Postmodern Dönemde Bir Halkla İlişkiler Aracı olarak “Pseudo-Event”: PinkorBlack Gecesi Vaka Analizi

Postmoderniteden bahsedildiğinde bir kafa karışıklığı yaşandığı görülmektedir. Bu karışıklığın temel nedeni “postmodern sosyoloji” ile “postmodernizmin sosyolojisi” arasındaki farkta yatmaktadır. Bu fark diğer alanları olduğu gibi halkla ilişkileri de etkilemektedir. Bu çalışmada, postmodern sosyoloji yolundan ilerlenmiş; postmodernite bir epistemoloji olarak değil, bir dönem olarak ele alınmıştır. Bu nedenle makalede, halkla ilişkilerin postmodern dönemde yaşadığı dönüşüm ve yeni özellikleri tartışılmıştır. Makalenin temel amacı, postmodern dönemde halkla ilişkiler bir “büyülüme aracı” olarak işlev görebildiğini tartışmaktır. Pseudoevent de imajların gerçeklerden daha önemli hale geldiği bir dönemde, daha görünür olmak isteyen örgütler için önemli bir araçtır. Makalede Unilever tarafından düzenlenen PinkorBlack gecesi bir pseudo eveny olarak ele alınmıştır. Etkinliğin videolaro, yazılı materyaller ve sosyal medya hesapları betimsel analiz yoluyla incelenmiştir. Sonuç olarak, Magnum’un bu pseudo-event’i hem göresel hem de diyalog simülasyonu olarak kullandığı görülmüştür. Bu etkinlik sadece yeni ürünleri ile ilgili farkındalığı artırmak için değil, aynı zamanda hipergerçek Magnum kadının imajını güçlendirmek için de kullanılmıştır. Entelektüellik, enerji, haz ve güzellik gibi değerler vurgulanmıştır.

“Pseudo-Events” as a Form of Public Relations in the Postmodern World: A Case Study PinkorBlack Night

When it comes to postmodernity, confusion arises. The main reason for this confusion lies under the main differentiation between postmodern sociology and sociology of postmodernism. This difference affects many fields and public relations is one of them. In this study, I follow the path of postmodern public relations which deals with postmodernism as an era not an epistemology. Therefore in this article, the transformation and new characteristics of public relations in the postmodern era was discussed. The main claim of this article is that in the postmodern era, public relations can be used a mean for enchantment. Also, pseudo-events turned into an essential tool for public relations since organizations need to be more visible in this era in which images turned out to be more vital than realities. PinkorBlack night arranged by Unilever was analyzed as a pseudo event. Event’s videos, written material and social media accounts were examined by using descriptive analysis. As a result, it is seen that Magnum used this pseudo-event to create both visual simulation and a “dialogue” simulation not just for raising awareness about its new products but also strengthen the image of hyper-real “Magnum Woman”. With this event Magnum positioned not just like an ice-cream, but also sophistication, energy, pleasure and beauty.

