CEM KARACA PARÇALARINDA ALMANYA’DA GÖÇMEN İŞÇİ OLGUSU

1950’lerden sonra tüm dünyada Rock’n Roll müzik tarzının etkileri görülür. İlerleyen süreçte Rock’n Roll giderek muhalif bir kimlik kazanır. Bu politik tavır, ırkçılığa ve savaşa karşıdır. Bu süreç, politik hegemonyaya karşı olan muhalif düşüncelerin dile getirildiği bir zaman dilimidir. Cem Karaca, Anadolu pop müziğinin önemli temsilcilerinden biridir. Rock’la müziğe başlayan Karaca 1970’li yılların ikinci yarısında yaptığı çalışmalarda büyük kentlerde yaşanan proleterleşme sürecine ve bu sürece bağlı olarak şekillenen toplumsal sorunlara odaklanır. Bu çalışmalar müzikal olarak Anadolu Pop’u kapsar ve zamanla onu aşarak progressive rock’a yönelir. Karaca, özellikle proletarya kesiminin sesi olur.   1979’da bir turne için gittiği Almanya’da bulunduğu sırada 12 Eylül askeri darbesi olunca, yurda dönemez ve yurttaşlıktan çıkarılır. Almanya’da kaldığı süre içinde Almanca öğrenerek oradaki işçilerin de sesi olur. Bu makalede Karaca’nın 1987’de yurda dönmesine kadar geçen süreçte Almanya’daki kaldığı süre içinde yapmış olduğu Die Kanaken albümünde seçilen parçalarındaki şarkı sözleri araştırma konumuzu oluşturan konular bağlamında söylem analizi yöntemi ile incelenecektir. Elde edilen bulgular bu yönteme göre değerlendirilecektir.

THE CASE OF MIGRANT WORKERS IN GERMANY IN THE SONGS OF CEM KARACA

___

  • ABADAN UNAT, N. (2006). Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulusötesi Yurttaşlığa. İletişim Yayınları, İstanbul.AYDEMİR, F.N. (2014). Anadolu Rock’da Protest Ve Milliyetçi Söylem: Cem Karaca Örnek Olayı. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İzmir.BERRAKÇAY, O. (2006). Cem Karaca’nın Protest Kimliği Üzerine Bir Çalışma. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/makale/Berrakcay_2.html Alıntı Tarihi: 25.01.2019DEMİRTÜRK, S. (2015). 1960–1980 Döneminde Türkiye’de Sosyo-Ekonomik Değişimin ve Dışa Yönelişin Toplumsal Dinamikleri, 21.Yüzyılda Toplum Ve Eğitim Dergisi, Cilt 4, sayı:12, ss.155-182.SABAH GAZETESİ, http://www.sabah.com.tr/galeri/kultursanat/mogollar_grubunun_oykusu. Alıntı Tarihi: 13.12.2018 IRMAK, Y. (2017). İşlevsel Halkbilimi Kuramına Göre Âşık Mahzuni Şerif’in Şiirlerinde Tespit Edilen Yeni İşlevler. Stusies Of The Ottoman Domain, 7(12), 184-212.KORKMAZ, M.A. (2017). Almanya İşgücü Toplumunun Muhalif Sesi Kölnlü Âşık Metin Türköz. Giresun Üniversitesi I.Uluslararası Dil Sanat Ve İktidar Sempozyumu Bildiri Kitabı, (s.437-449). Giresun.OK, A. (1994). 68 Çığlıkları. İstanbul: Broy.GÜNEY, S. Pekman, C. Kabaş, B. (2013). Sokaklardan “Club”lara: Alman-Türk Gençliğinin Müzik Serüveni. Sosyoloji Dergisi. (2), 251-271.FELSCH, C. (2004). Als Der Rock’n’ Rock Deutschland Verändert, Ravensburg: Grin.GÜLER, M. A. (2016). 1970’li Yıllarda Türkiye İşçi Sınıfını Cem Karaca Şarkıları ile Okumak, http://www.calismatoplum.org/sayi49/guler.pdf Alıntı Tarih: 01.02.2019ÖGEL, K., Aksoy, A. Müzik ve Uyuşturucu, http://www.ogelk.net/Dosyadepo/uyusturucu_ve_muzik(1).pdf Alıntı Tarihi: 28.01.2019ÖZTÜRK, A. O. (2001). Alamanya Türküleri Türk Göçmen Edebiyatının Sözlü/Öncü Kolu, Kültür Bakanlığı Yayınları, I. Baskı, Ankara.TİRELİ, M. (2016). Cem Karaca Ve Die Kanaken, Atlas Kitap, I. Baskı, Ankara.
  • SCARUFFİ, P. (2007) History of Rock Music (1951-2000), Lincoln: Universe Inc.