ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINDA BİYOMORFİK EĞİLİMLER

Tarih öncesi çağlardan beri devam eden seramik üretiminde ortalama 20. yüzyıldan itibaren çağdaş sanata yönelik yaklaşımlar başlamıştır. Başlangıçta birtakım dinsel seramikler, figüratif heykelcikler ve yeme-içme-saklama kapları üretilen seramik malzeme ile giderek artan şekilde estetik kaygı ve sanatsal gaye arayışında olan formlar/eserler üretilmeye başlanmıştır. Çağımızda sanatsal anlamda çoğunlukla; belli bir kavramı/düşünceyi ifade eden, doğada bulunan varlıkları içselleştirip/yorumlayarak aktaran ya da sadece sanatçının kendi duygularını/fikirlerini ortaya koyan pek çok türde özgün seramik eserler üretilmektedir. Biyomorfizm kavramı günümüzde pek çok sanat dalında olduğu gibi seramik sanatçıları için de önemli bir ilham kaynağı olmuş ve birçok çağdaş seramik sanatçısı tarafından biyomorfik formlar/eserler üretilmeye başlanmıştır. Genel anlamda doğadaki canlıları, daha çok bitki/hayvan biçimlerini anımsatan, özelliklede mikroskobik canlıların ve deniz canlılarının belli görünüm veya özelliklerinin, sanatçılar tarafından belirli kişisel yorumlamalar/katkılar da ilave edilerek vurgulandığı yapıtlar olarak tanımlanan biyomorfik eserler; görünümlerindeki nadir rastlanan tarzdaki estetik detayların yoğunluğu bakımından çağımızda oldukça dikkat çekici/değerli bulunmaktadır. Günümüz çağdaş seramik sanatında, dünyanın çeşitli bölgelerinden pek çok sanatçının eserlerinde biyomorfik eğilimlere rastlamak mümkündür. Bu çalışmada; biyomorfizm kavramı, biyomorfik sanat ve günümüz çağdaş seramik sanatında biyomorfik eğilimler konuları irdelenmiş, biyomorfik seramik eserler üreten bazı çağdaş sanatçıların örnek niteliğinde olduğu düşünülen eserlerinin tanıtımına yer verilmiştir.

BIOMORPHIC TRENDS IN CONTEMPORARY CERAMIC ART

Approaches to contemporary art started in the 20th century in the production of ceramics, which has been continuing since prehistoric times. Some forms/works in search of aesthetic concern and artistic purpose started to be produced increasingly with the ceramic material produced which the religious ceramics, figurative figurines, and food-drink-storage containers had been being produced at the beginning. In our age, many kinds of original ceramic works have been produced which express a certain concept/idea and internalize/interpret the beings in nature, or simply reveal the artist's feelings/ideas, mostly in artistic terms. The concept of biomorphism has become an important source of inspiration for ceramic artists as in many art branches today and biomorphic forms/works have been started to be produced by many contemporary ceramic artists. Biomorphic works, which are defined as works that generally resemble the creatures in nature, mostly plant/animal forms, especially in which certain appearance orcharacteristics of microscopic creatures and sea creatures are emphasized by the artists by adding certain personal interpretations/contributions are quite remarkable/valuable in our age in terms of the density of aesthetic details in the style, which is rare in their existence. In today's contemporary ceramic art, it is possible to find biomorphic tendencies in the works of many artists from various parts of the world. In this study, the concept of biomorphism, biomorphic art, and biomorphic trends in contemporary ceramic art are examined, and the introduction of the works of some contemporary artists who produce biomorphic ceramic works, which are considered to be exemplary, are included. 

___

  • Eczacıbaşı, Ş. (2008). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt:2, İstanbul: Yem Yayınları.
  • Kellert, S. (2005). Building for Life: Designing and Understanding the Human-Nature Connection, Island Pres.
  • Minsolmaz Yeler, G. (2012). Mimarlıkta Biyomorfizm, Doktora Tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Morgan, A. L. (2007). The Oxford Dictionary of American Art and Artists, Oxford University Press, New York.
  • Ocvirk, O. Stinson, R. Wigg, P. Bone, R. and Cayton, D. (2015). Sanatın Temelleri. (Çev. Nur Balkır Kuru, Ali Kuru), Karakalem Yayınları, İzmir.
  • Öneş, M. (2007). Wassily Kandinsky, İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Rice, P.M. (1999). On the Origins of Pottery, Journal Of Archeological Method And Theory,6(1), 1-54.
  • Serin, E. (2013). Biyomorfik-Organik Formlar ve Mekandaki Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sevı̇m, S. & Çınar, S. (2019). Artistik Seramiklerde Alternatif Bir Malzeme Olarak Lületaşı Kullanımı, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(1), 128-145.
  • Sezer, A. (2020). Kandinsky’nin Biyomorfik Soyutlamaları, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 269-279.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Uysal, Ü. (2019). Resim Sanatında Belirlenen Biyomorfik Yansımalar, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Wünche, I. (2003). Biological Metaphors in 20th-Century Art and Design, YLEM Journal, 8(23).
  • Zeytün Uç, B. (2014). Mimari Tasarımda Biyomorfik Yaklaşımlar, Yüksek Lisans Tezi, Yakındoğu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa.
  • URL 1. https://cjjilekartist.wordpress.com/ (Erişim Tarihi: 15.11.2020).
  • URL 2. https://www.williamkiddceramics.net/ (Erişim Tarihi: 07.07.2019).
  • URL 3. http://www.carolgouthro.com/ (Erişim Tarihi: 15.11.2020).
  • URL 4. http://www.saracatapano.com/ (Erişim Tarihi: 15.11.2020).
  • URL 5. http://www.lindsayfeuer.com/ (Erişim Tarihi: 16.11.2020).
  • URL 6. https://elianemonnin.ultra-book.com/ (Erişim Tarihi: 15.11.2020).
  • URL 7. http://www.evazethraeus.se/ (Erişim Tarihi: 03.02.2021).
  • URL 8. http://www.shiyuanxu.com/ (Erişim Tarihi: 02.02.2021).
  • URL 9. https://www.norikokuresumi.com/ (Erişim Tarihi: 02.02.2021).
  • URL 10. https://www.sashaceramics.com/ (Erişim Tarihi: 13.03.2021).