BİLİM VE SANAT İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA BİYO SANAT

Teknolojik gelişmelerin yön verdiği bilimsel gelişmeler doğrultusunda sınırlarını genişleten sanat günümüzde hiç alışık olmadığımız farklı bir anlayışla karşımıza çıkmaktadır. Biyo sanat, bilimin ve sanatın birbirine entegre olduğu bir çağdaş sanat yaklaşımıdır. Günümüzde bilimsel araştırmalar ve teknoloji doğrultusunda gelişim gösteren biyolojik sanatın örneklerine Türkiye’de pek rastlanmamaktadır. Dünyada incelenmesi gereken ve oldukça ilgi çeken örnekleri bulunmaktadır. Doğada var olan ve gözle göremediğimiz bazı formaların sanatta gözle görünür hâle getirildiği çeşitli enstalasyon, heykel çalışmaları olarak karşımıza çıkmaktadır. Birçok sanatçı ise canlı yapılarını direkt sanatta kullanmaya başlamıştır. Alışık olmadığımız genetik ve doku kültür oynamalarının yapıldığı biyolojik sanatta insanları şaşırtan örneklerle karşı karşıya gelmekteyiz. Bütün bu çalışmalar Teknoloji, bilim, sanat ekseninde gerçekleşmiştir. Bu çalışmada biyoteknolojik uygulamalar, sanatçı, eser incelemesi yapılmıştır.

BIO ART IN THE CONTEXT OF SCIENCE AND ART

Art, which expands its boundaries in line with scientific developments driven by technological developments, appears with a different understanding that we are not used to today. Bio art is a contemporary art approach where science and art are integrated. Today, scientific research and is not uncommon in Turkey to art shows examples of biological technology development in the direction that should be studied in the world and are quite interesting examples. Various installations, in which some forms that exist in nature and cannot be seen with the naked eye are made visible in art, appear as sculptures. Many artists, on the other hand, started to use their living structures directly in art. We come across with examples that surprise people in biological art where we are not accustomed to genetic and tissue culture manipulations. All these studies have been realized in the axis of technology, science and art. In this study, biotechnological applications, artist, work were examined.

___

  • Azamet, A. (2019). Bi̇li̇mVe Teknoloji̇ Ekseni̇ndeSanatinParadi̇gmati̇k Devi̇ni̇mi̇: Bi̇yosanat (Yayımlanmış doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İzmir.
  • Bozkurt, N. (2004). Bilimler tarihi ve felsefesi. Bilimler tarihi ve felsefesi içinde İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 9-20.
  • Ekici, A. (2004). Bilim ve Sanat: Aklın Halleri. Sanat Dünyamız, 60, s. 184-190.
  • İnel, B. (2000). “Bilgi Çağında 2000’li Yıllarda, Resim Sanatı ve Teknolojinin Yeni Sentezi”, Bilgi Çağı ve Sanat VI. Ulusal Sanat Sempozyumu, Ankara.
  • Bakerartist (2015). Bordered World. Erişim Aralık 23, 2019, https://bakerartist.org/portfolios/selin-balci adresinden edinilmiştir.
  • Kac, E. (2008). Transgenic art. Telepresence&bio art: networkinghumans, rabbits, &robots içinde (s. 236-248). United States of America, Michigan: TheUniversity of Michigan Press.
  • Nadarajan, G. (2003). Specters oftheanimal: thetransgenicwork of EduardoKac. S. Britton ve D. Collins (Ed.). Theeighthday: thetransgenic art of Eduardo Kac içinde (s. 44-50). Arizona: TheInstitudeforStudies in theArtsHerbergerCollege of FineArts Arizona StateUniversty.
  • Terranova, C. N. (2017). Theepigeneticlandscapes of art andscience c. 1950. C. N. Terranova ve M. Tromble (Ed.). Theroutledgecompaniontobiology in artandarchitecture içinde (s. 263- 285). New York: Routledge.
  • Terranova, C. N. ve Tromble, M. (2017). Introduction. C. N. Terranova ve M. Tromble (Ed.). Theroutledgecompaniontobiology in art andarchitecture içinde (s. 1- 12). New york: Routledge.
  • Tromble, M. (2017). A longing in ourhearts: interspeciescommunication in contemporary art. C. N. Terranova ve M. Tromble (Ed.). Theroutledgecompaniontobiology in art andarchitecture içinde (s. 467-481). New York: Routledge.
  • Yalgın, Ç. (2011, 28 Aralık). Bir tavşanı nasıl yeşil yeşil parlatırız?. Erişim Aralık 21, 2019, http://www.acikbilim.com/2011/12/dosyalar/bir-tavsani-nasil-yesil-yesil-parlatiriz.html adresinden edinilmiştir.
  • Şekil 1. Kac, E. (2000). GFP Bunny. 25.11.2020 tarihinde http://www.ekac.org/gfpbunny.html adresinden erişildi.
  • Şekil 2. Kac, E. (1998). Genesis. 25.11.2020 tarihinde http://www.ekac.org/geninfo.html adresinden erişildi.
  • Şekil 3. (2006). The Earth. 25.11.2020 tarihinde (Kaynak:https://78.media.tumblr. com/ tumblr_m6i67nqmFA1r8rb8oo1_ 500.jpg,erişim:7-3-2016 ) adresinden erişildi.
  • Şekil 4. Balcı (2015). Bordered World. 25.11.2020 tarihinde https://www.selinbalci.com/petri-dish-installations/1 adresinden erişildi.
  • Şekil 5. Bakerartist (2015). Bordered World. Erişim Aralık 23, 2019, https://bakerartist.org/portfolios/selin-balci adresinden erişildi.