REDDEDİLMİŞ BAŞYAPITLAR- Bir Seçki

Güzeli ve güzel düşünceyi yansıttıkları düşünülse de, sanat eserlerinin yeri her zaman sergi salonları ya da salon duvarları olmamıştır. Sanat eseri denilen yapıt modelinin kimi zaman tedirginlik yaydığı, kimi zaman insanları kızdırdığı, kimi zaman da muhtevası (veya biçimi) nedeniyle yasaklandığı da unutulmamalıdır. Bir çelişki gibi görünebilir ve güzel esaslı bir insan faaliyetinin bu türden tepkiler alması ilk anda anlaşılamayabilir. Fakat sanatın, güzelleştirmek dışında da gayesi ve dahası, güzel olmak dışında da bir doğası olduğu gerçeğiyle yüzleştikçe söz konusu tepkiler artık şaşırtıcı gelmeyecektir. Tam tersine, sanatın yakıcı içeriği ne kadar iyi kavranırsa pek çok yapıtın neden tepki almadığı da o kadar merak edilebilir. Dolayısıyla, bugün bazıları, sanat tarihinin en iyileri arasında gösterilen ama geçmişte kabul görmemiş eserlerden bir seçki biçiminde sunulan bu metin, yalnızca yasaklamanın / dışlamanın olumsuzluğu üzerine bir eleştiri olarak görülmemeli ama ayrıca sanatın o öteki doğasını vurgulamaya yönelik bir girişim olarak da dikkate alınmalıdır.

___

  • Kaynaklar Belting, H. (2002 / 2020). Sanat tarihinin sonu, (Çev. M. Tüzel). İletişim Yayınları.
  • Black, D. (2011). Moral time. Oxford University Press.
  • Brombert, B. A. (1991). Edouard Manet: rebel in a frock coat. The University of Chicago Press.
  • Burns, S. and Davis, J. (2009). American art to 1900: a documentary history. University of California Press.
  • Camfield, A. W. (1996). Marcel Duchamp’s fountain: its history and aesthetics in the context of 1917. R. E. Kuenzli and F. M. Naumann (ed.), Marcel Duchamp: artist of the century Massachuchetts. MIT Press.
  • Cane, W. and Gabrielle, A. (2022). Every Picture Hides a Story. Rowman & Littlefield Publishing.
  • Cohen, A. (2019). Thomas Eakins’s ‘The Gross Clinic’ May be the Most Important American Painting. 29 Şubat 2023 tarihinde https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-thomas-eakinss-the-gross-clinic-american-painting adresinden edinilmiştir.
  • Elsen, E. A. (2003). Rodin’s Art. Oxford University Press.
  • Esanu, O. (2012 / 2017). Çağdaş sanatın örgütlenmesi ve Soros çağdaş sanat merkezleri. A. Artun ve N. Örge (ed.), Çağdaş sanat nedir?. İletişim Yayınları.
  • Eşen, C. A. (2015). Resim sanatı tarihinde devrimler ve karşıdevrimler. Kaynak Yayınları.
  • Gombrich, H. E. (1972 / 1976). Sanatın öyküsü, (Çev. B. Cömert). Remzi Kitabevi.
  • Gross, P. L. and Snyder, R. T. (2005). Philadelphia's 1876 Centennial exhibition. Arcadia Publishing.
  • Gunderson, J. (2009). Movements in art: impressionism. Creative Education.
  • Kalfa, Z. (2022). Modern sanatta Amerikan Mucizesi. Piramid Yayınları.
  • Kirkpatrick, S. (2006). The revenge of Thomas Eakins. Vail-Ballou Press.
  • Moscovici, C. (2010). Romanticism and postromanticism. Lexington Books.
  • Nici, B. J. (2015). Famous works of art—and how they got that way. Rowman and Littlefield Publishing.
  • Sanouillet, M. (2015). Dadacılığın kökenleri: Zürih ve New York. E. Batur (ed). Modernizmin serüveni-bir temel metinler seçkisi. Sel Yayıncılık.
  • Shoham, S. G. (2020). An existentialist theory of the human spirit-1. Cambrige Scholars Publishing.
  • Sparshott F. E. (1982). The theory of the arts. Princeton University Press.
  • Turani, A. (1971). Dünya sanat tarihi. İş Bankası Yayınları.
  • Varriano, J. (2006). Caravaggio: The art of realism. Penn State University Press.