Sinema Dergilerinin Ulusötesi Temalı Filmlere Yaklaşımı Bağlamında Kültürlerarası Farklılıklar: Positif (Fransa) Ve Altyazı (Türkiye) Dergileri Üzerine Bir Envanter Çalışması

Küreselleşme kavramı siyasetten ekonomiye sanatta kültüre kadar günümüzde etkileri doğrudan hissedilen bir olgu olarak yaşamımızın içindedir. Bu olgunun sinemaya yansıması da kaçınılmazdır. Kültürler arası yakınlaşmalar, çok dilli ve kültürlü ortak yapımlar ulus düşüncesini yeniden biçimlendirmektedir. Bu makale çalışması sinemanın kültürel ve bağımsız eleştirisini yapan iki dergi olarak Fransa’dan Positif, Türkiye’den de Altyazı dergilerinin ulusötesi sinemaya yaklaşımına dair bir envanter analizini içermektedir. İçerik analizine konu olan başlıklar ulusötesi temalı film eleştirilerinin her iki dergideki toplam oranı, yapımcı ülke yoğunlukları, eleştirmenlerin dağılımı ve her iki derginin sayfalarında yer verdiği aynı filmlerin eleştirisi şeklinde belirlenmiştir. Her iki dergide 2011-2015 yılları arasında yapılan taramalar neticesinde Altyazı dergisinde Positif’e oranla daha çok sayıda ulusötesi film eleştirisi yer almıştır. Fransa’daki ilginin az oluşu Fransa’nın küreselleşme olgusuna görece daha az ilgi gösterip ondan daha az etkilendiğini göstermektedir. Positif dergisinde eleştirisi yer alan filmlerin ortak yapımcısının çoğunluğunun Fransız şirketleri olması da aynı yönelimin bir yansıması okunabilirken Altyazı’daki durum ise çeşitlilik içermektedir. Bu da Türkiye’nin yabancı kültürlere daha açık olduğunun bir işareti sayılabilir. Diğer yandan Altyazı dergisinde gündeme alınan film eleştirilerinde hep farklı yazarlar görülürken Positif dergisinde çoğunlukla aynı yazarların ulusötesi temalı filmleri eleştirdikleri görülmektedir. Bu da Fransızların uzmanlaşmaya gösterdikleri ilginin bir açıklaması sayılabilir.

___

  • Frodon, J. M. (2008). La Critique de Cinéma, Paris-Milanostrampa-Farigliano: Cahiers du Cinéma – Les petits Cahiers-Scérén-CNDP.Hannerz, U. (1997). Flows, Boundaries And Hybrids: Keywords In Transnational Anthropology. http://www.zeikm.pwsz.krosno.pl/gfx/pwszkrosno/pl/defaultaktualnosci/506/3/1/s04_faist.pdf Higbee W. & Lim, S.H. (2010) Concepts of Transnational Cinema: Towards A CriticalTransnationalism in Film Studies, Transnational Cinemas, 1:1, 7-21. DOI: 10.1386/trac.1.1.7/1 Higson, A. (2006). The Limiting Imagination of National Cinema. E. Ezra & T. Rowden (ed.) Transnational Cinema: The Film Reader (1. Baskı). Oxon, London and New York: Routledge Taylor and Francis Group.Naficy, H. (1997). The Accented Style of the Independent Transnational Cinema: A Conversation with Atom Egoyan: Editing Events, Documenting Change at Century's End. G. E. Marcus (Ed.), Cultural Producers in Perilous States: Editing Events, Documenting Change at Century's En (179-231). Chicago: University of Chicago.Naficy, H. (2006). Situating Accented Cinema. E.Ezra & T.Rowden (ed.) Transnational Cinema: The Film Reader (1. Baskı). Oxon, London and New York: Routledge-Taylor and Francis Group.Naficy, H. (2013). Phopic Spaces anda Liminal Panics: Independent Transnational Film Genre. E.Shohat ve R Stam (ed.). Multiculturalism, Postcoloniality and Transnational Media. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgert University Press.Positif (2015). Comité de rédaction.http://www.revue-positif.net/n657_files/edito.pdf Revue de Cinema (2013). Histoire des revues. http://www.revues-de-cinema.net/hist04_debut%20presse%20cinematographique.html Rowden, T. & Ezra. E. (2006). General Introduction: What is Transnational Cinema? E. Ezra & T. Rowden (ed.) Transnational Cinema: The Film Reader (1.Baskı). Oxon, London and New York: Routledge Taylor and Francis Group.Sheldon, H. Lu (1997) Transnational Chinese Cinemas: Identity, Nationhood, Gender, Hawaii: University of Hawaii Press.Shohat, E. (2006). Post-Third Worldist Culture: Gender, Nation and the Cinema. Ezra & T. Rowden (ed.) Transnational Cinema: The Film Reader (1. Baskı). Oxon, London and New York: Routledge: Taylor and Francis Group.Tarr, C. (2007). Introduction French Cinema: ‘Transnational French Cinema? Modern & Contemporary France, 15:1, 3-7. Ulusay, N. (2008). Melez İmgeler. İstanbul: Dost.Vanderschelden, I. (2007) Strategies for a ‘Transnational’ French Popular Cinema, Modern & Contemporary France, 15:1, 37-50.