Enstrümantal Müziği Çalışırken ve Öğrenirken Kullanılan Stratejiler Ölçeğinin Yapı Geçerliğinin İncelenmesi

Enstrümantal müziğin teknik ve müzikal açıdan doğru, kalıcı bir şekilde öğrenilmesinde ve öğrenene bağımsızöğrenebilme niteliği kazandırılabilmesinde çeşitli stratejilerin kullanılması önem taşımaktadır. Bu durumenstrümantal müziğin çalışılmasında ve öğrenilmesinde kullanılan stratejilerin belirlenmesini gerektirmektedir.Enstrümantal müziğin çalışılması ve öğrenilmesinde kullanılan stratejilerin belirlenmesi, geçerli ve güvenilir birölçme aracıyla mümkündür. Bu çalışmanın amacı, Enstrümantal Müziği Çalışırken ve Öğrenirken KullanılanStratejiler Ölçeğinin yapı geçerliğinin doğrulayıcı faktör analiziyle incelenmesidir. Çalışma grubunu 2015-2016eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki 4 farklı üniversitenin müzik öğretmenliği lisans programında öğrenimgörmekte olan 273 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteler: Dokuz EylülÜniversitesi (n=80, %29.3), Marmara Üniversitesi (n=15, %5.5), Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi (n=95, %34.8)ve On Dokuz Mayıs Üniversitesi’dir (n=83, %30.4). Çalışma kapsamındaki ölçek “dikkat stratejileri, yinelemestratejileri, anlamlandırma stratejileri, eklemleme-örgütleme stratejileri ve anlamayı izleme stratejileri” olmaküzere beş boyutu içermektedir. Ölçeğin tamamı 39 maddedir. Dikkat stratejileri boyutunda 7 madde, yinelemestratejileri boyutunda 5 madde, anlamlandırma stratejileri boyutunda 6 madde, eklemleme-örgütleme stratejileriboyutunda 7 madde ve anlamayı izleme stratejileri boyutunda da 14 madde bulunmaktadır. Analizler LISREL 8.5programıyla uygulanmıştır. Çalışma sonucunda ölçeğin maddeleriyle gizil değişkenler arasındakistandartlaştırılmış yükler 0.40 ve üzerinde bulunmuştur. Modelin ki-kare değeri 710.494, serbestlik derecesi ise692 olarak hesaplanmıştır. Sonuçlar, ölçeğin iyi bir uyuma sahip olduğunu göstermektedir.

Examination of Construct Validity of the Scale for Strategies Used during the Practice and Learning of Instrumental Music

It is important to use a variety of strategies to ensure that instrumental music is learned technically, musically correct and permanently, and that learners learn independently. This requires that the strategies used during the practice and learning of instrumental music are determined. The determination of the strategies used during the practice and learning of instrumental music is possible through a valid and reliable measurement tool. The purpose of this study is to examine the construct validity of the “Scale for Strategies Used during the Practice and Learning of Instrumental Music” using confirmatory factor analysis. The study group is made up off 273 music education majors from four different Turkish universities during the academic year of 2015-2016. The students were from Dokuz Eylül University (n=80, 29.3%), Marmara University (n=15, 5.5%), Niğde Ömer Halisdemir University (n=95, 34.8%) and On Dokuz Mayıs University (n=83, 30.4%). The scale consists of five dimensions. These dimensions are attention strategies, rehearsal strategies, elaboration strategies, articulation-organization strategies and comprehension monitoring strategies. The scale consist of total of 39 items. Attention strategies dimension includes seven items, rehearsal strategies dimension five, elaboration strategies dimension six, articulation-organization strategies dimension seven and comprehension monitoring strategies dimension includes 14 items. The analysis was performed with LISREL 8.5 program. At the end of the study, standardized loads between scale’s items and latent variables were found to be 0.40 and above. The model has a chi-square value of 710.494 and a degree of freedom of 692. The results show that the scale has a good fit.

