Oyun Temelli Dijital Ortamlar Ve Türkçe Öğretiminde Kullanımına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Bu araştırmanın amacı; oyun temelli dijital ortamların niteliği ve Türkçe dersinde öğretim aracı olarak kullanımına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmış ve araştırmanın örneklemin amaçlı örnekleme tekniğiyle belirlenmiştir. Bu araştırmada nitel görüşme tekniği kullanılarak veriler açık uçlu-yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analiz tekniklerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonunda ulaşılan sonuçlar şu şekildedir: sınıf öğretmenleri dijital ortamları zaman yetersizliği, sınıfta disiplin sorunları ve donanım eksikliği nedeniyle Türkçe derslerinde sıklıkla kullanmadıklarını belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenleri Türkçe dersinde dijital ortamların kullanılmasına olumlu yaklaşmaktadır. Ancak sınıf öğretmenleri Türkçe hazırlanmış dijital ortamları hem nicel olarak hem de kalite olarak yetersiz bulmaktadırlar. Sınıf öğretmenleri dijital ortamları nasıl kullanacakları ve kaynakları nereden temin edecekleri konusunda sorun yaşamaktadır.

The Views Of Classroom Teachers On The Game-Based Digital Media And Using Them On The Turkish Instruction

The purpose of this study is to determine the views of classroom teachers on how to use the game-based digital media on the Turkish course as teaching tool. Qualitative research design was used and purposed sampling was determined by sampling techniques in research. In this study, data acquired with open-ended semi-structured interview form with using the technique of qualitative interview. Descriptive analysis which is one of the qualitative data analysis techniques was used in the study. The results reached at the end of this study are as follows: classroom teachers stated that they did not use digital media frequently in Turkish lessons due to time insufficiency, disciplinary problems in class and lack of hardware. Classroom teachers were positive about using of digital media in Turkish course. However, classroom teachers found that Turkish digital media are poor both quantitatively as well as the quality. Classroom teachers also have problems with how to use digital environments and where to find the resources.

___

  • Altun, A. (2005). Gelişen teknolojiler ve yeni okuryazarlıklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bayburtlu, Y.S. (2015). 2015 ve 2006 Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Sayı:10(15). DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8817, p. 137-158.
  • Bülbül, H. İ. (1999). Öğretim Amaçlı Bilgisayar Yazılımlarında Ekran Tasarımı. Milli Eğitim Dergisi, No: 144.
  • Coiro, J., Klein, R. A. ve Walpole, S. (2006). Critically evaluating educational technologies for literacy learning: Current trends and new paradigms. McKenna, M. C., Labbo, L. D., Kieffer, R, D.and Reinking, D. (Eds.), International handbook of literacy and technology (Vol. 2) (pp. 145-162). The USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Değirmenci, H. (2014). İlk okuma öğretimi ve teknoloji. Ertem, İ.S. (Editör), Okuma Yazma Eğitimi ve Teknoloji (pp. 29-48). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Demirbilek, M. ve Yücel, Z. (2011). İngilizce öğretmenlerinin bilgisayarın yabancı dil öğretim ve öğreniminde kullanımı hakkında görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1): 217-246.
  • Ertem, İ. S. (2014). Okuma yazma öğretiminde teknolojinin rolü: Gelişmeler, yaklaşımlar, sorunlar ve yeni okuryazarlık. Ertem, İ. S. (Editör), Okuma Yazma Eğitimi ve Teknoloji (pp. 1-16). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Forbess, J. H. (2010). Improving reading comprehension through prior knowledge acquisition via digital game based learning. Unpublished Doctor of Education Dissertation, The University of Memphis.
  • Karahisar, T. (2013, 21-23 Kasım). Türkiye’de dijital oyun sektörünün durumu. I. Uluslararası Sanat Sempozyumunda sunuldu, Sakarya.
  • Leu, D. J., Kinzer, C. K., Coiro, J. L. ve Cammack, D. W. (2004). Toward a theory of new literacies emerging from the Internet and other information and communication technologies. 12.11.2015 tarihinde http://www.readingonline.org/newliteracies/leu/ adresinden alınmıştır.
  • McKenna, M. C., Labbo, L. D., Kieffer, R. D. ve Reinking, D. (2006). International handbook of literacy and technology. The USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Oskay, Ü. (2000). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Önkaş Açık, N. (2008). Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı ve kalıcı öğrenme. 8. International Educational Technology Konferansında sunuldu, Anadolu Üniversitesi-Eskişehir.
  • Swearingen, D.K. (2011). Effect of digital game based learning on ninth grade students’ mathematics achievement. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Oklahoma, Norman.
  • Şeniş, B. F. (25-27 Eylül 1991). Anadolu Üniversitesi Eğitim Teknolojisi ve Bilgisayar Destekli Eğitim I. Sempozyumunda sunulmuş bildirisi, Eskişehir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2015). Türkçe Öğretim Programı. 12.04.2016 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden alınmıştır.
  • Vikipedi (2015). 13.04.2016 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Dijital_ortam adresinden alınmıştır.
  • Yengin, D. (2012). Dijital Oyunlarda Şiddet. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık