DOSTOYEVSKİ’NİN ESERLERİNDE TANRI PROBLEMİ

Dostoyevski’de Tanrı’nın varlığı üzerine yapılan tartışmalar önemli bir yer tutar. Onun eserlerinde insanlar inançlarının gerekliliğinin neticesi olarak ya Tanrı’ya inanarak ya da inanmayarak Tanrı anlayışlarını temellendirmişlerdir. O, eserlerinde roman kişileri üzerinden Rus toplumundaki iman ve inançsızlık örneklerini ortaya koymaktadır. O, iman ve inkârı kişilerin vicdanına ve özgür iradesine bırakmıştır. O, eserlerinde Katolikliği eleştirmiş olup Hristiyan Ortodoks ilahiyat anlayışının Tanrı anlayışını benimsemiş görünmektedir. Ancak Rus toplumunda görülen inançsızlığı da betimlemekten geri durmamıştır. O, inancının bir neticesi olarak Rus toplumunun kurtuluşunu Ortodoks Hristiyan anlayışında bulur
Anahtar Kelimeler:

Dostoyevski, Tanrı, iman, inkâr

-

THE PROBLEM OF GOD IN DOSTOYEVSKI’S WORKS Dostoyevsky's works hold an important place in the discussion of the existence of God. In the works of Dostoyevsky in the ratio of people of faith established a relationship with God. He works through people in the novel in Russian society reveals examples of faith and unbelief. He believed in his work and has been replaced by the denial of free will and conscience of people. He has been criticized in the works of Catholic theology Orthodox Christian understanding of God seems to have adopted the concept. However, in Russian society has not refrained from depicting seen in disbelief. In addition to his understanding of God, the Russian society with a close bond

___

  • Dostoyevski, Fyodor Mihailoviç, Suç ve Ceza, Çev. Muttalip Özkan, İs- tanbul, 2003.
  • ---------------, Cinler, Çev. Ergin Altay, İstanbul, 2013.
  • ---------------, Karamazov Kardeşler, Çev. Nihal Yalaza Taluy, İstanbul, 2013.
  • ---------------, Karamazov Kardeşler, Çev. Ergin Altay, İstanbul, 2012.
  • ---------------, Yer Altından Notlar, Çev. Sabri Gürses, İstanbul, 2013.
  • ---------------, Ölü Evinden Hatırlar, Çev. Özlem Koşar, İstanbul, 2012.
  • ---------------, Kumarbaz, Çev. Nihal Yalaza Taluy, İstanbul, 2009.
  • ---------------, Budala, Çev. Nihal Yalaza Taluy, İstanbul, 1969.
  • ---------------, Bir Yazarın Günlüğü, Çev. Kayhan Yükseler, İstanbul, 2005.
  • Akay, İhsan, Dostoyevski, İstanbul,1959.
  • Bakhtin, Mihael, Karnavaldan Romana, Çev. Cem Soydemir, İstanbul, 2001.
  • Barrett, William, İrrasyonel İnsan, Çev. Salih Özer, İstanbul, 2003.
  • Berdyaev, Aleksandroviç Nikolay, Dostoyevski, Çev. Ender Gürol, İs- tanbul, 1998.
  • Camus, Albert, Başkaldıran İnsan, Çev. Tahsin Yücel, İstanbul, 2013.
  • Dinçer, Yeşim, Ecinnilerin Gölgesinde, İstanbul, 2009.
  • Dostoyevski, Anna, Fyodor Dostoyevski, Bir Yaşam, Anılar, Çev. M. Tahsin Yalım, İstanbul, 2004.
  • Frank, Joseph, Yeraltından Notlar, Çev. Sabri Gürses, İstanbul, 2003.
  • Gide, Andre, Seçme Yazılar, Çev. Suut Kemal Yetkin, İstanbul, 1998.
  • Güçlü, Abdülbaki, Uzun, Erkan, Uzun, Serkan, Yolsal, Ümit Hüsrev, Felsefe Sözlüğü, İstanbul, 2002.
  • Pamuk, Orhan, Dostoyevski’nin Korkutucu Cinleri, Önsöz, Dostoyevski, Karamazov Kardeşler, Çev. Ergin Altay, İstanbul, 2012.
  • Somay, Bülent, Zamyatin’in Biz’i Bizmiyiz, Önsöz, Zamyatin, Yevgeni, Biz, Çev. Fusun Tülek, İstanbul, 2011.
  • Troyat, Henry, Dostoyevski, Çev. Leyla Gürsel, İstanbul, 2004.
  • Walicki, Andrzej, Rus Düşünce Tarihi, Çev. Alâeddin Şenel, Ankara, 1987.
  • Yaran, Cafer Sadık, Klasik ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesi, Samsun, 1997.
  • ﻩﺎﲡﻻا ﻰﹼﻨﺒﺘﻳﻭ ﺔﻴﻜﻴﻟﻮﺛﺎﻜﻟا ﺪﻘﺘﻨﻳ ﻩرﺎﺛآ ﰲ ﻮﻫﻭ
  • ﻥﺎﺴﻧﻺﻟ ﻖﻠﻄﻟا ﲑﻜﻔﺘﻟاﻭ ةﺮﳊا ةدارﻹا ﱄإ راﺮﻗﻹاﻭ رﺎﻜﻧﻹا ﺔﻟﺄﺴﻣ ﻝﻮﳛ ﻝﻼﺧ ﻦﻣﻭ
  • ﺔﻴﺳﻭﺮﻟا تﺎﻌﻤﺘﺠﳌا ﰲ ﺔﻴﻨﻳدﻼﻟا ﻥﺎﻴﺑ ﻦﻋ ﻒﻜﻨﺘﺴﻳ ﻻ ﻚﻟذ ﻞﻛ ﻦﻤﺿﻮﻫ ...ﻪﻟﻹا ﻢﻬﻓ ﰲ ﴘﻛذﻮﺛرﻷا ﹾ ﹺ
  • ﻭ ...ﻪﻟﻹا ﻢﻬﻓ ﰲ ﴘﻛذﻮﺛرﻷا
  • ـ ﻮﻫ ...ﻪﻟﻹا ﻢﻬﻓ ﰲ ﴘﻛذﻮﺛرﻷا
  • ـ ﻚﻟذ ﻞﻛ ﻦﻤﺿﻮﻫ ...ﻪﻟﻹا ﻢﻬﻓ ﰲ ﴘﻛذﻮﺛرﻷا
  • ﺔﻴﺴﻛذﻮﺛرﻷا ةﺪﻴﻘﻌﻟا ﻕﺎﻨﺘﻋا ﰲ حﻼﻔﻟاﻭ ةدﺎﻌﺴﻟا ￯ﺮﻳ ﻪﺗﺪﻴﻘﻋ . :ﺔﻴﺴﻴﺋﺮﻟا تﲈﻠﻜﻟا
  • رﺎﻜﻧﻹا ,ﻥﲈﻳﻹا ,ﻲﻜﺴﻔﻳﻮﺘﺳﻭد ,ﻪﻟﻹاﺔﻴﺴﻴﺋﺮﻟا تﲈﻠﻜﻟا