GRAFİK MİZAH: GÖRSEL İLETİŞİMDE BİR ANLATIM

Mizah, hikaye, roman, nükte, fıkra, hiciv anekdot ve taşlama gibi edebi alanların yanı sıra, güzel sanatlar ve görsel iletişimde, yaratıcı zekanın inceliğini göstermek ve iletişimin etkisini arttırmak için kullanılır. Bu araştırmanın konusu, görsel iletişim aracı olan afiş tasarımında grafik mizahın kullanış biçimleri ve yön-temleri olarak belirlenmiştir. Grafik mizah, iletinin özellikle çizgi, form, tipografi, şekil, illüstrasyon ve foto montaj gibi unsurlarla esprili bir dille görselleştirilmiş hâlidir.Bu araştırma kapsamında; bazı afiş tasarımcılarının çalışmalarında iletiyi/ mesajı hedef kitleye etkili bir biçimde yansıtmak için grafik mizahı kullandığı tespit edilmiştir. Ayrıca bu tasarımcıların bir veya birden fazla görselin belli bir plan ve amaç doğrultusunda bir araya getirilmesiyle grafik mizahı oluşturdukları anlaşılmıştır. Araştırmada kullanılan afiş örneklerinde grafik mizahın durumu, yapısı ve afiş içindeki kavramsal kullanımı, üzerine analizler yapılmıştır. Bu araştırmanın mizah ve afiş tasarımı alanında araştırma yapan akademisyen, tasarımcı, öğrenci ve okuyucular için yararlı olacağı düşünülmektedir.

GRAPHIC HUMOR: AN EXPRESSION IN VISUAL COM-MUNICATION

Humor is used in story, novel, joke, satire, anecdotes and literary fields, as well as, in visual communication and fine arts for showing creative intelli-gence and increasing the effectiveness of communication. The subject of this rese-arch is to investigate the forms and methods of graphic humor in poster design whi-ch is a visual communication tool. Graphic humor is a visualized form of wit thro-ugh drawing, line, typography, shape, illustration, and photomontage.In this research, it has been found that, some poster designers used graphic humor in their works, in order to communicate effective way with their audience. In addition, these designers assembled one or more elements with certain plan and aim to create graphic humor in their works. In the example of posters that were used in this research, were analyzed through the structure, status and the usage of con-cept. This research is considered to be useful for academicians, designers, students, and readers who research regarding the graphic humor.

___

  • Heller Steven and Gail Anderson, The Savage Mirror: The Art of Contem-porary Caricature. Watson Guptill Publication, New York 1992, s. 10.
  • Jim Sherry, “Four Modes of Caricature: Reflections upon a Genre," Bulletin of Research in the Humanities, Vol. 87, No. 1, 1986-87, s. 31
  • E. H. Gombrich, (with Ernst Kris) “The Principles of Caricature,” British Journal of Medical Psychology, Vol. 17, 1938, s.325.
  • Ferid Öngören ve Semih Balcıoğlu, 5o Yılın Türk Mizah ve Karikatürü, Tür-kiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 1973
  • M. Mahzun Doğan. “Yeni Dünya Tasarımlarının Buluşturduğu İki Sanat: Karikatür ve Edebiyat”, Varlık Dergisi, Varlık Yayınları, Sayı 1192, İstanbul Ocak 2007, s.4..
  • Steven Heller and Gail Anderson. Graphic Wit: The Art of Humor in Design. Watson-Guptill Publications, New York 1991, s.4.
  • Bery McAlhone and David Stuart. A Smile in the Mind, Phaidon Publica-tion, London 1996, s.8.
  • Steven Heller, Man Bites Man. A & W Publishers, New York, 1981. s. 14.
  • Sammy Basu. “A Little Discourse Pro & Con: Levelling Laughter and Its Puritan Criticism” Humor and Social Protest, Edited by Marjolein t’Hart and Dennis Bos, The Press Syndicate of the University of Cambridge, New York 2008. s. 98.
  • Literarydevices. Erişim Tarihi: Aralık 30th 2015 http://literarydevices.net/juxtaposition/
  • Sigmund Freud, Jokes and their Relation to the Unconscious, Pelikan Publi-cation, London 1976, s.179.
  • Peter Pachnicke and Hannef Klaus (Editors), John Heartfield. Abraham Pub-lication, NY 1992, s.38.
  • Philip B. Meggs. A History of Graphic Design. John Wiley and Sons, Inc., New York 1998, s. 390. 1 Thepost. Pirelli. Erişim Tarihi: Aralık 30th 2015 http://thepost.pirelli.it/en/advertising-and-graphic-design-in-the-1950s/32/index.do
  • Milton Glaser & Mirko Ilic. The Design of Dissent. Rockport Publishers, Inc., New York 2005. s. 33.
  • Steven Heller, “The Object Poster, the Visual Pun, and 3 Other Ideas That Changed Design” The Atlantic Magazine, April 12, 2012. s. 32.
  • Jean Claude Suares, Art of The Times, Universe Books, New York 1973. s.1.
  • MomaCollection. ErişimTarihi: Aralık 30th 2015 http://www.moma.org/collection/works/120968?locale=en
  • Fastcodesign. Erişim Tarihi: Aralık 30th 2015 http://www.fastcodesign.com/1662292/the-best-of-james-victore-graphic-designs-rebel-with-a-cause
  • Tony Ozuna, “It’s a War Out There” Umelec Mazagine, March 2004. s.24.
  • Kabarettarchive. Erişim Tarihi: Aralık 30th 2015 http://www.kabarettarchiv.de/Dosiers_english.html
  • Benjamin H.D. Buchloh. “Allegorical Procedures: Appropriation and Mon-tage in Contemporary Art” Artforum, Vol, 21 No: 1, September 1982. s.43.
  • Matthew Teitelbaum. Montage and Modern Life: 1919-1942. MIT Press, London 1992. s. 8.