ÜÇ KUDÜS: KUDÜS’E SİYONİST, EVANJELİK VE REEL-POLİTİK YAKLAŞIMLAR

Hz. Davud (a.s.) tarafından fethedilen Kudüs, sadece Yahudiler tarafından değil aynı zamanda Hıristiyanlar ve Müslümanlar tarafından kutsal şehir olarak kabul edilir. Babil ve Roma gibi Kudüs’ü tahrip edici güçlerin yanında etnik bir tekelci Siyonist yaklaşım, Yahudi asıllı bir mesihin gelip kuracağı Yeryüzü Krallığı’nın başkenti olarak Kudüs’ten bahseder.  Teolojik bir tekelci bakış açısıyla Evanjelikler’e göre kutsal metinlerde anlatılan ve İsa Mesih’in kucağı ve Tanrı tarafından kendi halkı için tasarladığı Göksel bir şehirden bahsedilebilir. Son olarak Müslümanlar ise tarihsel köklerine bilinçli olarak bağlı kaldıkları ve bütün insanların barış içinde yaşadığı reel-politik bir şehir olan Kudüs algısına sahiptirler. 

___

  • KaynakçaAl-Kilani, Shamsuddin, “The Muslim Fascination with Jerusalem: The Case of the Sufis”, Islamic Studies, 40, 3/ 4 (Autumn- Winter 2001), 601- 630.Altun, İsmail, “Sahabe Gözünde Kudüs ve Mescdi-i Aksâ”, ILTED, 47(2017), 153- 169.Baldi, D. -P. Vasco- B. Sabella (2003), Jerusalem”, New Catholic Encyclopedia, (Second Edition), ed. Berard L. Merthaler, Washington: The Catholic University of America, 760-772.Bedir, Şener Faruk, “ Reformasyon’dan Günümüze Evanjelik Hıristiyanlık”, Birey ve Toplum, 3/ 6 (Güz 2013), 73- 97.Cohen, Amnon (1984), Jewish Life Under Islam: Jerusalem in Sixteenth Century, Cambridge: Harvard University Press.Daccarett, Paula, “ 1890s Zionism reconsidered: Joseph Marco Baruch”, Jewish History, 19 /4 (2005), 315- 345.Denzinger – Enchridion Symbolorum Definitiorum e Declarationum de Rebus Fidei et Morum (1995), ed. Peter Hünermann, Bologna: Edizione Dehoniane.Field, Rosalind, “The Heavenly Jerusalem in Pearl”, The Modern Language Review, 81/1(January 1986), 7-17.Lawrence, H. Schiffman, “Jerusalem: Twice Destroyed, Twice Rebuilt”, The Classical World, 97 /1 (Autumn, 2003), 31-40.Lean, Nathan (2015), İslamofobi Endüstrisi, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.Hasanoğlu, Eldar, Kafri- Livne, Ofer, “Notes et Document (Jerusalem in Early Islam: The Eschatological Aspect”, Arabica, 53/3 ( July 2006), 382- 403.Kalın, İbrahim (2016), Ben, Öteki ve Ötesi- İslam- Batı İlişkilerini Tarihine Giriş, İstanbul: İnsan Yayınları.Nicault, Catherine, (2001) Kudüs 1850-1948, İstanbul: İletişim yayınları.Nelson’s, Illustrated Bible Dictionary (1986), “Jerusalem”, ed. Herbert Lockyer, Nashville: Thomas Nelson Publishers, 549- 554.Peters, F. E (2005), Jerusalem: An Overview”, Encyclopedia of Religion ( Second Edition), ed. Lindsay Jones,, New York: Thomson Gale, 4834- 4838.Ocak, Ahmet, “Haçlı Seferlerinin Ortaya Çıkışı ve (Doğu- Batı Dünyaları Açısından) Doğurduğu Sonuçlar”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14/ 3- 14 (2014), 133-155.Özkan, Ali Rafet (2005), Amerikan Evanjelikleri, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayınları.Smith, Jonathan, Z. (1978), Map is not Territory: Studies in the Hsitory of Religions, Leiden: E. J. Brill.Söylemez, Mehmet Mahfuz, “ Kudüs ve Osmanlı Arşiv Vesikaları Işığında Yahudilerin Bölgeye Yerleşmeleri Üzerine Notlar”, Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1/ 2 (2014), 33-56.Stockton, Ronald R., “ Christian Zionism: Prophecy and Public Opinion”, Middle East Journal, 41/ 2 (Spiring 1987), 234- 253.Taş, Kenan Ziya (2016), Osmanlının Son Cihan Projesi Kudüs Selahaddin Eyyubî Külliye-i İslâmiyesi, İstanbul: Post Yayınları.Taylor, Alan, R., “ Zionism and Jewish History”, Journal of Palestine Studies, 1 /2 (Winter 1972), 35- 51.Walker, P. W. L., (2008), “ Jerusalem”, New Dictionary of Biblical Theology, ed. T. Desmond Alexander, Leicester: Intervarsity Press, 589- 592.Wilken, Robert L., “ Byzantine Palestine: A Christian Holy Land”, The Biblical Archeologist, 51/4 (December 1988), 214- 217, 233- 237.http://www.alirafetozkan.com/ckfinder/userfiles/files/EVANJEL.pdf (23.01.2018)http://www.yorungedergi.com/yazar/ismail-taspinar/ (23.01.2018)