FİLMDE MÜZİK KULLANIMI: “MUTLULUK” FİLMİ ÖRNEĞİYLE

Müziğin ilk film gösteriminden bu yana filmlerde kullanıldığı bilinmektedir. Zaman içerisinde müzik, filmin önemli unsurlarından biri haline gelmiştir. Filmin dışında da dinlenilmekte, albümler yapılarak halka sunulmaktadır. Film ve müzik hem bir birini desteklemekte hem de bütünleşip yeni bir ürün oluşturmaktadır. Güzel bir film müziği kötü bir filmi kurtaramayacağı gibi, güzel görüntüler de kötü bir müzikle değerini yitirebilmektedir. Bu nedenle film müziğinin oluşumu, biçimsel yönleri ve müziğin filmdeki kullanım yerleri önemli noktalardır. Film müziğini, biçimsel ve içeriksel olmak üzere iki şekilde analiz etmek mümkündür. Bu araştırmada 2007 yılında Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde en iyi müzik ödülünü alan ―Mutluluk‖ filmi müziklerine içerik analizi uygulanmıştır. Müziğin filmde nasıl kullanıldığı araştırılmıştır. Ayrıca film müziğini analiz etmek için anket oluşturulmuştur. Anket, 480 izleyiciye uygulanmıştır. Elde edinilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Sonuçlar, film müziğinin filmin başarısına katkıda bulunduğunu göstermektedir

MUSIC USES IN FILM: WHIT SAMPLES OF “BLISS” FILM

Music has used in film since first cinema film showed. Music has become important element of the film with time. It is listened outside of the film and singers sing film music for people with album. Film and music support to each other and become creates a new product integration. Good music is not saved the film and good film can be unsuccessful with bad music too. Therefore, forming of the film music, formal views and using place of the music in film are important points. Film music can be analyzed two ways that formal and contents. In this study, ―Bliss‖ film, which taken the best film music award in 44th Antalya Golden Orange Film Festival and 3rd International Eurasia Film Festival, was analyzed with contents methods. How to use the music in the film were investigated. In addition, a survey has been prepared to analyze film music. It was applied 480 spectators. The obtained data were analyzed on SPSS program. The results showed that the film music was contributed to success of film

___

  • Baumgartner, T.; Lutz; K.; Schmidt, F. and Jäncke, L. (2005). ―The Emotional Power of Music: How Music Enhances The Feeling of Affective Pictures.‖ Brain Research. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleListURL&_method =list&_ArticleListID=1590649267&_sort=r&_st=4&_acct=C0000408 79&_version=1&_urlVersion=0&_userid=736663&md5=17cb799201 9fb5affa6e1478bc0437a8&searchtype=a, 10. 02. 2010.
  • Berkay, Cahit (2005). Küçük Sinemacılar. Star TV-Röportaj. 03.09.2005.
  • Beşevli, Pınar (2002). 1995-2000 Yılları Arasındaki Türk Film Müziklerinin Biçim ve İçerik Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: H.Ü. SBE.
  • Carlin, Dan Sr. (1991). Music in Film and Video Productions. London: Focol Pres.
  • Coffey, A. ve Atkinson P. (1996). Making Sense of Qualitative Data: Complementary Research Strategies. London: Sage Publications.
  • Doğan, Eda (2009). Sinema Filmlerinde İzleyicinin Etkilenmesinde Önemli Rol Oynayan Öğelerden Biri Olarak Film Müziği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İ.Ü. SBE.
  • Erdoğan, İrfan ve Beşevli Solmaz, Pınar (2005). Sinema ve Müzik. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Finkelstein, Sidney (1996). Müzik Neyi Anlatır. Çev., Halim Spatar. İstanbul: Kaynak.
  • Gordon, W. ve Langmaid, R. (1988). Qualitative Market Research. London: Gower.
  • Gürata, Ahmet (2004). ―Sadi Konuralp’in Film Müziği Çalışmaları.‖ Görüntünün Müziği Müziğin Görüntüsü. Cem Pekman ve Barış Kılıçbay (der.) içinde. İstanbul: Pan:87-111.
  • İmik, N. ve Yağbasan, M. (2007). ―Televizyon Dizilerinde Kullanılan Müziklerin Genç İzleyicilerin Dizileri İzleme Oranına Etkisi.‖ İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 28: 103-114.
  • Kalinak, Kathryn (1992). Settling the Score Music and the Classical Hollywood Film. Wisconsin: Wisconsin Üniversitesi Yayınları.
  • Konuralp, Sadi (2004). Film Müziği Tarihçe ve Yazılar. İstanbul: Oğlak. Krout, Robert E. (2007). ―Music Listening To Facilitate Relaxation And Promote Wellness: Integrated Aspects Of Our Neurophysiologic Responses To Music.‖ The Arts in Psychotherapy. 2 (34): 134-141.
  • Marks, Martin Miller (1997). Music and The Silent Film. Oxford: Oxford University Press.
  • Öngören, Mahmut Tali (1996). Senaryo ve Yapım. İstanbul: Alan.
  • Parsa, Seyide (1989). Estetik Açıdan Filmin Temel Öğeleri. İzmir: Neşe.
  • Prendergast, M. Roy (1992). Film Music a Neglected Art a Critical Study of Music in Film. London: Northan and Company.
  • Sözen, Mustafa (2003). Sinemada Ses Kullanımı. Ankara: Detay.
  • Uzuner, Yıldız (1999). ―Niteliksel Araştırma Yaklaşımı.‖ Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ünite: 9. Ali Atıf Bir (der.) içinde. 175-190. http://www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/2294/unite01.pdf. Erişim tarihi:10.12.2010.
  • Vickers, P. ve Alty, V. (2002). ―Using Music to Communicate Computing İnformation.‖ Interacting Whit Computers. (14): 435-456.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.