STEFAN ZWEIG’IN WONDRAK ÖYKÜSÜNDE KADIN’IN OTORİTE İLE SAVAŞI

Stefan Zweig, savaş karşıtı öyküsü Wondrak’ta toplumdan fiziki görünüşü nedeniyle dışlanan yalnız bir kadının Birinci Dünya Savaşı’na katılması için askere çağrılan oğlunun savaşa gitmesini önlemek için otoriteye karşı verdiği mücadeleyi anlatır. Öykünün ana karakteri Ruzena Sedlak’a göre tüm insanların doğdukları andan itibaren kayıt altında tutulduğu resmî defterler otoritenin en güçlü silahıdır. Çünkü bilgileri alınan bireyin, özgür olma şansı yoktur. Çalışmanın amacı, burunsuz olduğu için toplumun ‘kurukafa’ lakabı taktığı bir kadının bireysel tarihi üzerinden, eril bir anlatı olan savaşın sosyolojik yorumlamasını yapmaktır. Erving Goffman’ın damga kavramı, Michel Foucault’nun iktidar ve özne ilişkisi söylemi, söylentinin halk içindeki etkisi ve kadına yönelik şiddetin kamusal alanda görünürlüğü çalışmada ele alınan konulardır.
Anahtar Kelimeler:

Damga, savaş, kadın, otorite

THE WAR OF A WOMAN AGAINST THE AUTHORITY IN WONDRAK BY STEFAN ZWEIG

Stefan Zweig tells the uncanny struggle of a lonely woman isolated from society because of her physical appearance in his anti-war story Wondrak. The protagonist Ruzena Sedlak fights with the authority to prevent his son from serving in the army during the First World War. She thinks that the official records that keep the people's information since their birth are the state's most powerful weapons. Once an individual is registered into these transcripts, they cannot be free anymore. This study aims to make a sociological interpretation of war from the personal history of a woman who is mocked as a ‘skull’ by society because of being noseless. Erving Goffman’s stigma concept, Michel Foucault’s power and subject relationship, the effects of rumors in public, and the visibility of violence to a woman in public space are mainly examined in this study.

___

  • Brittain, V. (1977). Testament of Youth: An Autobiographical Study of the Years 1900-1925, Phoneix.
  • Chevalier, J. ve Gheerbrant, A. (1996). Dictionary of Symbols, England: Penguin Books.
  • Coffin, G. J., Stacey, R. C., Lerner, R. E. ve Meacham, S. (2002). Western Civilizations, USA: W.W. Norton & Company, Inc.
  • Foucault, M. (2000). Hapishanenin Doğuşu, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve İktidar, 4. bs., Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Frankl, E. V. (2021). İnsanın Anlam Arayışı, 87. bs., Okuyan Us Yayınevi, İstanbul.
  • Goffman, E. (2020a). Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar, 5. bs., Heretik Yayınları, İstanbul.
  • Goffman, E. (2020b). Karşılaşmalar, Etkileşim Sosyolojisinde İki Çalışma, 2. bs., Heretik Yayınları, İstanbul.
  • Klein, M. (2020). Haset ve Şükran, 6. bs., Metis Yayınları, İstanbul.
  • Lorenson, D. ve Swingewood, A. (1972). Sociology of Literature, Paladin.
  • Lukes, I. (2002). Czechoslovak Political Exile in the Cold War: The Early Years, The Polish Review, 47 (3), 332-343.
  • Saavedra, M. B. ve Rinke, S., (2012). Rumour Propagation as a Form of Social Control, A Case from Dictatorial Chile, Journal of Modern European History, 10 (3), 391-411.
  • Scott, S. C. (1990). Domination and the Arts of Resistance, New Haven & Yale University Press, London.
  • Zweig, S. (2020). Lyon’da Düğün, 14. bs., Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.