Plotinus’taki “Bir” Kavramının Ortaçağ Felsefesi İslam Düşünürlerindeki “Sudûr” Nazariyesi Üzerindeki Etkisi

“Bir” kavramı üzerine felsefe tarihi boyunca önemli tartışmalar yapılmıştır. Bu tartışmaların önemli aktörlerinden Plotinus, sonrasında gelen İslam Felsefesi düşünürlerinin fikri zeminini oluşturmuştur. İlkçağ Yunan felsefesinin son büyük akımı Yeni Plotonculuğun öncü ismi olan Plotinus, ‘Bir’ kavramı üzerine sistemini oluştururken her düşünürün kendisinden önceki düşünürlerden ve sistemlerden etkilenişin doğal sonucu olarak Platon, Aristoteles ve Stoa okulunun izlerini taşımaktadır. Bu çerçevede çalışmada Plotinus’un felsefesinin sadece Batı Hıristiyan düşüncesine değil İslam felsefesine de derin etkiler yaptığı göz önüne alınarak, ‘Bir’ kavramının İslam filozofları üzerindeki yeri ve Fârâbî ve İbn Sîna’nın ‘sudur’ nazariyelerine etkileri incelenmektedir.

The Effects of “One” Concept in Plotınus to Islamic Philosophers of Middle Age Philosophy Under “Sudûr” Perspective

There has been considerable debate over the concept of 'one' throughout the history of philosophy. Plotinus, one of the key actors in these discussions created the groundwork for the ideas of Islamic philosophers who came after him. As the pioneer name of the new Plotonculus, the last great current of the ancient Greek philosophy Plotinus, carries the traces of Plato, Aristoteles and Stoa school as natural consequences of the influence of the previous thinkers and systems while creating a system based on the concept of 'one'. In this study The place of the 'one' concept on the Islamic philosophers and the effects on the arguments of Fârâbî and Ibn Sína's 'sudur' are examined considering that the philosophy of Plotinus was deeply influenced not only by Western Christian thought but also by Islamic philosophy as well.