Duygu Asena’nın “Kadının Adı Yok” Romanı Üzerinde Bir İnceleme | An Analysis of Duygu Asena's Novel "Woman Has No Name"

Kadının Adı Yok Romanı, Türk Toplumunda kadının bireysel ve toplumsal hayatta karşılaştığı sorunları ele almaktadır. Türkiye’de feminizmin basın dünyasında ve popüler kültürde yaygınlaşmasında etkisi olan isimlerden Duygu Asena, eserinde kadın meselesini daha çok feminist hareketin kullandığı çerçevede işlemektedir. Roman, Türkiye’de 70’li yıllardan itibaren gündeme gelen feminizm hareketinin etkisiyle eşitlik, cinsellik, görünürlük ve bütünüyle özgürlük gibi somutlaşmış kavramların içinde kadının sesini geniş kitlelere duyurmayı başarmıştır. Eserin edebî değerinden çok kahramanının özgürlükçü rolü dikkat çekmiş; kitapta anlatılan içeriğin fazlasıyla gerçekliği, verdiği mesajların geniş toplumsal kitlelere net bir şekilde ulaşıp karşılık bulması kitabın başarısı olarak görülmüştür. Bu makalenin amacı edebiyat çevrelerince edebî değeri olmadığı gerekçesiyle ele alınmamış, önyargı ile yaklaşılmış Kadının Adı Yok romanını incelemektedir. Yazılış amacına fazlasıyla ulaşmış olan roman; kurgu, dil, üslup vb. bakımından olmasa da tematik açıdan kadın meselesini etraflıca ve cesur bir yaklaşımla ele almaktadır. Bu nedenle içerik yönüyle öncü bir eserdir. Toplumsal bellekte böylesine iz bırakmış ve dönemin sosyo-kültürel şartlarını gerçekçi bir şekilde yansıtmış olan Kadının Adı Yok Romanı Türkiye’de kadın hareketini anlamak açısından değer arz etmektedir.

An Analysis of Duygu Asena's Novel "Woman Has No Name" | Duygu Asena’nın “Kadının Adı Yok” Romanı Üzerinde Bir İnceleme

The novel Kadının Adı Yok (The Woman Has No Name)deals with the problems faced by women in individual and social life in Turkish society. In the novel Kadının Adı Yok (The Woman Has No Name), the problems faced by women in Turkish society in their private and social lives are discussed. Turkey feminism in the world press and the spread of the names that have an impact on popular culture Duygu Asena, the novel is in the process of women's issues in the framework of the feminist movement more use. Duygu Asena -who had a great impact on the spread of feminism through press and popular culture in Turkey- discussed the issues of women as it is discussed in the feminist movement framework. The Novel, starting from 70 years in Turkey by the action of equality on the agenda of feminism, sexuality, the voice of the woman as embodied in the concept of freedom has been able to announce the visibility and wider audiences.With the influence of feminist movement that started by 1970s in Turkey; the notions of equality, sexuality, visibility and total freedom are used as a tool to convey the voice of women to large masses in this novel. The libertarian role of the protagonist of the work rather than its literary value was found to be remarkable. In spite of this, the truly realistic nature of the content and the fact that its message reaches out to wide social masses in a clear way have been seen as the success of the novel. The aim of this article is to examine the novel called Kadının Adı Yok , which is not discussed by literary circles on the grounds that it has no literary value. Although not in terms of design, language, style etc., the novel discusses women’s issues thematically in a comprehensive and courageous way. Therefore, it is considered to be a pioneer contentwise. In the novel Kadının Adı Yok socio-cultural conditions of the period are reflected realisticallyby leaving many traces in the memories of the society and the novel is of value in understanding the women's movement in Turkey.

