YANLIŞ KULLANILAN BAZI ARKEOLOJİK TANIMLAR ÜZERİNE DÜŞÜNCELER

Bu çalışmada ön asya ve klasik arkeoloji literatüründe, özellikle genç araştırmacılar tarafından yayınlanan makalelerde karşılaşılan bazı yanlış tanımlar değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yabancı dil kavramlarının kullanımından kaynaklanan bu yanlış tanımlamaların Türkçe bir çalışmada yer alması, dilimiz açısından bir bozulma oluşturmaktadır. Bu yüzden öncelikle Türkçemizi doğru kullanmalı, dilimize girmiş mimari, seramik ve heykeltıraşlık ile ilgili arkeolojik kavramları da olabildiğince Türkçeleştirme yoluna gitmeliyiz.

OBSEVATION ON SOME MISUSED ARCHEOLOGICAL DEFINITIONS

Bu çalışmada ön asya ve klasik arkeoloji literatüründe, özellikle genç araştırmacılar tarafından yayınlanan makalelerde karşılaşılan bazı yanlış tanımlar değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yabancı dil kavramlarının kullanımından kaynaklanan bu yanlış tanımlamaların Türkçe bir çalışmada yer alması, dilimiz açısından bir bozulma oluşturmaktadır. Bu yüzden öncelikle Türkçemizi doğru kullanmalı, dilimize girmiş mimari, seramik ve heykeltıraşlık ile ilgili arkeolojik kavramları da olabildiğince Türkçeleştirme yoluna gitmeliyiz.

