Hulki Aktunç’un Öykülerinde Renklerin Kullanımı

Hulki Aktunç edebiyatın pek çok türünde eser veren bir yazardır. Şiirleri, deneme veromanlarıyla gerek üslup gerekse dil becerisi anlamında dikkat çeken bir isim olmuştur.Resim ve tablo sergileri de düzenleyen Aktunç, en çok öyküleriyle anılır. Öykülerinde ağırlıklıolarak yalnızlık, arayış, aidiyet sorunsalı ve kaçış gibi temalar öne çıkar. Hulki Aktunç,geleneksel anlatım tarzlarını kendine has özelliğiyle modernize eder ve bilinç akışı, monologtekniklerine sıkça başvurur. Hulki Aktunç, eserlerinde Doğu ve Batı edebi geleneklerindenyararlanır. Söyleyişe önem verir. Öykülerinin içeriğinde halk hikâyeleri, söylenceler, efsanelersıkça yer alır. Aktunç, biçimsel olarak anlatımda kullandığı teknik ve yöntemlerleözgünlüğünü ve çağdaşlığını korur. Hazırladığı Büyük Argo Sözlüğü, onun Türkçeyehâkimiyetini de gösterir. Türkçeye hâkim olmasının yanında Aktunç, öykülerinde FarsçadanArapçaya, Kürtçeden Ermeniceye, Fransızcadan Rumcaya pek çok dilden kelimelere yerverir. Aktunç’un öykü kahramanları yalnız, karamsar, içe dönük özellikler taşır. Yazarınöykülerinde bireysellik ön plandadır. Yazar, bireyin iç buhranları, kaçışları, yabancılaşmasıüzerinden içinde yaşadığı toplumun değer yargılarını sorgular. Renklerin kullanımı, HulkiAktunç’un öykülerindeki karakter ve tiplerle birlikte değerlendirilmiştir. Yazar, eserlerinderenkleri daha çok doğrudan kullanmış, çeşitli edebi sanatlara ve süslü bir anlatıma renkleridâhil etmemiştir. Yazarın sokakta konuşulan dili öykülerinde kullanması renklerin degünlük dildeki kullanımlarıyla yer alması sonucunu doğurmuştur. Yazarın öykülerindekarakterlerin sosyoekonomik durumları, renklerin kullanım biçimlerine yansımıştır.

The Use of Colors in HulkiAktunç's Stories

Hulki Aktunç is an author of many genres of literature. With his poems, essays and novels, he became a name that attracted attention in terms of both style and language skills. Aktunç, who also organizes painting and painting exhibitions, is mostly remembered for his stories. In his stories, themes such as loneliness, search, the problem of belonging and escape come to the fore. Hulki Aktunç modernizes traditional narrative styles with his unique characteristics and frequently uses flow of consciousness and monologue techniques. Hulki Aktunç draws on Eastern and Western literary traditions in his works. It gives importance to speech. Folk tales, legends and legends are frequently included in the content of his stories. Aktunç preserves its originality and modernity with the techniques and methods he uses in his formal expression. The Great Slang Dictionary he prepared also shows his command of Turkish. In addition to his command of Turkish, Aktunç includes words from Persian to Arabic, Kurdish to Armenian, French to Greek in his stories. Aktunç's story heroes are lonely, pessimistic and introverted. Individuality is at the forefront in the writer's stories. The author questions the value judgments of the society in which the individual lives through his internal depressions, escapes and alienation. The use of colors has been evaluated together with the characters and types in Hulki Aktunç's stories. The author used colors more directly in his works and did not include colors in various literary arts and in a fancy expression. The author's use of the language spoken on the street in his stories resulted in the use of colors in daily language. In the author's stories, the socioeconomic status of the characters is reflected in the way colors are used.

___

  • Altuntaş, Gülden (2018). Cemal Süreya'nın Şiirlerinde Renklerin Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülsoy, Murat (2011). “Hulki Aktunç ile Söyleşi”. Erişim: 20 Şubat 2021, http://www.sabitfikir.com/soylesi/hulki-aktunc-ile-soylesi.
  • Kaman, Sevda. (2019). Hulki Aktunç’un “Madi Hayat In The Dark” Adlı Öyküsünde Argo. Researcher: Social Science Studies, 7(4), 97-107.
  • Kandinsky, W. (2001). Sanatta Ruhsallık Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Karataş, Süleyman (2013). Hulki Aktunç'un Öykücülüğü. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçükşen, Ferhunde Öner (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Resimlerinde Renk ve Duygu İlişkisi ve Kırmızının Öğrencilerde Yarattığı Kavramsal ve Simgesel Çağrışımlar. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Sözen, Mustafa (2003), Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar. Ankara: Detay Yayınları.
  • Türkmenoğlu, Sevgül (2013). Hulki Aktunç’un Öykülerine Tematik Bir Yaklaşım. Turkish Studies, 8(13), 1607-1615.
  • Vahapoğlu, Bengü (2019). Bir Hulki Aktunç Biyografi Tasarımı. Kitap-lık, 26 (202), 5- 13.
  • Vahapoğlu, Bengü (2020). Hulki Aktunç - Hayatı Ve Eserleri. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.