İNGİRGEN (REDÜKSİYON) ORTAMDA SIRSIZ SERAMİK PİŞİRİM TEKNİKLERİ VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ

İndirgen (redüksiyon) ortam seramik pişirim yöntemi, yükselten (oksidatif) ortamdan daha az tercih edilen bir pişirim yöntemidir. İndirgen ortamın sağladığı coşkulu sonuçlar, çoğu seramik sanatçısının ilgisinin bu yönteme yoğunlaşmasını sağlamıştır. İndirgen ortam pişirim yöntem çeşitleri benzerlikler gösterse de, kendi aralarında uygulama farklılıkları bulundurmaktadır. Genellikle bu pişirim yöntemlerinde ilk uygulama amaçlarından uzaklaşılmış, yeni uygulama alanlarına dönüşmüşlerdir. İndirgen ortamda seramik pişirmek, yükselten ortamda pişirmekten çok daha zor bir uygulama yöntemidir. Bu yöntemde, kontrollü bir pişirim genellikle olmaz, her açıdan zayiat yüksek olabilmektedir. Bu şekildeki olumsuzlukların olmasına rağmen, yapılan uygulamalar sonucunda ortaya çıkan etkili sonuçlarla birlikte büyülü görsellikler birçok sanatçıyı etkilemektedir. Son yıllarda çoğu seramik sanatçısının bu uygulama yöntemi üzerine değişik denemeler yaptığı görülmektedir. Bu değişken etkilerden dolayı her dönem popülaritesini korumuş olmakla birlikte, etkin bir şekilde bu uygulama yöntemine olan ilgi artmaktadır İndirgen pişirim yöntemlerinin diğer etkin bir özelliği ise, iş birliği içinde çalışmayı genellikle zorunlu kılmasıdır. Bu pozitif özelliği ile, çok iyi bir sosyal etkileşim ve öğrenme yöntemi olarak da karşımıza çıkmakta olup, bu yönünden dolayı eğitimde etkili bir araç olarak kullanılmaktadır. Makale, bir ölçüde bu amaç doğrultusunda yapılmış uygulamalarımızın sunumu niteliğinde de görülebilir. 1989 yılından günümüze kadar birçok indirgen ortam denemelerinde edinilmiş tecrübelerle birlikte, ilgili literatürlerden de faydalanılarak, güncel analizler yapılmıştır. Makalede, ilk olarak indirgenme kavramı el alınmış, daha sonra indirgen ortamda öne çıkmış yöntemler gruplandırılmıştır. İndirgen ortam seramik pişirim tekniklerinin sayısı çok fazla olması sebebiyle, sadece sırsız bünyelerle yapılan uygulama yöntemleri üzerinde durulmuş ve bu yöndeki bilgi ve tecrübeler aktarılmıştır.

Glazed Ceramic Firing Techniques and Application Methods In Reduction Environment

The reducing (reduction) medium ceramic firing method is a less preferred firing method than the increasing (oxidative) medium. The enthusiastic results provided by the reducing environment have focused the attention of most ceramic artists on this method. Although the types of reducing medium firing methods show similarities, they have application differences among themselves. Generally, these firing methods have moved away from their first application purposes and have turned into new application areas. Firing ceramics in a reducing medium is a much more difficult application method than firing in an elevated medium. In this method, controlled firing usually does not happen, the loss can be high in every aspect. Despite such negativities, magical visuals affect many artists with the effective results as a result of the applications. In recent years, it is seen that most ceramic artists have made different experiments on this application method. Although it has maintained its popularity in every period due to these variable effects, the interest in this application method is increasing effectively. Another effective feature of the reduction firing methods is that they usually require collaborative work. With this positive feature, it also appears as a very good social interaction and learning method, and because of this aspect it is used as an effective tool in education. The article can also be seen as a presentation of our applications made for this purpose to some extent. Up-to-date analyzes have been made by making use of the relevant literature, together with the experience gained in many reducing medium trials since 1989. In the article, firstly the concept of reduction is discussed, then the prominent methods in the reducing environment are grouped. Due to the large number of reducing medium ceramic firing techniques, only the application methods made with unglazed bodies were emphasized and the knowledge and experience in this direction were conveyed.

