URARTIAN RED BURNISHED POTTERY FROM DİYARBAKIR MUSEUM

Urartu Krallığı sadece organize devlet yapısı, gelişmiş mimarisi, sulama kanal sistemi ve üstün nitelikli maden işçiliği ile değil madeni kaplara öykünen kırmızı perdahlı seramiği ile de kendisinden söz ettirmektedir. Urartu çömlekçileri bu tür seramiği üretirken özellikle astar ve perdahına önem vererek kapları çekici hale getirdikleri gibi, madeni kap görüntüsünü hissettirmeyi de başarmışlardır. Uzman çömlekçiler tarafından çarkta biçimlendirilen seramiklerin hamurları elenmiş kilden bazen ince kum katılarak hazırlanmıştır. Yoğun olarak kırmızı ve tonlarında olan astarları kapların üzerine fırınlamadan önce uygulanmıştır. Oldukça iyi perdahlanan kapların görünümleriyle madeni kaplardan farklı olmadığı anlaşılmaktadır. Tüm Urartu tarihi boyunca kullanıldığı bilinen bu seramiğin çevre kültürler üzerinde etkili olmadığı krallığın yıkılışı ardından ise ortadan kalktığı görülür. Urartu Krallığının kapsadığı geniş coğrafyada benzer form ve yapım teknikleriyle karşımıza çıkan ve uzunca bir süre yoğun olarak kullanılan kırmızı perdahlı Urartu seramiğinin kaliteli örnekleri çalışmaya konu olan ve satın alma yoluyla Van Bölgesinden gelen Diyarbakır Müzesi örnekleri arasında da bulunmaktadır. Tanıtılan toplam 14 adet vazo farklı formlarda olup tipik Urartu malları durumundadır ve formlar Kaseler (Lev. Ia-b; IIa), Tabak (Lev. IIb), Ayaklı Kadehler (Lev. IIIa-b), Yonca ağızlı testiler (Lev. IVa-b; Va), Tek kulplu vazo (Lev. Vb), Çömlekler (Lev. VIa-b; VIIa) ve Ufak çömlek (Lev. VII-b)’den oluşmaktadır. Diyarbakır Müzesinde yer alan ve çalışmaya konu edilen ondört Urartu seramiği her ne kadar buluntu yerleri ve durumları bilinerek kesin tarihlenemese de araştırmalarla ortaya çıkartılan diğer kırmızı perdahlı seramiklere çeşitlik katmakta ve hatta örneklerine az rastlanan formlara katkıda bulunmaktadır

URARTIAN RED BURNISHED POTTERY FROM DİYARBAKIR MUSEUM

Urartian Kingdom has not only become known by its organized state structure, advanced architecture, irrigation system, superior quality metal workmanship but also has become known by its red burnished potteries, which imitate metallic pots. Potteries’ pastes, which were given shape at paddle wheels by expert potters, were prepared by using very well sieved clay and sometimes by using additive small piece of sand. Slip, which were usually red and tones of red, were applied before drying in the kiln. The other operation that was realized before the stage of drying in the kiln was burnishing. After a good quality drying, possibly by getting polished with a soft material like leather, their surfaces were provides even and smooth and therefore, there was not any difference in the apparition of the metallic pots. It is known that this pottery was used during whole Urartian history, as well as there was not any pioneer of this pottery, before Urartian Kingdom in the region, and it is known that it was vanished after the collapse of the Kingdom. The good quality samples of the red burnished Urartian pottery that was encountered in similar forms and producing techniques and was used intensely for a long period of time in the large area that was spread by Urartian Kingdom, found among the samples, which are subject to the article, and found in the Museum of Diyarbakır, where they had reached there through the purchase that were done with Van Region. The total of 14 vessels that are introduced, have different shapes and they are typically an Urartian manufatures. Forms are composed from Bowls (Pl. Ia-b; IIa), Plate (Pl.IIb), Stemmed Goblets (Pl. IIIa-b), Trefoil Jugs (Pl. IVa-b; Va), Single Handled Cup (Pl. Vb), Jars (Pl. VIa-b; VIIa) and Small Jar (Pl.VIIb). Fourteen Urartian pots that are included in this work, although their exact places, statuses and dates are unknown, enrich other red burnished potteries came into light until now and even contribute to rarely known form