Yaklaşımlar,” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51:1 (2010), ss. 295 - 326.
  • El- Ḫarā iṭī, Ebū Bekr Muḥammed b. Ca fer. Mekārimu’l- Aḫlāḳ ve Me ālīhā ve Maḥmūdu Ṭarā iḳihā. Tah. Eymen Abdulcābir el-Buḥayrī. Kahire: Dāru’l- Āfā ḳi’l- Arabī, 1999.
  • El- Ḥīrī, Ebū Abdurrahmān İsmā īl b. Aḥmed. Vucūhu’l-Ḳur āni’l-Kerīm . Tah. Fāṭıma Yūsuf el-Ḫiyemī. Dime ş ḳ: Dāru’s -Sekā, 1996.
  • Ḫalīl b. Aḥmed. Kitābu’l- Ayn. 8 c. Tah. Mehdī el- Maḫzūmī ve İbrāhīm es - Sāmerrā ī. Beyrut: Dāru Mektebeti’l-Hilāl, tsz.
  • Izutsu, Toshihiko. Kur’an’da Tanrı ve İnsan. Terc. M. Kürşad Atalar, İstanbul: Pınar Yayınları, 2012.
  • İbn Aṭiyye, Ebū Muḥammed Abdulḥaḳ. El-Muḥarr aru’l- Vecīz fī Tefsīri’l-Kitābi’l- Azīz. Tah. Abdusselām Abduşşāfī Muḥammed. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l- İlmiyye, 1993.
  • İbn Cinnī, Ebū’l-Fetḥ Us ̠mān. El- Ḫaṣā iṣ. 3 c. Tah. Muḥammed Ali en-Neccār. Beyrut: Ālemu’l-Kutub, tsz.
  • İbn Ebī Şeybe, Ebū Bekr Abdullāh b. Muḥammed. El- Muṣannef fī’l- Aḥādīs ̠ ve’l- Ās ̠ār. 7 c. Tah. Kemāl Yūsuf el-Ḥūt. Riyad: Mektebetu’r -Ruşd, 1409.
  • İbn Fāris, Ebū’l-Ḥuseyn Aḥmed. Mu cemu Meḳāyisi’l-Luġa. 6 c. Tah. Abdusselām Muḥammed Hārun. Beyrut: Dāru’l-Fikr, 1979.
  • İbn Ḥacer el- Asḳalānī, Ebū’l-Faḍl Şihābuddīn. Ta rī fu Ehli’t-Taḳdīs bi Merātibi’l- Mevṣūfīn bi’t- Tedlīs. Tah. Āṣ im b. Abdullāh el-Ḳaryūtī. Ürdün: Mektebetu’l-Menār, tsz.
  • ---------- . El-İṣābe fī Temyīzi’ṣ- Ṣaḥābe . 8 c. Tah. Ādil Aḥmed Abdulmevcūd & Alī Muḥammed Mu avviḍ. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l- İlmiyye, 1415.
  • ---------- . Lisānu’l- Mīzān. 10 c. Tah. Abdulfettāh Ebū Ġudde. Beyrut: Dāru’l- Beşā iri’l-İslāmiyye, 2002.
  • İbn Ḥa nbel, Aḥmed. El-Musned. 6 c. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • İbn Ḥibbān, Ebū Ḥātim Muḥammed b. Aḥmed el-Bustī. Es ̠- S̠iḳāt. 9 c. Haydarabad- Dekken: Dā ira tu’l-Ma ārifi’l- Ūs ̠māniyye, 1973.
  • ---------- . El- Mecrūḥīn mine’l- Muḥaddis ̠īn ve’ḍ- Ḍu afā’ ve’l-Metrūkīn. 3 c. Tah. Maḥmūd İbrāhīm Zāyed. Haleb: Dāru’l -Va ī, 1396.
  • İbn Kes ̠īr, Ebū’l-Fidā İmāduddīn. Tefsīru’l-Ḳur āni’l- Aẓīm . 8 c. Tah. Sāmī b. Muḥammed Selāme. Riyad: Dāru Ṭaybe, 1999.
  • İbn Māce, Ebū Abdullāh Muḥammed b. Yezīd. Es -Sunen. 2 c. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • İbn Rāhūye, Ebū Ya ḳūb İsḥāḳ b. İbrāhīm b. Maḫled. Musnedu İsḥāḳ b. Rāhūye . Tah. Abdulġafūr b. Abdulḥaḳḳ el-Belūşī. Medine: Mektebetu’l-Ī mān, 1991.
  • İbn Ṣa d, Ebū Abdullah Muḥammed. Eṭ-Ṭabaḳātu’l-Kubrā. Tah. Muḥammed Abdulḳadīr Aṭā. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l- İlmiyye, 1990.
  • İbn Sīde, Ebū’l-Ḥasen el- Mursī. El- Muḥaṣṣaṣ. 5 c. Tah. Ḫalīl İbrāhīm Ceffāl. Beyrut: Dāru İ ḥyā i’t- Turās ̠i’l- Arabī, 1996.
  • İbnu’l- Cevzī, Ebū’l-Fer a c Cemāluddīn. Nuzhetu’l- A yuni’n- Nevāẓir fī İlmi’l-Vucūh ve’n-Neẓā ir. Tah. Muḥammed b. Abdulkerīm Kāẓ im er- Rāzī. Beyrut: Mu essesetu’r- Risāle, 1984.
  • İbnu’l- Mubāra k, Ebū Abdurraḥmān Abdullāh. Ez-Zuhd ve’r -Raḳā iḳ. Tah. Ḥabīburraḥmān el- A ẓamī. Beyrūt: Dāru’l-Kutubi’l- İlmiyye, tsz.
  • El- İṣfahānī, Ebū Muḥammed Abdullāh b. Muḥammed b. Ca fer b. Ḥayyān el- Enṣārī. Aḫlāḳu’n-Nebī ve Ādābuhū. Tah. Ṣālih b. Muḥammed Veneyyān. Riyad: Dāru’l- Muslim, 1998.
  • El- İṣfahānī, er- Rā ġib. El-Mufredāt fī Ġarībi’l- Ḳur ān. Tah. Ṣafvān Adnān Dāvūdī. Dime ş ḳ: Dāru’l-Ḳalem; Beyrut: ed-Dāru’ş -Şāmiyye, 1412.
  • El- İṣfahānī, Ebū Nu aym Aḥmed b. Abdullāh b. İsḥāḳ. Ma rifetu’ṣ-ṣaḥābe . 7 c. Tah. Ādil b. Yūsuf el- Ġarāzī. Riyad: Dāru’l-Vaṭan, 1998.
  • Jeffery, Arthur. Foreign Vocabulary of the Qur ān. Leiden & Boston: Brill, 2007.
  • Kandemir, M. Yaşar , Halit Zavalsız, Ümit Şimşek. Ayet ve Hadislerle Açıklamalı Kur’ân- ı Kerîm Meâli. İstanbul: İFAV Yayınları, 2011.
  • Karaman, Hayrettin, Ali Özek, İbrahim Kâfi Dönmez , Mustafa Çağrıcı, Sadrettin Gümüş, Ali Turgut. Kur’ân-ı Kerîm ve Açıklamalı Meâli. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2006.
  • El- Kirmānī, Ebū’l-Ḳās im Tācu’ l- ḳurrā . Ġarā ibu’t- Tefsīr ve Acā ibu’t- Te vīl. Cidde: Dāru’l- Ḳ ible ; Beyrut: Mu essesetu Ulūmi’l-Ḳur ān, tsz.
  • El- Ḳurṭubī, Muḥammed b. Aḥmed. El-Cāmi li Aḥkāmi’l-Ḳur ān. Tah. Hişām Semīr el- Buḫārī. Riyad: Dāru Ālemi’l-Kutub, 2003.
  • Koç, Mehmet Akif. “Sebeb-i Nüzûle Bağlı Anlamın Aşılmasını Kolaylaştıran Bir Unsur Olarak ‘Kurân Metni’: 7. A’râf Suresinin 31 -32. Ayetleri,” İslâmiyât 7:1 (2004), ss.113 - 124.