___

  • Kaynakça Arcasoy, A. (1983). Seramik teknolojisi. Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Çizer, S. ve Mete, Z. (1991). Antik dönemden bugüne çeşitli yöre ve uygarlıklarda toprak eşya yapımında kullanılan astar ve boya killerinin hazırlanması ve kullanımı. V. Ulusal Kil Sempozyumu. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Çizer, S. (1999). Antik dönemden günümüze yapım ve kullanımını sürdüren bir zinter astar çeşidi: Terra Sigillata. Seramik Sırları Semineri Bildiri Kitapçığı (223-233). Türk Seramik Derneği Yayınları.
  • Dickerson, J. (1972). Raku hanbook. Studio Vista.
  • Genç, S. ve Razi, E. ve Göksel, M. (2018). Obvara pişirim tekniğinin bisküvi, renkli ve sırlı bünyeler üzerinde etkileri. Sanat & Tasarım Dergisi. https://dergipark.org.tr/tr/search?q=obvara§ion=articles&aggs%5Bpubyear%5D%5B0%5D=2019
  • Kılıç, A.C. (1992) İndirgenme sırlarının araştırılması ve uygulaması. [Yayınlanmamış lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kılıç, A. C. (2009). Açık alanda seramik pişirimi ve kâğıt fırın örneği. 10. Ulusal El Sanatları Sempozyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir
  • Koçak, Ş. (2014). Sırsız raku araştırma ve uygulamaları. [Sanatta yeterlik tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Köseler, A. T. (2002). Pueble çömlekçiliği. [Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Özen, A.T. (2018). Sorkun çömleği. Eskişehir Ticaret Odası Yayınları.
  • Yoleri, H. (2008). Pişmiş kil ile iletişim. Tibyan Yayıncılık Basım Yayım.
  • Weiss, G. (1985). Alte keramik neu entdeckt. Augsburger Druck. URL 1: Luca, D.D. (2022, 11 Kasım). Saggar firing, di luca ceramics. https://www.dilucaceramics.com/blogs/techniques/saggar-firing.
  • URL 2: Riggs, L ve Ringgs, C (2013). (2022, 12 Kasım). Naked raku technique, https://ceramicartsnetwork.org/daily/article/Pop-Goes-the-Slip-Charlie-and-Linda-Riggs-Naked-Raku-Technique.
  • URL 3: Selsor, M (2014). (2022, 12 Kasım). Marcia Selsor’s tips on Obvara Firing, https://www.google.com/search?q=obvara+firing+history&ei=MtVaY_qJKeq-.
  • URL 4: Jermyn, J (2017). (2022, 27 Ekim). Four Days Workshop by Jane Jermyn, https://janejermynceramics.com/obvara-firing-.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1: https://stringfixer.com/tr/Pueblo_pottery
  • Görsel 2: https://www.youtube.com/watch?v=52HKSwkI1hs
  • Görsel 3: https://www.youtube.com/watch?v=zx48oirwC7U
  • Görsel 4: Kadir İstifçi, Haadi Mousavi,Enver Yılmaz
  • Görsel 5: Atilla Cengiz Kılıç
  • Görsel 6: Atilla Cengiz Kılıç
  • Görsel 7: Filiz Öztürk
  • Görsel 8: Atilla Cengiz Kılıç
  • Görsel 9: Atilla Cengiz Kılıç
  • Görsel 10: https://egekitap.ege.edu.tr/files/kampusetkinlik/files/assets/basic-html/page81.html
  • Görsel 11: https://www.worldhistory.org/trans/tr/2-241/atina-siyah-krmz-figurlu-vazolarnn-pisirilmesi/
  • Görsel 12: https://tr.pinterest.com/pin/548102217124792686/
  • Görsel 13: Atilla Cengiz Kılıç
  • Görsel 14: Atilla Cengiz Kılıç
  • Görsel 15: Metin Ertürk