___

  • Akın, E. (2020). “Parion’da Trak Süvarisi Kültünün İzleri”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 19-26.
  • Aktaş, R. (2020). “Antandros Yamaç Ev Sektöründe Ele Geçen Açık Renkli Seramikler”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 35-74.
  • Aras, O. (2021). “Ayanis: Deprem, Yıkım ve Soygun”, M. A. Yılmaz & B. Can & M. Işıklı (Eds.), Anadolu Arkeolojisiyle Harmanlanmış Bir Ömür Mehmet Karaosmanoğlu’na Armağan, Ankara, 49-66.
  • Başaran, C. (2016). Arkeolojiye Giriş. Erzurum.
  • Başaran, C. & Keleş, V. & Çelikbaş, E. (2019). Parion Bronz Amphora Situlası, İstanbul.
  • Başaran, S. (2020). “Ainos Antik Kenti Kazıları: Genel Değerlendirme”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 191-208.
  • Boardman, J. (1989). Athenian Red Figure Vases The Classical Period. London.
  • Çelikbaş, E. (2020). “Parion Altın Mücevherleri”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 255-270.
  • Derin, Z. (2021). “Yassıtepe Höyüğü, Erken Tunç Çağı Kutsal Mekânı”, M. A. Yılmaz & B. Can & M. Işıklı (Eds.), Anadolu Arkeolojisiyle Harmanlanmış Bir Ömür Mehmet Karaosmanoğlu’na Armağan, Ankara, 251-260.
  • Eliüşük, M. (2021). “Hamam B”, V. Keleş & E. Çelikbaş & A. Yılmaz (Eds.), Hadrianoupolis Serisi 1: Karabük-Eskipazar Paphlagonia Hadrianoupolis’i (2010-2014 Sezonları), Ankara, 33-44.
  • Erhat, A. (1972). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul.
  • Estin, C. & Laporte H. (2003). Yunan ve Roma Mitolojisi. (Çev. M. Eran), Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
  • Has, C. & Meral, K. & Aydın, T. (2020). “Propontis’in Güneyinde Güçlü Bir Liman Kenti: Kyzikos ve Deniz Ticareti”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 391-400.
  • Hüryılmaz, H. (2020). “Gökçeada-Yeni Bademli Höyük’te Keramik Endüstrisi: Troas Bölgesi Etkili ve Yerel Yapımlar”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 401-412.
  • Işıklı, M. & Özdemir, M. A. (2021). “Erzurum Ovası, Bizdingaz Kalesi; Bölgenin GTÇ-EDÇ Geçiş Sürecinin Bir Analizi”, M. A. Yılmaz & B. Can & M. Işıklı (Eds.), Anadolu Arkeolojisiyle Harmanlanmış Bir Ömür Mehmet Karaosmanoğlu’na Armağan, Ankara, 359-393.
  • Kasapoğlu, B. E. (2020). “Parion Antik Kenti’nden Kuzey İonia Üretimi Bir grup Yüksek Ayaklı Tabak”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 451-466.
  • Kasapoğlu, H. (2020). “Parion Antik Kenti Roma Dönemi Koroplastiği’nde Tanrısal-Mitolojik Dinsel Figürinlerdeki Seri Üretim Verileri”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 467-494.
  • Kasapoğlu, H. & Kasapoğlu, B. E. “Roma Dönemi Koroplastiğine Dair Yeni VerileriyleParion’dan Bir Çocuk Mezarı ve Buluntuları”, M. A. Yılmaz & B. Can & M. Işıklı (Eds.), Anadolu Arkeolojisiyle Harmanlanmış Bir Ömür Mehmet Karaosmanoğlu’na Armağan, Ankara, 417-447.
  • Kaya Ö. & Aydıngün Ş. (2020). “Küçükçekmece Göl Havzası (Bathonea) Kazıları Kandil Buluntuları”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 503-512.
  • Keleş, V. & Oyarçin, K. (2022). Parion Akropolü Doğu (İç) Suru Geç Roma Definesi - Parion Studies V, İstanbul.
  • Koçhan, N. (2021). “Kyzikos Nekropollerinin Genel Değerlendirilmesi”, M. A. Yılmaz & B. Can & M. Işıklı (Eds.), Anadolu Arkeolojisiyle Harmanlanmış Bir Ömür Mehmet Karaosmanoğlu’na Armağan, Ankara, 515-524.
  • Meral, K., (2012). “Kyzikos’tan Lahit Mezar Buluntuları”, Höyük, S. 5, 25-44.
  • Meral, K. (2020). “Kyzikos Hadrian Tapınağı’ndaki Ek Yapı Üzerine Yeni Gözlemler”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 605-618.
  • Oyarçin, K. (2021). “2010-2014 Yılları Sikke Buluntuları”, V. Keleş & E. Çelikbaş & A. Yılmaz (Eds.), Hadrianoupolis Serisi 1: Karabük-Eskipazar Paphlagonia Hadrianoupolis’i (2010-2014 Sezonları), Ankara, 173-192.
  • Richter, G. M. A. (1974). A Handbook of Greek Art. London: Phaidon Press.
  • Sazcı, G. (2020). “Maydos Kilisetepe Höyüğü Tunç Çağı Mimarisi”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 715-730.
  • Verim, E. (2021). “Dört Nehir Kilisesi (Kilise B)”, V. Keleş & E. Çelikbaş & A. Yılmaz (Eds.), Hadrianoupolis Serisi 1: Karabük-Eskipazar Paphlagonia Hadrianoupolis’i (2010-2014 Sezonları), Ankara, 45-88.
  • Yağız, K. (2020). “Antandros Nekropolisi: Klasik Dönem Ölü Gömme Gelenekleri”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 859-870.
  • Yılmaz, A. & Keskin, A. L. (2020). “Parion Roma Hamamı 5 Numaralı Salonda Ele Geçen Bir Grup Geç Roma Seramiği”, V. Keleş (Ed.), Propontis ve Çevre Kültürleri – Propontis and Surrounding Cultures, Parion Studies III, İstanbul, 895-922.
  • Yılmaz, A. & Tamyürek, S. (2021). “Hamam A’nın Mimarisi ve Hristiyanlık İnancının Yıkanma Üzerindeki Etkileri”, V. Keleş & E. Çelikbaş & A. Yılmaz (Eds.), Hadrianoupolis Serisi 1: Karabük-Eskipazar Paphlagonia Hadrianoupolis’i (2010-2014 Sezonları), Ankara, 13-32.