A.İ. KUPRİN’İN “GRANAT BİLEZİK” İLE H. Z. UŞAKLIGİL’İN “MAİ VE SİYAH” ESERLERİNDE “AŞK” KAVRAMI

Bu çalışmada Rus edebiyatının ünlü yazarlarından olan Aleksandr İvanoviç Kuprin tarafından 1910 yılında yayımlanan “Granat Bilezik” öyküsü ileTürk edebiyatının usta romancısı Halit Ziya Uşaklıgil’in 1889 yılında kaleme aldığı “Mâi ve Siyah” adlı romanında “aşk” kavramı karşılaştırılarak ortayakonulmaya çalışılmıştır. Çalışmada ele aldığımız aşk kavramı, yazımızın temelini oluşturmaktadır.Aşk, gelişen, ilerleyen ve son bulabilen bir duygudur. Bir kişinin içinde kisevme yeteneği her zaman var olmuştur ve bu duygu kişinin hayatındaki gelişimsüreci ile doğru orantılıdır.Âşık olmak bir insanın sevdiği kişiye ve dünyaya olan bakışını değiştirdiğigibi bir insana coşku ve depresyon gibi uç duygular da yaşatabilir. Aşkzıtlıklarla doludur: belirsizdir- Aşk bazen kişinin partnerine karşı duyduğu birsevgide nefret barındırırken, bazen de verdiği hazla birlikte kişiye ıstırap çektirebilir.Genel olarak aşkın yaşattığı hissiyatın doruk noktasının zevk olduğunave özünün tamamlayıcılıkta yattığına inanılmaktadır. Bu çalışmada ele aldığımız“Granat Bilezik” ile “Mai ve Siyah” eserlerinde yazarlar tarafından duygusalbağlamda işlenmiş aşk ele alınacaktır.Çalışmanın amacı: Rus ve Türk edebiyatındaki önemli yazarlar tarafındankaleme alınmış iki eserde incelenen konunun ortak ve farklı yönlerini ortayakoymaktır. Aleksandr İvanoviç Kuprin’in “Granat Bilezik” ve Halit Ziya Uşaklıgil’in“Mai ve Siyah” eserleri üzerine karşılaştırmalı olarak aşk kavramının ilkdefa incelenmesi ise çalışmanın yeniliğidir. Bu çalışmada; tanımlama, karşılaştırma,genelleme ve çeviri yöntemleri kullanılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

"Granat Bilezik", , "Mai ve Siyah", , kavram,

THE CONCEPT OF “LOVE” IN A.I. KUPRIN’S “GRANAT BRACELET” AND H. Z. UŞAKLIGIL’S “MAI AND BLACK” WORKS

___

  • Afanasyev V. N. (1960). Kuprin A.İ. Kritiko-Biografiçeskiy oçerk-M.: Hudojestvennaya literatura.
  • Büyükşahin A., Hovardaoğlu S. (2004) Çiftlerin Aşka İlişkin Tutumlarının Lee’nin Çok Boyutu Aşk Biçimleri Kapsamında İncelenmesi, Türk Psikoloji Dergisi: 19 (54).
  • Cidaryan İ. A. (2001). Predstavleniye o şaste v rossiyskom mentalitete. CPB.
  • Çalova C. (2000). “Granatovıy Braslet” Kuprina (Nikatorıye zameçaniya k probleme formıy i soderjaniya), Literatura, No:36
  • Çelik, S. (2019). “Babalar ve Oğullar” ile “Mai ve Siyah” Adlı Romanların Tipolojik Yöntemle Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (66)
  • Ferney, A. (2005) “Sevmekte Özgür Müyüz?”, Aşkın En Güzel Tarihi. Dominique, Simonnet vd. Çev. Saadet Özen. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Glotkina A.A. (2010). “Analiz hudojestvennovo teksta na primere otrıvka iz romana A. Kuprina “Granatovıy Braslet”, Moskova
  • Kuprin A.İ. (2014). “Granatovıy Braslet”, (1910) “Da Medya” Ministerstva Kulturıy Rossiskoy Federatsi. Makeyçik A.A. (2004). Aksiologiya. Monografiya. SPB.
  • Özcan, N (2014). Ahmet Cemil ile Mümtaz’ın Benzerlikleri. Türklük Bilimi Araştırmaları, (15)
  • Solomon R.C. (1976). The passions: The myth and nature of human emotion. NY et.: Anchor Press
  • Ştilman S. O (2002). Masterstve pisatelya. Povest A. Kuprina “Granatovıy Braslet” // Literatura
  • Telci, Ş. (2010). Aşk Nedir? Neden Aşık Oluruz? Aşkın Kimyası Nedir?
  • Tanpınar, A. H. (2011), “H.Z. Uşaklıgil (Mâi ve Siyah ve Aşk-ı Memnu)”, Edebiyat Üzerine Makaleler, 9. Baskı, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (2012). 42, İstanbul
  • Uşaklıgil H.Z. (2019) “Mai ve Siyah”, Can Yayınları, İstanbul.
  • Vorkaçev S.G. (2007). Lyubof kak lingvokulturnıy konsept. M.