___

  • Asena, Duygu (2008). Kadının Adı Yok, İstanbul: Doğan Kitap.
  • Asena, Duygu (2016). Orada Kadınlar Var mı?, Derleyen: Şadan Maraş Öymen, İstanbul: Doğan Kitap.
  • Aytaç, Gürsel (2012). Çağdaş Türk Romanı Üzerine İncelemeler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt (2001) .Parçalanmış Hayat, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DAS (Duygu Asena’ya Saygı) (2007). Gücünüzü Bilin, Haz. Reyhan Yıldız, İstanbul: Erko Yayıncılık.
  • Ozturkmen Arzu (2000). "A Short History of Kadınca Magazine and Its Feminism," Deconstructing Images of "The Turkish Woman," ed. Zehra Arat. New York: St. Martin's Press, s.275-293.
  • Tekeli, Şirin, “Cumhuriyet Dönemi Seçimler”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, 4. Cilt, İletişim Yayınları, İstanbul 1983.
  • Işık, Emin (2013); Türkiye Ünlüleri Ansiklopedisi, Ünlü Kadınlar, Ankara: Elvan Yayınları
  • İplikçi Müge (2007) “Çığır Açan Kadının Ardından…”, Duygu Asena’ya Saygı, Gücünüzü Bilin, Haz. Reyhan Yıldız, İstanbul: Erko Yayıncılık.
  • Külahlıoğlu İslam, Ayşenur (2011).”Cumhuriyet Dönemi Türk Hikâyesi”, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Editör: Ramazan Korkmaz, Ankara: Grafiker Yayınları, 370-373.
  • Duygu Asena- Kadının Adı Yok/ https://ww.dailymotion.com/ Erişim Tarihi:26.09.2010.
Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi -Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: Nurşen Adak
Sayıdaki Diğer Makaleler

İklim Değişikliği Politikalarının ve Akademik Makalelerin Toplumsal Cinsiyet Perspektifi Açısından Sorgulanması | Gender As The Missing Component In The Turkish Climate Change Policies And Academic Papers

Rakibe KÜLCÜR

LGBT Bireylerin Yalnızlık, Yaşam Memnuniyeti ve Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi | Examination of Loneliness, Life Satisfaction and Social Adjustment Levels of LGBT Individuals

Özlem SEZER, Vesile OKTAN

Duygu Asena’nın “Kadının Adı Yok” Romanı Üzerinde Bir İnceleme | An Analysis of Duygu Asena's Novel "Woman Has No Name"

Zeliha KAPUKAYA

Reklamda Kadın Temsiliyeti ve Cinsiyetçi Örüntüler: Perfectha Filler ve Nokia Reklam Metni Örnekleri Üzerinden Göstergebilimsel Bir Analiz | Representation of Women in Advertising and Gendered Patterns: A Semiotic Analysis on Perfectha Filler and Nokia Ad Text Samples

Esra Saniye TUNCER

Türkiye’de Devlet Üniversitelerinin Yönetim Kurullarında Kadın Temsili| Women's Representation in Management Boards of State Universities in Turkey

Sibel HOŞTUT

Türkiye’de Kuma Evliliklerinin Nedenleri Üzerine Sosyolojik Bir Analiz: Hatay-Samandağ Örneği | Sociological Analyses on Reasons of Co-wife Marriages in Turkey: Hatay-Samandağ Examples

Hasan ŞEN, Kezban GÜMÜŞ

Toplumsal Yeniden Üretim Teorisi Perspektifinden Unye/Ordu’da Gürcü Göçmen Ev-işçileri | From Social Reproduction Theory Perspective Georgian Migrant Domestic Workers in Unye/ORDU

Fatma Özlem TEZCEK

Tomboy Üzerine Bir Gözden Geçirme: Kavramsal Analiz, Tarihsel Süreç ve Çeşitli Başlıklar Açısından İnceleme | A Rewiew on Tomboy: Conceptual Analysis, Historical Process and Examination in Terms of Various Topics

Ezgi ÖZKAN, Funda ULUTAŞ, Ümit MORSÜNBÜL