  • ---------- . İsnad Verileri Çerçevesinde Erken Dönem Tefsir Rivayetleri –İbn Ebī Ḥātim (327/939) Tefsiri Örneğinde Bir Literatür İncelemesi–. Ankara: Kitâbiyat, 2003.
  • El- Māturīdī, Ebū Manṣūr . Te vīlātu’l-Ḳur ān. 16 c. Tah. Abdullah Başak. İstanbul: Mizan Yayınevi, 2010.
  • El- Māverdī, Ebū’l- Ḥasen Āli b. Muḥammed. Tefsīru’l-Māverdī (en-Nuket ve’l- Uyūn). 6 c. Tah. Seyyid b. Abdulmaḳṣūd b. Abdurraḥīm. Beyrut: Dāru’l- Kutubi’l- İlmiyye, 1992.
  • El- Mizzī, Ebū’l- Ḥaccāc Cemāluddīn. Tehẕību’l- Kemāl fī Esmā i’r- Ricāl. 35 c. Tah. Beşşār Avvād Ma rūf. Beyrut: Mu essesetu’r- Risāle,1980.
  • Muḥammed Fu ād Abdulbāḳī. El-Mu cemu’l-Mufehras li Elfāẓi’l- Ḳur āni’l- Kerīm . Kahire: Dāru’l-Ḥadīs ̠, 1364.
  • Muḥammed R a fet Sa īd. Tārīḫu Nuzūli’l-Ḳur ān. Kahire: Dāru’l- Vefā, 2002. Muḳātil b. Suleymān. Tefsīru Muḳātil b. Suleymān. Tah. Abdullāh Maḥmūd Şeḥḥāte . Beyrut: Dāru İḥyā i’t- Turās ̠, 1423.
  • ---------- . El-Vucūh ve’n-Neẓā ir fī’l- Ḳur āni’l- Kerīm . Tah. Ḥātim Ṣālih ed- Dāmin. Bağdat: Merkezu Cum ati’l- Mācid, 2006.
  • Muslim b. el- Ḥaccāc Ebū’l- Ḥuseyn el-Ḳ uşeyrī. El- Cāmi u’ ṣ-Ṣaḥīḥ. 3 c. Tah. M. Fu ād Abdulbā ḳī. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • Mutercim Āṣım Efendi, Ḳāmūs Tercumesi. 3 c. İstanbul: Bahriye Matbaası, 1305.
  • En- Nesā ī, Ebū Abdurraḥmān Aḥmed. Es -Sunen. 8 c. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • ---------- . Es -Sunenu’l-Kubrā. 10 c. Tah. Ḥasan Abdulmun im Şelebī. Beyrut: Mu essesetu’r- Risāle, 2001.
  • Neuwirth, Angelika. Der Koran. Band 1: Frühmekkanische Suren. Berlin: Verlag der Weltreligionen, 2011.
  • En- Nevevī, Ebū Zekeriyyā Yaḥyā b. Şeref. El- Minhāc fī Şerḥi Ṣaḥīḥi Muslim b. el- Ḥaccāc . 18 c. Beyrut: Dāru İ ḥyā i’t-Turās ̠i’l- Arabī, 1392.
  • Öztürk, Mustafa, Hadiye Ünsal. “Kur’an Tarihine Giriş: - İlk Nazil Olan Ayetler Meselesi-” Tefsirin Halleri (Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2013) içinde, ss. 95 -164.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an- ı Kerim Meali. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2011.
  • Paret, Rudi. Der Koran. Stutgart: W. Kohlhammer Verlag, 1979.
  • Pickthall, Marmaduke. The Meaning of the Glorious Qur’an. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1996.
  • Pieper, Annemarie. Etiğe Giriş. Terc. Veysel Atayman ve Gönül Sezer . İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999.
  • Er- Rāzī, Faḫruddīn, Mefātīḥu’l- Ġayb. 32 c. Beyrut: Dāru İḥyā i’t-Turās ̠i’l- Arabī, 1420.
