That Light is not Bright': Cosmos vs. Chaos in Stein's Doctor Faustus Lights the Lights

Özet: 1938 yılında Gertrude Stein tarafından yazılan Doktor Faustus Işıkları Yakar, elektrik ışığı yaratmak için ruhunu Mefistoya satan Doktor Faust karakterini sergileyerek Faust mitini yeniden yorum- lamaktadır. Oyun gündüz gece döngüsünün bozulduğu kaotik bir evrende geçmektedir. Doktor Faust, ona eşlik edenlerle beraber sonsuza kadar aydınlık olmayan elektrik ışığına maruz kaldıkları yüzeysel olarak aydınlanan bu mekanda tutsak kalmıştır. Oyundaki aydınlık/karanlık karşıtlığı, kozmos/kaos karşıtlığının aydınlık/karanlık karşıtlığı ile birlikte kullanıldığı ve ışığın kozmosu oluşturmak ve kaosu önlemek için bir mecaz olarak kullanıldığı İncil edebiyatını hatırlatmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Steinın modern teknoloji kaosu eleştirisini anlamak için, İncil anlatılarındaki ışığın karanlık bir kaosu düzenli bir kozmosa dönüştürmek için gerekli bir tanrısal araç olarak kullanımı ile Steinın mecazielektrik ışığı kullanımını karşılaştırmaktır.

Bu Işık Aydınlık Değil : Stein ın Doktor Faustus Işıkları Yakar Eserinde Kozmos Kaos Karşıtlığı

Abstract: Written in 1938 by Gertrude Stein, Doctor Faustus Lights the Lights reinterprets the Faustian myth presenting the character Doctor Faustus as a man who has sold his soul to Mephistopheles to make electric light. The setting of the play is a chaotic universe in which the cycle of day and night is broken. Doctor Faustus, along with his companions, is stuck in this artificially lit space in which they are perpetually subject to the unbright light of electricity. The use of the light/dark opposition in the play is reminiscent of a similar use in biblical literature in which the cosmos/chaos opposition is accompanied by the opposition of light/dark, with the light serving as a metaphor for providing the cosmos and abolishing chaos. The aim of this study is to compare the use of light in biblical narratives as a necessary divine tool to create an ordered cosmos out of a dark chaos with Stein s metaphoric use of electric light in order to understand Stein s criticism of modern technological chaos.

___

  • Balkin S. (2008). “Regenerating Drama in Stein’s Doctor Faustus Lights the Lights and Woolf’s Between the Acts”. Modern Drama 51/4 (2008) 433-457.
  • Bay-Cheng S. (2004). Mama Dada: Gertrude Stein’s Avant-Garde Theater. New York 2004.
  • Boring E. M. (1989). Revelation. Louisville 1989. Brown W. P. (2010). “‘Let There Be Light!’ The Genesis of Biblical Cosmology”. Journal of Cosmology 9 (2010) 2187-2193.
  • Cardullo, B. (2010). “Marguerite Ida-Helena Annabel in Gertrude Stein's Doctor Faustus Lights the Lights”. Notes on Contemporary Literature 40/4 (2010) 4-6.
  • Collins A. Y. (1996). Cosmology and Eschatology in Jewish and Christian Apocalypticism. Leiden 1996. The King James Version of the Holy Bible. (2001). Retrieved from http://www.davince.com/ Elder B. R. (2005). “Goethe’s Faust, Gertrude Stein’s Doctor Faustus Lights the Lights, and Stan Brakhage’s Faust Series”. Canadian Journal of Film Studies 14/1 ()2005 51-68.
  • Eliade M. (1987). The Sacred and the Profane: The Nature of Religion. Trans. Willard R. Trask. San Diego 1987.
  • Neuman S. (1988). “Would a viper have stung her if she had only had one name?”. Doctor Faustus Lights the Lights. Eds. Shirley Neuman and Ira B. Nadel, Gertrude Stein and the Making of Literature (1988) 168-193.
  • Houndmills. Savran D. (1993). “Whistling in the Dark”. Performing Arts Journal 15/1 (1993) 25-27.
  • Stein G. (1998). Doctor Faustus Lights the Lights. Writings: 1932-1946, (1998) 575-607. New York.
  • Tabor N. M. (2009). A Shimmering Doubleness: Community and Estrangement in Novelized Dramas and Dramatized Novels. Doctoral Dissertation. University of Oregon Graduate School, Eugene, OR.
  • Tikva F. (1987). “Biblical Cosmology”. Eds. Michael Patrick O’Conner and David Noel Freedman. Backgrounds for the Bible (1987) 231-240. Winona Lake.