___

  • About Cutecircuit. (2016, May 15). Retrieved from http://cutecircuit.com/about-cutecircuit/
  • Batı, U. (2015). Tüketim Davranışları. İstanbul: Alfa
  • Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society. London: Sage.
  • Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon. O. Adanır (Trans.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1992). Mortality, Immortality and Other Life Strategies. Cambridge: Polity Press.
  • Bauman, Z. (1998). Sociology and Postmodernity. The Sociological Review 34(4): 790-813.
  • Best, S. and Kellner, D. (2000). Postmodern Teori: Eleşt-rirel Soruşturmalar. M. Küçük (Trans.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Best, S. and Kellner, D. (2016). Debord and Postmodern Turn: New Stages of the Spectacle. Retrieved from https://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/Illumi-na%20Folder/kell17.htm
  • Bitirim, S.(2011) Postmodernizm Perspektifinden Halkla İlişkilerde Etkinlikler&İmajlar: Halkla İliş-kiler Etiğinin Değerlendirilmesi. In S. Becerikli (eds.) Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi. An-kara: Ütopya.
  • Boorstin, D. J. (1992). The Image: A Guide to Pseudo- Events in America. New York: Vintage Books.
  • Bryan, K. (n.d.) Magnum-Pink&Black [Website]. Ret-rieved from http://www.tmwunlimited.com/our-work/case-study-magnum-pink-black
  • Different Ice-Creams for Different Moments. (n.d.) Retrieved from http://pinkandblack.mymagnum. com/en-gb/
  • Dühring, L. (2015). Lost in Translation? On the dis-ciplinary status of public relations. Public Relations Inquiry, 4(1), 5-23.
  • Featherstone, M. (2007). Consumer Culture and Post- modernism. London: Sage.
  • Funk, R. (2013). Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psika- nalizi. Ç. Tanyeri (Trans.). İstanbul: YKY.
  • Gower, K. (2006). Public Relations Research at the Crossroads. Journal of Public Relations Research, 18(2), 177-190.
  • Grunig, L., Grunig, J. & Dozier, D.M. (2003). Excellent Public Relations and Effective Organizations. Lon-don: Routledge.
  • Harlow, R.F. (1976). Building a Public Relations Defi-nition. Public Relations Review , 2(4), 34-42.
  • Hınçal, T. (2011) Şizofreni, Halkla İlişkiler ve Bir Ya-pısöküm Uygulaması Olarak Mavi At Kafe. In S. Becerikli (eds.) Halkla İlişkiler ve Reklamın Anato-misi. Ankara: Ütopya.
  • Holtzhausen, D. (2000). Postmodern Values in Pub-lic Relations. Journal of Public Relations Research, 12(1), 93-114.
  • Holtzhausen, D., Voto, R. (2009). Resistance From The Margins: The Postmodern Public Relations Practi-tioner as Organizational Activist. Journal of Public Relations Research , 14(1), 57-84.
  • Holtzhausen, D., Peterson, B.K. & Tindall, T.J. (2009). Exploding the Myth of The Symmetrical/Asy-mmetrical Dichotomy: Public Relations Models in the New South Africa. Journal of Public Relations Research, 15(4), 305-341.
  • Hutton, J.G. (1999). The Definition, Dimensions, and Domain of Public Relations. Public Relations Revi-ew, 25 (2), 199-214.
  • Jameson, F. (1991). The Cultural Logic of Late Capita-lism. Durham: Duke University Press.
  • Jenkins, R. (2000). Disenchantment, Enchantment and Re-Enchantment: Max Weber At The Millenium. Max Weber Studies, 1(1), 11-32.
  • Kent, M., Taylor, M. (2002). Toward a Dialogic The-ory of Public Relations. Public Relations Review, 28, 21-37.
  • Koç, E. (2006). Order three advertisements and get one news story free: Public relations ethics practi-ces of Turkish and international companies in Tur- key. Public Relations Review, 32, 331-340.
  • L’Etang, J. (2013). Public Relations: A Discipline in Transformation. Sociology Compass, 7(10), 799-817.
  • Magnum’s Multimedia Campaign is Turning Sum-mer Pink&Black. (2015, Mays 29). Retrieved from http://www.mycleveragency.com/blog/2015/05/ magnums-multimedia-campaign-is-turning-summer-pink-black/
  • Mickey, T. (1997). A Postmodern View of Public Re-lations: Sign and Reality. Public Relations Review, 23(3), 271-284.
  • Lyotard, J.F. (1984). The Postmodern Condition. G. Bennington and B. Massumi (Trans.). Manchester: Manchester University Press.
  • Okay, A., Okay, A. (2011). Halkla İlişkiler: Kavram, Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Öner, D. (2013). Magnum Twitter’ın en Başarı-lı Kampanyaları Arasında [Magazine Artic-le]. Retrieved from http://www.campaigntr. com/2013/09/23/54990/magnum-twitterin-en-basarili-kampanyalari-arasinda/
  • Özdemir, P., Yamanoğlu, M. (2009). Disiplinlerarası Bir Alan Olarak Halkla İlişkiler: Türkiye’deki Aka-demik Çalışmalar Üzerine Niteliksel Bir İnceleme. F. Keskin & P. Özdemir (eds.), Halkla İlişkiler Üze-rine. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Parker, M. (1992). Post-Modern Organizations or Postmodern Organization Theory. Organization Studies, 13(1), 1-17.
  • Radford, G. (2011). Public Relations in a Postmodern World. Public Relations Inquiry , 1(1), 49-67.
  • Ritzer, G. (1996). Postmodern Social Theory. New York: The Mcgraw-Hill
  • Ritzer, G. (2011). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyüle-mek .S.S. Kaya (trans.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Robinson, D. (2006). Public Relations Comes of Age. Business Horizons , 49, 247-256.
  • Saydam, D. (2013). İletişim Ajanslarında Medya İliş-kileri Yönetiminde Paradigma Değişikliği: Postmo-dern Halkla İlişkiler (Unpublished doctoral disser-tation thesis).Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Scherer, H. (2008). Media Events and Pseudo-Events. W. Donsbach (eds.). The Encyclopedia of Commu-nication .Singapore: Blackwell Publishing.
  • Sennett, R. (2008). Karakter Aşınması. İstanbul: Ay-rıntı Yayınları.
  • Theunissen, P., Noordin, W.N. (2012). Revisiting the concept dialogue in public Relations. Public Relati-ons Review, 38, 5-13.
  • TMW Unlimited. (n.d.) Retrieved from http://www. creativebrief.com/agency/work/22431/6913/ magnum--digital-social-media-pink--black--by-tmw-unlimited
  • Trdpid. (2014, September 1). 6. DP Ödülleri (2013) Magnum İstanbul Pink&Black Night [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v=nfU5b9t6QZ8
  • Toth, E. (2002). Postmodernism for modernist public relations: the cash value and application of critical research in public relations. Public Relations Revi-ew, 28, 243-250.
  • Yıldız, N., (2013a). Aşk Yüzyılı Bitti: Aşk’ta, İş’te, Siyaset’te Yeni Zamanlar. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Yıldız, N., (2013b). Kaos, Kriz ve Halkla İlişkileri Ye-niden Düşünmek. M. Aktaş, P. Özdemir (eds.). Halkla İlişkilerin Kazancı. Ankara: DeKi Yayınları.