  • Rosenthal, Franz. Bilginin Zaferi: İslam Düşüncesinde Bilgi Kavramı. Terc. Lami Güngören. İstanbul: Da Yayıncılık, 2004.
  • Es ̠- a lebī, Ebū İsḥāḳ. El-Keşf ve’l- Beyān an Tefsīri’l- Ḳur ān. 10 c. Tah. Muḥammed b. Āşūr. Beyrut: Dāru İ ḥyā i’t- Turās ̠i’l- Arabī, 2002. Sahaikan, William S. Ethics: An Introduction to Theories and Problems . New York: Barnes & Noble Books, 1974. Savary, Claude -Étienne. Le Koran: traduit de l’arabe . Paris: Editions Garnier Fréres, 1955 . Schmid, H.H. “ קלה -ḥlq,” Ernst Jenni, Claus Westermann (ed.), Theological Lexicon of the Old Testament. İng. Terc . Mark E. Bidlle (Peabody, MA: Hendricson Publisher, 1997) içinde, c. 1 , s.432. Es -Suyūṭī, Celāluddīn Abdurraḥmān b. Ebū Bekr. El-İtḳān fī Ulūmi’l-Ḳur ān. 4 c. Tah. Muḥammed Ebū’l-Faḍl İbrāhīm. Kahire: el-Hey etu’l- Miṣriyye, 1974. ---------- . Ed- Durru’l- Mens ̠ūr fī’t- Tefsīri’l-Me s ̠ūr. 8 c. Beyrut: Dāru’l- Fikr, tsz. ---------- . Lubābu’n- Nuḳūl fī Esbābi’n- Nuzūl. Beyrut: Mu essesetu’l-Kutubi’s ̠- eḳāfiyye, 2002. Es -Suyūṭī, Celāluddīn ve Celāluddīn el-Maḥallī. Tefsīru’l- Celāleyn. Dāru’l- Ḥadīs ̠, tsz. Şener, Abdülkadir, Cemal Sofuoğlu, Mustafa Yıldırım. Yüce Kur’an. İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2011. Eṭ- Ṭaberī, Ebū Ca fer Muḥammed b. Cerīr. Cāmi u’l-Beyān fī Te vīli’l- Ḳur ān. 24 c. Tah. Aḥmed Muḥammed Şākir. Beyrut: Mu essesetu’r- Risāle, 2000. Eṭ- Ṭaḥāvī, Ebū Ca fer Aḥmed b. Muḥammed b. Selāme. Şerḥu Muşkili’l- Ās ̠ār. 16 c. Tah. Şu ayb el-Arna ūṭ. Beyrut: Mu essesetu’r -Risāle, 2006. Et- Tirmiẕ ī, Muḥammed b. Īsā. Es -Sunen. 5 c. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981. Ünver, Mustafa. “Kur’an’da Yaratma Konulu Bir Kavram: Haleqa,” İslâmî Araştırmalar 15:4 (2002), ss.497 -511. El- Vāḥidī, Ebū’l-Ḥasen Alī b. Aḥmed. Esbābu’n- Nuzūl. Tah. İṣām b. Abdulmuḥsin el- Ḥumeydān. Demmam: Dāru’l- Iṣlāḥ, 1992. ---------- . El-Vaṣīṭ fī Tefsīri’l-Ḳur āni’l-Mecīd. 4 c. Tah. Ādil Aḥmed Abdulmevcūd, Alī Muḥammed Mu avviḍ, Aḥmed Muḥammed eṣ -Ṣīra, Aḥmed Abdulġanī el-Cemel, Abdurraḥmān Uveys. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l- İlmiyye, 1994. Yaḥyā b. Sellām b. Ebī a lebe . Et- Taṣārīf li Tefsīri’l- Ḳur ān. Tah. Hind Şelebī. Tunus: eş - Şeriketu’t- Tūnisiyye, 1979. Yazır, Elmalılı Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. 10 c. İstanbul: Eser Neşriyat, 1979. Ez -Zebīdī, Ebū’l-Feyḍ el-Murtaḍā. Tācu’l- Arūs min Cevāhiri’l- Ḳāmūs. 40 c. Beyrut: Dāru’l-Hidāye, tsz.