Tuhfetü’l-Mürsele’deki Bireysel-Aşkın Tasavvufi Değerlerin Sosyo-Ampirik Değere Göre Yeniden Uyumlanması

Geçmişin kaydı niteliğindeki Tuhfatü’l-Mürsele el yazması erdemlerle doludur. Erdem arayışı arınma süreciniz boyunca kendinizi hazırlamak demektir. Tasavvuf, Allah’a ulaşmak için bir tasfiye safhasıdır. Allah ile buluşma ve bir olmanın bir sonucu olarak salik tarafından kazanılan manevi tecrübe (bireysel aşkın değerler) başkaları tarafından da hissedilmelidir. Manevi deneyimin aktarımı ampirik yaşamda (sosyo-ampirik değerler) İslam sevgisini öğrenmenin ve uygulamanın bir tezahürü olarak uygulanır. Böylece rahmeten lil alemin mefhumu tüm yaratılmışlar tarafından hissedilebilir. Belli bir mertebeye ulaşmak amellerde samimiyetin yanı sıra; kalb-i selim, akl-ı selim, akıl ve ortam gerektirir. Kişinin kendi benliğinin varlığını inkâr etme (nâsut alemi) ve ilahi varlığını (lâhut alemi) Halık’ın yüceliğini kabul etmeye bir hazırlanma şekli olarak arındırma bilincidir. Salik tarafından uygulanması gereken ve yeryüzünde iyiliği hâkim kılmak için tüm insanlık tarafından anlaşılan arınma ilkesi budur. Bahsi geçen iyilik ırka, dine ve devlete bakmaz. Evrensel iyilik rahmeten lil alemin olan İslam’ın esasıdır.
Anahtar Kelimeler:

Tasavvuf, El Yazması

___

  • A Amatullah. 1996. Khazanah Istilah Sufi: Kunci Memasuki Dunia Tasawuf. Cet. I. Bandung: Mizan.
  • Ali el-Qum, Mukti. 2011. Spirit Islam Sufistik Tasawf Sebagai Instrumen Pembacaan Terhadap Islam. Bekasi: Pustaka Isfahan.
  • Asmaran. 1994. Pengantar Studi Tasawuf. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  • Baried, Siti Baroroh. 1985. Pengantar Teori Filologi. Yogyakarta: Badan Penelitian dan Publikasi, Seksi Filologi, Fakultas Sastra Universitas Gadjah Mada.
  • Basuni, Ibrahim. 1919. Nasy’ah al- Tasawuf al- Islami. Mesir: Dar al- Ma’arif,
  • Daulay, Saleh Partaonan. 2011. Taj ‘al-Salam Karya Bukhari Al- Jauhar Sebuah Kajian Filologi dan Refleksi Filosofis. Jakarta: Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan Badan Litbang dan Diklat.
  • Fathurahman, Oman. 2012. Ithaf Al-Dhaki Tafsir Wahdatul Wujud bagi Muslim Nusantara. Bandung: Mizan.
  • Hajjaj, Muhammad Fauqi. 2011. At-Tasawwuf Al-Islami wal akhlaq. terj. Kamran As’at Irsyady dan Fakhri Ghazali. Jakarta: Amzah.
  • Khoiri, Alwan. 2014. Integrasi Pengamalan Syari’ah dan Tasawuf. Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga.
  • Lubis, Nabilah. 1996. Naskah, Teks, dan Metode Penelitian Filologi. Jakarta: Forum Kajian Bahasa & Sastra Arab.
  • M. Abdillah, Ali. 2011. Tasawuf Kontemporer Nusantara Integrasi Tasawuf Ibn Arabi dan Al-Ghazali: Ajaran Tasawuf Syekh Hizboel Wathony Mursyid Tarekat Khalwatiyah Akmaliyah. Jakarta: Ina Publikatama.
  • Masrukhin, Muhammad Yunus. 2015. Biografi Ibn Arabi Perjalanan Spiritual Mencari Tuhan bersama Para Sufi. Depok: Keira Publishing.
  • Masyharuddin. 2007. Pemberontakan Tasawuf Kritik Ibn Taimiyah Atas Rancang Bangun Tasawuf. P Books: Surabaya.
  • Partanto Pius A. dan M. Dahlan A.. Tanpa tahun. Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola.
  • Rahman, Dadang Abdu. 2003. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta.
  • Ratna, Nyoman Kutha. 2004. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  • Rusli, Ris’an. 2013. Tasawuf dan Tarekat Studi Pemikiran dan Pengalaman Sufi. Jakarta: Rajawali Press. Basuni, Ibrahim. 1919. Nasy’ah al- Tasawuf al-Islami. Mesir: Dar al- Ma’arif.