BİR MİT YARATICISI OLARAK NASREDDİN HOCA

Türk halkının sözünün temsilcisi olan Nasreddin Hoca, geçmişten geleceğe akıp giden kültürel değerlerin ölümsüz taşıyıcısıdır. O, mantık ve gönül dünyasını ortak noktada birleştirerek okuyucusunu ironi ve mizah unsurlarıyla güldürürken düşündüren, hatalarını göstererek düzeltme imkânı veren geleneğin dirilmesine ve yaşatılmasına sonsuza kadar hizmet eden gönüllü bir rehberdir.Ata kültüne bağlılığı, mitolojik sembolleri kullanarak hafızalarda yeniden güncellemeyi amaçlayan Nasreddin Hoca, aynı zamanda evrensel nitelikli mesajlar vererek insanoğlunun bireyleşim sürecine de olumlu katkılar sağlamıştır.

AS A MYTH CREATER, NASREDDIN HODJA

The representative of Turkish folk's words, Nasreddin Hodja is the immortal carrier of the cultural values that flow from the past to the future. He is a volunteer guide that will serve forever for the rising and perpetuating of a tradition that he made people laugh and think with irony while giving them the chance of correcting themselves by integrating the logic and world of love. Nasreddi Hodja, being devoted to ancestor's cult and aiming to update things in memories by using the mythological symbols, had a positive contribution to the process of humans' individualization as well, by giving global messages.

___

  • ABDULLA, Behlül (1993), Dava Yorgan Davası (Molla Nesreddin Letifeleri), Yazıcı Yayınları, Bakı.
  • ARSLAN, Mehmet- PAÇACIOĞLU, Burhan (1996), Letâ’if-i Hoca Nasreddin, Dilek Ofset Matbaacılık, Sivas.
  • ATEŞ, Mehmet (2001), Mitolojiler ve Semboller Anatanrıça ve Doğurganlık Sembolleri, Aksiseda Matbaası, İstanbul.
  • BERGSON, Henri (2006), Gülme/Komiğin Anlamı Üstüne Deneme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • CAMPBELL, Joseph (2000), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, (çev. Sabri Gürses), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • ÇAPAN, Pervin (2005), “Nasreddin Hoca’nın Karısı Tiplemesi ve Ebu’l-Hayr Rûmî’nin Saltuknâmesi’nde Çizilen Manevi Portre”, I. Uluslar Arası Akşehir Nasreddin Hoca Sempozyumu (Bilgi Şöleni) 6-7 Temmuz, Akşehir, 229-234.
  • DÖKMEN, Üstün (2003), Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • DÖKMEN, Üstün (2005), Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak Gelişmek Uzlaşmak, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • ELIADE, Mircea (1992), İmgeler Simgeler, (çev. Mehmet Ali Kılıçbay), Gece Yayınları, Ankara.
  • FUAT, Memet (2004), Nasrettin Hoca Fıkraları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • GOLEMAN, Daniel (1995), Duygusal Zekâ/Neden IQ’den Daha Önemlidir?, (çev. Banu Seçkin Yüksel), Varlık/Bilim Yayınları, İstanbul.
  • GUENON, Rene (2001), Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi (çeviren: Fevzi Topaçoğlu), İnsan Yayınları, İstanbul. HALICI, Feyzi (1994), Şair Burhaneddin’in Nasreddin Hoca’nın Fıkralarını Şerheden Eseri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara.
  • KABACALI, Alpay (1991), Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca Hayatı Ki-şiliği Fıkraları, Özgür Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • KANTARCIOĞLU, Sevim (1981), T. S. Eliot’un Şiirlerinde İnsanın Kendisini Gerçekleştirme Teması, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • LAWRENCE, David Herbert (2004), Ruhsal Çözümleme ve Bilinçdışının Doğaçlaması, (çev. Erol Esençay), İlya Yayınevi, İzmir.
  • ÖNAL, Mehmet Naci- ERTEN, Aslı (2013), "Türk Halk Kültüründe Öte Dünya Tasavvuru", AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Semih Tezcan'a Armağan, Cilt:13, 261-292.
  • ÖZCAN, Tarık (2003), “Oğuz Kağan Destanının Kahramanlık Mitosu Bakımından Çözümlenmesi”, Milli Folklor, C.8, sayı: 57, Bahar, 76-81.
  • ÖZCAN, Tarık (2011), “Modern Bir Öncü: Keloğlan”, Bilig’de yayım aşamasındadır, 1-12.
  • RORTY, Richard (1995), Olumsallık, İroni ve Dayanışma, (çev. Mehmet Küçük-Alev Türker), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • ŞENOCAK, Ebru (2007), İronik Yaşamda Sonsuza Yürüyen Kahraman: Nasreddin Hoca, Mozaik Kültür Sanat Vakfı ve Dünya Eğitim Sağlık Kültür Derneği Yayınları, Konya.
  • TOKMAKÇIOĞLU, Erdoğan (2004), Bütün Yönleriyle Nasrettin Hoca, Geçit Kitabevi, İstanbul.
  • ZOHAR, Danah (2003), Kuantum Benlik, (çev. Seda Kervanoğlu), Doruk Yayınları, İstanbul.
  • www.e-kolay.net
  • www.yasarkalafat.com.tr