Post Empresyonist Dönemde Henri De Toulouse-Lautrec ve Çağdaş Kültürel Afiş Tasarımına Etkileri

Grafik sanatının en önemli unsurlarından olan afiş; bir şeyi tanıtmak ve hedef kitlelere verilmek istenen mesajı iletebilmek için hazırlanan, resimli duvar duyurusu anlamına gelir. Afişler; reklam afişleri, sosyal afişler ve kültürel afişler olmak üzere üç ana başlık altında toplanmaktadır. Kültürel Afişler; festival, seminer, sempozyum, sergi, tiyatro, sinema, balo, spor gibi kültürel etkinlikleri tanıtmak için tasarlanır. Henri de Toulouse-Lautrec, çağdaş afiş tasarımının ilk temsilcisi olarak kabul edilir. Lautrec döneminde afiş, sanat sayılmaya ve değer görmeye başlamıştır. Lautrec’ in grafik sanatına girmesi, Paris’ in önemli gece kulübü Moulin Rouge için tasarladığı ilk taş baskı afişi olan ‘Moulin Rouge:La Goulue’ eseriyle olmuştur. Bu afiş sayesine ünlenen sanatçının ‘Reine Joie’ ve ‘La Goulue ile kız kardeşi Moulin Rouge’da’, ‘Moulin Rouge’daki İngiliz’ adlı kitaplar için yapmış olduğu afiş tasarımları da, diğer baskı tekniğiyle yaptığı afişler arasında en önemlileri sayılmaktadır. Afişlerinde kullandığı yazılar ve görsel uyum dikkat çekicidir. Onun döneminde reklam amaçlı algılanan afiş bir sanat dalı olarak kabul görmüş ve halk ile sanat arasındaki mesafe kaybolmuştur. Bu çalışmada literatür tarama yöntemi ile birlikte nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Literatür taraması sonucunda elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak bildiri konusu tespit edilmiş, tespit edilen konu tartışılmış ve yorumlanmıştır. Bu çalışmada; post empresyonist dönemdeki sanat ortamı, dönemin tekniği, kültürel ve sanatsal değerleri ile günümüzdeki sanatsal değerler ve kullanılan teknik, renk, tipografi, görsel imge gibi unsurlarla kıyaslaması yapılmış olup, Toulouse-Lautrec’in çağdaş afiş tasarımına etkisi ve günümüze yansıması incelenmiştir. Lautrec’in afişlerindeki sıra dışı konular sanatının uçlarda değil, eserlerinin benzersiz duyarlılıkta olduğunun göstergesidir. Resmin kişinin öz benliğini bulması ve hayata tutunabilmesi adına insanın yaşamında önemli bir yer tuttuğu, günümüz çağdaş afiş sanatının zemininin Lautrec tarafından atıldığı sonucuna ulaşılmıştır. 

___

  • KAYNAKÇAYaman i., Ekim T., Sungur S., Özer C. (2017), Çağdaş Dünya Sanatı, Ankara: MEB Yayınları.Felbinger U. (2005), Henri de Toulouse-Lautrec, Lebun und Werk, Königswinter: Könemann in der Tandem Verlag GmbH.Arnold, M. (1997), Henri de Toulouse-Lautrec 1864-1091, Yaşam Denen Tiyatro, İstanbul: ABC Kitabevi.Becer, E. (2018), İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi.Bocquillon, M.F. (2005), Empresyonizm, Ankara: Dost Kitabevi.Bleys, O., Dumont, Y. (2017), Toulouse-Lautrec, Ankara: Akılçelen Kitaplar.http://linakurtaran-blog.tumblr.com/post/92915256806/k%C3%BClt%C3%BCrel-afi%C5%9F-nedir#_ftn1 23.03.2019 http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvSGVucmlfZGVfVG91bG91c2UtTGF1dHJlYw 24.03http://www.edebiyathaber.net/henri-de-toulouse-lautrec-bohem-paris-gecelerinin-post-empresyonist-ressami-hasan-sarac/ 24.03https://www.istanbulsanatevi.com/resim-ekolleri/post-empresyonizm-nedir/ 22.03
  • GÖRSELLERResim 1 https://www.pinterest.co.uk/pin/541417186446798574/ 13.05Resim 2 https://tr.redsearch.org/images/765593 13.05 13.05Resim 3 https://www.canvastar.com/henri-de-toulouse-lautrec-jane-avril-afisi 12.05Resim4 http://sevimtopuz.blogspot.com/2011/05/henri-de-toulouse-lautrec.html 11.05