GÜNEY İTALYA LECCE’DE BAROK DÖNEM (XVII. YÜZYIL) KİLİSE SÜSLEMELERİ

XVI. yüzyılın ikinci yarısında Trent Konsili’nde alınan kararlar doğrultusunda İtalya/Roma’da ortaya çıkan Barok, Katolik Reformun sanatını temsil etmiştir. XVII. yüzyılda ülkeler arasında yayılan üslup ortak bir kökene sahip olmasına rağmen coğrafi ve tarihsel farklılıklar nedeniyle uygulandığı ülkelere göre yerel özellik göstermiştir. Barok, Katolik Reform hareketi ile birlikte İtalya toprakları üzerine yayılmıştır. Güney İtalya’nın Puglia bölgesinde yer alan Lecce’de ise Katolik tarikatların etkisi ile birlikte Barok stilde kiliseler inşa edilmeye başlamıştır. Lecce tarihsel süreç içerisinde başta Roma İmparatorluğu olmak üzere Ostrogot, Bizans, Lombard, Norman ve İspanyol hanedanlıklarının yönetimi altında bulunmuştur. Farklı kültürlerden etkilenerek yerel özellikleri ile birlikte bir sentez meydana getirmiştir. Bu sentez, XVII. yüzyıl Barok dönem içerisinde inşa edilen kiliselere de yansımıştır. Lecce’de Barok sanat Roma ve İspanya gibi dış etkenler ile yerel kültürün birleşmesi sonucunda yeni bir stil olarak gelişme göstermiştir. Bölgede tarımsal faaliyetlerin önemli bir yere sahip olmasından dolayı bitkisel bezemeler yerel özellik göstermektedir. İspanyol egemenliği altında bulunmasından kaynaklı olarak “Plateresk ve Churrigueresque” stilini anımsatan yan şapellere sahiptir.
Anahtar Kelimeler:

Lecce, Barok, Sanat, Mimari, Heykel, Resim

___

  • Cazzato, V. and Cazzato, M. 2015, Lecce il Salento i Centri Urbani le
  • Architetture e il Cantiere Barocco I, Roma, De Luca Editori D’Arte.
  • Evelyn, Carole, V. 1977, Charles Borromeo's Instructiones Fabricae et Supellectilis Ecclesiasticae, 1577: A Translation with Commentary and Analysis, NewYork, Syracues University.
  • Galante, S. 2006, Materia, Forma e Tecniche costruttive in Terra d’Otranto, Da Esperienza Locale a Metodologia per la Conservazione, Universita Degli Studi di Napoli, Federico II” Facolta’ d’Architettura, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Napoli.
  • Held, J. and Posner, D. 1971, 17th and 18th Century Art Baroque Painting Sculpture Architecture, New York, Harry N. Abrams.
  • Kelemen, P. 1967, Baroque and Rococo in Latin America, New York, Dover Publications Inc.
  • Marcelli, A. 2015, “Lecce, Perla Barocca”, Master Meeting Italy’s Best International, 21, 150-156.
  • Minor, Hyde, V. 1999, Baroque & Rokoko Art & Culture, New Jersey, Prentice Hall.
  • Neuman, R. 2013, Baroque and Rococo Art and Architecture, New Jersey, Pearson.
  • Paone, M. 1979, Lecce Elegia del Barocco, Lecce, Congedo Editore.
  • Paone, M. 1979, Chiese di Lecce II, Lecce, Congedo Editore.
  • Paone, M. 1981, Chiese di Lecce I, Lecce, Congedo Editore.
  • Pijoan, J. 1940, Art in the Modern World European Renaissance Baroque Modern Art, Chicago, University of Knowledge Incorporated.
  • Raho, E. 2019, “Ipotesi Sulla Presenza di Glaucium Flavum nel Barocco Leccese”, Natiziario della Societa Botanica Italiana, 3, 1-3.
  • Roiss, Rossi, E. 2006, Cartapesteide. Urbino, Edizioni Quattro Venti.
  • Sitwell, S. 1967, Baroque and Rococo, New York, G. P. Putnam’s Sons.
  • Tarhan, Üntak, A. 2020, “Kültürel Karşılaşmalar: İtalya’daki Lecce Kentinin Barok Mimarisi Üzerindeki Olası Osmanlı Sanatı Etkileri”, Sanat Tarihi Yıllığı, 29, 201-246.
  • Tarhan, Üntak, A. 2019, İtalyan Barok Mimarisinin Sıradışı Uygulaması: Lecce Kentinin Barok Mimarisi, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi), İstanbul.
  • Vey, H. and Salas, de, X. 1966, German and Spanish Art to 1900, New York, Grolier Incorporated.
  • Yiğitpaşa, N. T. ve Akın Ertek, G. 2020. “XVIII. Yüzyıl Berlin Kiliselerinde Neoklasik Üslup”, Amisos Dergisi, 5/8, 219-258.