___

  • Aicher, C. A. O. (1998). Strategies for learning piano repertoire: Learning as a process. Doctoral dissertation, Columbia University Teachers College, AAT 9839045.
  • Aydıner-Uygun, M. (2012). Scale for determining learning approaches to piano lesson: Development, validity and reliability. Procedia Social and Behavioral Sciences, 51, 916-927.
  • Aydıner-Uygun, M. (2016). Çalgıdaki başarı hedefi yönelimi ölçeğinin geliştirilmesi. İçinde Göğüş, G. ve Varlı, E. (Ed.), Müzikte Performans, Uluslararası Müzik Sempozyumu Tam Metin Kitabı (ss. 370- 383). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Ö. Kılınçer. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 199-213.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9 (1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017a). Developing a scale for strategies used during the practice and learning of instrumental music. Educational Research and Reviews, 12 (8), 518-530.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017b). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5 (4), 178-189.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017c). Orkestra sanatçılarının enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, 26-28 Nisan 2017, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Cornford, I. R. (2002). Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 21 (4), 357-368.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gagné, R. M. ve Driscoll, M. P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. Dissertation Abstracts International, 61 (6), AAT. UMI No. 9976723.
  • Hallam S. (1997). What do we know about practising? Towards a model synthesising the research literature. In Jørgensen, H. ve Lehmann, A. (Eds.), Does practice make perfect? Current theory and research on instrumental music practice (pp. 179–231). Oslo, Norway: Norges Musikkhgskole.
  • Jørgensen, H. (2004). Strategies for individual practice. In Williamon A. (Ed.), Musical Excellence: Strategies and Techniques to Enhance Performance (pp. 85–103). New York, NY: Oxford University Press.
  • Karolyi, Otto. (1995). Müziğe Giriş. Çeviren: Mehmet Nemutlu. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2013a). Piyano dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 10 (1), 468-493.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2013b). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8, 28, ss. (DXXIII-DXXXVI).
  • Kochevitsky, G. A. (1967). The Art of Piano Playing: A Scientific Approach. Los Angeles: Summy-Birchard Inc.
  • Korkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O. Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri, Türkiye Klinikleri J Med Sci, 33 (1), 210-223.
  • Maris, B. E. (2000). Making music at the piano: Learning strategies for adult students. New York: Oxford University Press.
  • Mayer, R. E. (1988). Learning strategies: An overview. In C. E. Weinstein, E.T. Goetz ve P. A. Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment, Instruction, and Evaluation (pp. 11-22). New York: Academic Press.
  • McCormick, J. ve McPherson, G. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31 (1), 37–51.
  • Miksza, P., Tan, L. ve Dye, C. (2016). Achievement motivation for band: A cross-cultural examination of the 2x2 achievement goal motivation framework. Psychology of Music, 1-17.
  • Nielsen, S. G. (1999a). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16 (3), 275–291.
  • Nielsen, S. G. (1999b). Regulation of learning strategies during practice. Psychology of Music, 27 (2), 218–229.
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3 (2), 155–167.
  • Nielsen, S. G. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in instrumental and vocal individual practice: A study of students in higher music education. Psychology of Music, 32 (4), 418-431.
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10 (2), 235-247.
  • O’Malley, J. M., Russo, R. P., Chamot, A. U., ve Stewner-Manzanares, G. (1988). Applications of learning strategies by students learning English as a second language. In C. E. Weinstein, E. T.
  • Goetz, ve P. A. Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment Instruction and Evaluation (pp.215-231). San Diego: Academic Press.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk Müzik Yayınları.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., García, T. ve McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Post secondary Teaching and Learning.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Subaşı, G. (2004). Bilgiyi işleme kuramı. İçinde Ulusoy, A. (Ed.), Gelişim ve Öğrenme, (ss.260-305), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Weinstein, C. E. ve Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). New York: Macmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yokuş, H. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının piyano repertuvarının öğrenilmesine yönelik öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. İçinde International Conference on New Horizons in Education, Proceedings Book (pp. 619-625). KKTC.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-1037
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi