Türkiye'de Eğitim Alanında İkincil Yaşam: Metodolojik Bir İnceleme Araştırması

Bu çalışma, Türkiye’de İkincil Yaşam uygulamasının kullanıldığı eğitim çalışmalarını metodolojik olarak incelenmeyi amaçlamıştır. Nitel araştırma paradigması ile yapılan çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalar betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; çalışmalarda araştırma felsefesi olarak en çok nitel çalışmaların, araştırma deseni olarak da durum çalışmalarının benimsendiği görülmüştür. Çalışmalarda en fazla çalışma grubu olarak lisans öğrencileri, veri toplama yöntemi olarak anket ve görüşme teknikleri tercih edilmiş ve verilerin analizi için en çok içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Ayrıca çalışmalarda en çok amaçsal örneklem tekniği kullanılmıştır. İncelenen çalışmaların amaçlarına ulaştığı ve sonuçlarının çoğunun olumlu olduğu ortaya çıkmıştır.

Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research

This study aimed to examine the educational studies methodologically using the Second Life application in Turkey. In the study conducted with the qualitative research paradigm, the document review method was used. The studies were analyzed with descriptive analysis technique. According to the findings, it was revealed that qualitative studies as research philosophy and case studies as research design were mostly adopted in the studies. In those studies, undergraduate students as the study group and questionnaire and interview techniques as data collection methods were mostly preferred, and the content analysis technique was used mostly for data analysis. Moreover, in those studies, the purposive sampling technique was mostly used. Most of the studies examined reached their aims and most of their results were positive.

___

  • Arslantaş, T. K., & Tokel, S. T. (2018). Second Life ortamında görev temelli dil eğitimi etkinliklerinde öğrencilerin ingilizce konuşmaya yönelik endişe, güdülenme ve özgüvenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 287-296.
  • Bezir, Ç. (2012). Second Life ortamında tasarlanan yabancı dil eğitimi: öğretmen-öğrenci ve ortam etkileşimi. (Unpublished Ph.D. Thesis). Dokuz Eylül University, İzmir.
  • Bezir, Ç., & Baran, B. (2014). Second life ortamında altı şapka düşünme tekniğinin dil öğretimi sürecine katkısı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 392-406.
  • Bezir, Ç., Çukurbaşı, B., & Baran, B. (2011, September). Second Life ortamında rol oynama tekniği ile yabancı dil etkinlikleri tasarım süreci ve uygulanması. In 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Bulu, S. T., & İşler, V. (2011). Second Life ODTÜ kampüsü. Academic Informatic, Malatya.
  • Bülbül, H. (2016). Görsel sanatlar eğitiminde alternatif bir öğretim ortamı olarak Second Life. (Ed. Özcan Demirel, Serkan Dincer), Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı, Ankara: Pegem Publishing.
  • Bülbül, H. (2017). Müze ile eğitimde bir seçenek olarak “Second Life” müzeleri. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 167-180.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Cakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Publishing.
  • Can, T. (2012). Yabancı dil öğretimi bağlamında öğrenen özerkliğinin sanal öğrenme ortamları yoluyla desteklenmesi. HAYEF Journal of Education, 9(1), 72-85.
  • Canbek, N. G. (2011). Bir e-öğrenme platformu olarak Second Life: Türkiye örneği. (Editör: Demirci, B. B. Yamamoto, G. T., & Demiray, U.) Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve uygulamalar II. İstanbul http://yunus.hacettepe.edu.tr/~htuzun/html/academic/TuzunEtAl-2011-YerlesikBirDersin.pdf
  • Çolak, C. (2013). Sanal dünyalarda düzenlenen İngilizce iletişim kurma etkinliklerinin öğretmen adaylarının öz yeterlik inancına ve sosyal bulunuşluklarına etkisi. (Unpublished masters Thesis). Karadeniz Teknik University, Trabzon.
  • Çukurbaşı, B. (2012). Üç boyutlu sanal ortamda beş aşamalı modelin uygulanması. (Unpublished masters Thesis). Balıkesir University, Balıkesir.
  • Çukurbaşı, B., & Karamete, A. (2017). Üç boyutlu sanal ortamlarda beş aşamalı modelin uygulanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 36-64.
  • Çukurbaşı, B., Bezir, Ç., & Karamete, A. (2011). Üç boyutlu sanal ortamlarda oryantasyon. In 5th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ.
  • Dabakoğlu, S. C. (2018). Sanat ve tasarım eğitiminde sanal ortamın yaratıcılığa etkisi (Second Life örneği). (Unpublished Ph.D. Thesis). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirer, V., & Erbaş, C. (2016). Trends in studies on virtual learning environments in Turkey between 1996-2014 Years: A content analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(4), 91-104
  • Deutschmann, M., Panichi, L. & Molka-Danielsson, J. (2009). Designing oral participation in second life – a comparative study of two language proficiency courses. ReCALL, 21(2), 206-226. doi:10.1017/S0958344009000196
  • Dinçer, G. D. (2008). Sanal dünyaların uzaktan eğitim danışmanlık hizmetlerinde kullanımı: Second life örneği. (Unpublished masters Thesis). Anadolu University, Eskişehir.
  • Emre, İ. E., Selçuk, M., Budak, V. Ö., Bütün, M., & Şimşek, İ. (2019). Eğitim amaçlı sanal gerçeklik uygulamalarında kullanılan cihazların daldırma açısından incelenmesi. International Journal of Informatics Technologies, 12(2).
  • Erbay, H. N., Şimşek, İ., & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi: Second Life örneği. Ahi Evran Universitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. doi:10.29299/kefad.2018.20.01.005.
  • Ertürk, M., & Şahin, G. (2019). Second Life oyununun sosyal bilgiler öğretiminde deneyimsel öğrenmeye yönelik bir model olarak kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 434-459.
  • Esgin, E., Pamukçu, B. S., Ergül, P., & Ansay, S. (2011, September). 3-boyutlu çevrimiçi sosyal ortamların eğitimde kullanılmasının öğrenci başarısı ve motivasyonuna etkisi: Secondlife uygulaması. In 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (pp. 22-24).
  • Gao, F., Noh, J. J., & Koehler, M. J. (2009). Comparing role-playing activities in Second Life and face-to-face environments. Journal of Interactive Learning Research, 20(4), 423-443.
  • Gökoğlu, S. (2019). Sanal gerçeklik temelli öğrenme ortamının yangın güvenliğine yönelik davranışsal becerilerin gelişimine etkisi. (Unpublished Ph.D. Thesis). Trabzon University, Trabzon.
  • Günay, F. (2015). Fen bilgisi bölümü öğretmen adaylarının 3 boyutlu sanal ortamlardaki etkileşim düzeyleri, uzamsal yetenekleri ve başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Unpublished masters Thesis). Atatürk University, Erzurum.
  • Günay, F., Baydaş, Ö., Karakuş, T., & Göktaş, Y. (2014). İlköğretim öğrencilerinin 3B sanal dünyada kış sporlarını öğrenmeye yönelik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 664-675.
  • Griol, D., & Callejas, Z. (2019). Teaching and learning abstract concepts by means of social virtual worlds. In I. Management Association (Ed.), Virtual reality in education: breakthroughs in research and practice (pp. 314-329). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225-8179-6.ch015
  • Harrison, R. (2009). Excavating Second Life cyber- archaeologies, heritage and virtual Communities, Journal of Material Culture. 14(1), 75-106.
  • Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2010). Use of three-dimensional (3-D) immersive virtual worlds in K-12 and higher education settings: A review of the research. British Journal of Educational Technology, 41(1), 33-55.
  • Inman, C., Wright, V. H. ve Hartman, J.A. (2010). Use of Second Life in K-12 and higher education: A review of research. Journal of Interactive Online Learning, 9(1), 44-63.
  • İliç, U. (2013). Yabancı dil öğretiminde üç boyutlu sanal dünyalar uygulaması. (Unpublished masters Thesis). Ege University, İzmir.
  • Kalkan, A. (2016). 3B sanal dünyalarda oyunlaştırmanın ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin başarı akış ve tutumlarına etkisinin araştırılması (Unpublished masters Thesis). Atatürk University, Erzurum.
  • Kapucu, M. S., & Yıldırım, İ. (2019). Türkiye'de sanal ve artırılmış gerçeklik üzerine eğitimde yapılan çalışmalara ilişkin metodolojik bir inceleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (73), 37-57.
  • Kawulich, B. B., & D’Alba, A. (2019). Teaching qualitative research methods with Second Life, a 3-dimensional online virtual environment. Virtual Reality, 23(4), 375-384.
  • Kazazoğlu, S. (2014). Yabancı dil öğretiminde teknoloji tabanlı etkileşim: Second Life örneği. Dil Dergisi, (164), 39-51.
  • Kemp, J. W., Livingstone, D., & Bloomfield, P. R. (2009). SLOODLE: Connecting VLE tools with emergent teaching practice in Second Life. British Journal of Educational Technology, 40(3), 551-555.
  • Kim, S. H., Lee, J., & Thomas, M. K. (2012). Between purpose and method: A review of educational research on 3D virtual worlds. Journal for Virtual Worlds Research, 5(1), 1-18.
  • Kobak, K. (2011). Yeni bir eğitim ortamı olarak Second Life'da öğrenci deneyimleri. Academic Informatic, Malatya.
  • Layne, C. S., Lee, R. E., O’Connor, D. P., Horn, C. L., & McFarlin, B. K. (2010). Using digital communities to enhance student persistence and retention. In Cases on Collaboration in Virtual Learning Environments: Processes and Interactions (pp. 140-153). IGI Global.
  • Levy, M. (2009). Technologies in use for second language learning. The Modern Language Journal, 93, 769-782.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publication, London.
  • Neuman, L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. Ankara: Yayın Odası Yayınları.
  • Olpak, Y. Z. (2010). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında kullanılan farklı etkileşim araçlarının öğrencilerin başarılarına ve sosyal bulunuşluk algılarına etkisi. (Unpublished masters Thesis). Gazi University, Ankara.
  • Özonur, M. (2013). Sanal gerçeklik ortamı olarak İkincil Yaşam (Second Life) uygulamalarının tasarlanması ve bu uygulamaların internet tabanlı uzaktan eğitim öğrencilerinin öğrenmeleri üzerindeki etkilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Unpublished Ph.D. Thesis). Mersin University, Mersin.
  • Özonur, M., Yelken, T. Y., & Tokmak, H. S. (2016). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin second life deneyimleri ile ilgili görüşleri. ICITS 2016 Honorary Board, 365.
  • Pellas, N., & Kazanidis, I. (2015). On the value of Second Life for students’ engagement in blended and online courses: A comparative study from the Higher Education in Greece. Education and Information Technologies, 20(3), 445-466.
  • Reisoğlu, I., Topu, B., Yılmaz, R., Yılmaz, T. K., & Göktaş, Y. (2017). 3D virtual learning environments in education: A meta-review. Asia Pacific Education Review, 18(1), 81-100.
  • Reisoğlu, İ. (2014). 3B sanal öğrenme ortamlarında öğretimsel, sosyal ve bilişsel buradalık. (Unpublished Ph.D. Thesis). Atatürk University, Erzurum.
  • Roussou, M. (2000). Immersive interactive virtual reality in the museum. i3 Spring Days 2000 - Workshop on Interactive Learning Environments for Children, Yunanistan
  • Russell, D. (Ed.). (2009). Cases on collaboration in virtual learning environments: processes and interactions: Processes and interactions. IGI Global.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 135-155.
  • Saka, E. (2019). Eğitsel amaçlı sanal gerçeklik oyunlarına yönelik araştırmaların incelenmesi: Bir meta-sentez çalışması. (Unpublished masters Thesis). Trabzon University, Trabzon.
  • Salmon, G. (2009). The future for (second) life and learning. British Journal of Educational Technology, 40(3), 526-538.
  • Sierra, L. M. B., Gutiérrez, R. S., & Garzón-Castro, C. L. (2012). Second Life as a support element for learning electronic related subjects: A real case. Computers & Education, 58(1), 291-302.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel veri analizi. Retrived from http://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri analizi. pdf.
  • Süral, İ. (2008). Yeni teknolojiler ışığında uzaktan eğitimde açıklık, uzaktanlık ve öğrenme, XIII. Internet in Turkey Conference Proceedings Booklet: 22–23 December, pp. 31-34, Ankara.
  • Sahin, G. (2016). Second Life oyununun sosyal bilgiler öğretiminde deneyimsel öğrenmeye yönelik bir model olarak kullanılması [The use of Second Life game as an experimental learning model for learning social studies] (Unpublished master’s Thesis). Mugla Sıtkı Kocman University, Mugla.
  • Tepe, T. (2012). Sanal dünyaların yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde kullanımı, Ege University, 1st National Continuing Education Congress, Kuşadası, İzmir.
  • Tokel, S. T., & Cevizci Karatas, E. (2014). Three-dimensional virtual worlds: research trends and future directions. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-12.
  • Tunç, S. (2018). Sanal gerçeklik ortamlarında kişilerin etkileşim ve izlenme kaygılarının belirlenmesi. (Unpublished masters Thesis). Kırşehir Ahi Evran University, Kırşehir.
  • Wagner, C., & Ip, R. K. (2019). Action learning with Second Life-A pilot study. Journal of Information Systems Education, 20(2), 249-258.
  • Wang, F., & Burton, J. K. (2013). Second Life in education: A review of publications from its launch to 2011. British Journal of Educational Technology, 44(3), 357-371. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01334.x
  • Warburton, S. (2009). Second Life in higher education: Assessing potential for and the barriers to deploying virtual worlds in learning and teaching. British Journal of Educational Technology, 40(3), 414-426. Retrived from https://pdfs.semanticscholar.org/372a/ dac03694428a89049752af41675a38a9e200.pdf
  • Warburton, S., & Perez - García, M. (2010). 3D design and collaboration in massively multi-user virtual environments (MUVEs). In Cases on collaboration in virtual learning environments: processes and interactions (pp. 27-41). IGI global.
  • Wehner, A. K., Gump, A. W., & Downey, S. (2011). The effects of Second Life on the motivation of undergraduate students learning a foreign language. Computer Assisted Language Learning, 24(3), 277-289.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, S., (2012). Sanal dünya ve web temelli öğrenme ortamlarının öğrencilerin akademik başarıları ve motivasyonları açısından karşılaştırılması. (Unpublished Ph.D. Thesis). Gazi University, Ankara.
  • Yılmaz, R. M., Karaman, A., Karakuş, T., & Göktaş, Y. (2014). İlköğretim öğrencilerinin 3 boyutlu sanal öğrenme ortamlarına yönelik tutumları: Second life örneği. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 538-555.
  • Zhou, Z., Jin, X. L., Vogel, D. R. Fang, Y., & Chen, X. (2011). Individual motivations and demographic differences in social virtual world uses: An exploratory investigation in Second Life. International Journal of Information Management, 31(3), 261-271.