MUHYİDÎN İBNÜ’L-ARABÎ LEHİNDE VE ALEYHİNDE YAZILAN ESERLERE GENEL BİR BAKIŞ

Muhyiddîn İbnü’l-Arabî İslâm bilim tarihinin önemli şahsiyetlerinden birisidir. Yaptığı çalışmalar ve ileri sürdüğü görüşler, birçok ilimle irtibatlı olduğu gibi, birçok açıdan dikkat çekici ve tartışmalı haldedir. Kendisine özgü bir üslubu, kendi anlamlarını yüklediği kavramları ve mefhumunu kendisinin seçtiği ıstılahları bulunmaktadır. Kur’an ayetleri, Hz. Peygamber’in hadisleri ve diğer dinî metinlerin izahı konusunda da farklı düşünceler geliştirmiştir. Bu nedenle hakkında birçok farklı yrum ve değerlendirmeler yapılmıştır. İslâmî ilimlerde kabul gören birçok âlim, onun hakkında son derece övücü ve takdir edici ifade, yorum ve değerlendirme yaptıkları gibi, yine aynı derecede birçok ilim adamı onun hakkında son derece sert ifadeler kullanmışlardır. Bu makalemizde biz, Muhyiddîn İbnü’l-Arabî’nın lehinde ve aleyhinde yazılan bazı eserleri genel bir bakış açısıyla tanıtacağız.
Anahtar Kelimeler:

İbn Arabî, tasavvuf, kelam, irfan

___

  • Abbas Azzavi, “Muhyiddin İbnü’l-Arabî ve ğulâtu’t-tasavvuf”, el-Kitâbu’t-tizkârî Muhyiddini’bni’l-Arabî, Kahire: Dâru’l-Kâtibi’lArabî li’t-Tibâati ve’n-Neşr, 1969.Abdulcebbar Kavak, “Muhyiddin İbnü'l-Arabî'nin Şam Tasavvuf Düşüncesine Tesir Kanalları Ve Meşhur Takipçileri” Universal Journal of Theology Volume I, Issue I, s. 58.Abdullah Salâhî, Ṭavâliʿu menâfiʿi’l-ʿulûm, İÜ Ktp., AY, nr. 3344, vr. 1b, 2aAbdurrezzak Tek, “İbnü’l-Arabî’yi Müdâfaa Amacıyla Kaleme Alınan Fetvâlar”,Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], sayı: 23, s. 281-282.Abdülvehhâb eş-Şa’rânî, el-Kıbrîtü’l-Ahmer fî Beyâni Ulûmi’ş-Şeyh’i’l-Ekber Muhyiddîn b. Arabî, Dâru İhyâi Türâsi’l-ArabîBeyrût, 2010.Abdülvehhâb eş-Şa’rânî, el-Yevâkît ve’l-Cevâhir Fî Beyâni Akâidi Ehl-i’l-Kebâir, Dâru İhyai’t-Türâs el-Arabî, 1997.Ahmed b. Salih b. Ahmed Bilhamr, Tahkîku’l-Kavli’l-Münbi, (Yüksek Lisans Tezi), Camiatü Ümmi’l-Kura, Külliyetu’d-Da’ve ve Usûli’d-Din, Mekke, 2008.Ahmed b. Salih b. Ahmed Bilhamr, Tahkîku’l-Kavli’l-Münbi, (Yüksek Lisans Tezi), Camiatü Ümmi’l-Kura, Külliyetu’d-Da’ve ve Usûli’d-Din, Mekke, 2008.Bahauddîn Muhammed b. Abdilganiy el-Beytâr ed-Dımeşkî, Fethu’r-Rahmâni’r-Rahîm bi Makâleti’l-Cîlî Abdülkerîm ve’l-Hatm İbn Arabî Muhyiddîn, Tahk. Asım İbrahîm el-Keyyâlî, Nâşirûn, Beyrût, 2013.Bikâ’î, Tenbîhü’l-Gabiy, s. 213-217; Sehâvî, el-Kavlü’l-Münbî, (Belhamr Tahkiki).Burak Fatih Açıkgöz, “Bir Kişi İki Şahsiyet: İbnü’l-Arabî”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiYıl: 2013/1, Sayı:17, s. 143-169.Celâluddîn Abdurrahmân es-Süyûtî, Tenbîhü’l-ġabî fî tebriʾeti İbni’l-ʿArabî (nşr. A. Hasan Mahmûd), Kahire 1990.Davud Kayserî, Şerhu Füsûsi’l-Hikem, 2/4; Ebû Yahya Zekeriya el‐Ensârî, Esna’l‐metâlib şerhu ravzi’t‐tâlib, tahk.: M. Muhammed Tamir,Ferid Kam, Vahdet-i Vücûd, s. 80-98; https://islamansiklopedisi.org.tr/aksemseddin (04.10.2018).https://islamansiklopedisi.org.tr/davud-i-kayseri (05.10.2018).https://islamansiklopedisi.org.tr/ibnul-arabi-muhyiddin#1 (04.10.2018).Hür Mahmut Yücer, “Kitap Tanıtım Ve Değerlendirmeleri”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], sayı: 23, s. 701-706.Hüsamettin Erdem, Panteizm ve Vahdet-i Vücud Mukayesesi, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1990.İhsan Kara, “İbnü‟l-Arabî‟nin Tasavvuf Istılahlarına Etkisi ve Seyyid Mustafa Rasim Efendi‟nin Istılâhât-I İnsân-ı Kâmil’i Örneği”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü‟l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], sayı: 23, s. 585.İsa Çelik, “İmam Rabbânî Perspektifinden İbnül-Arabî’ye Tenkidî Bir Yaklaşım”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü‟l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], sayı: 23, s. 153-154.Kadir Özköse, “Muhyiddin İbnü’l-Arabî’nin İbn Rüşd ile Görüşmesi”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], sayı: 23, s. 223-224.Kâtib Çelebi, Mizânü’l-Hak fî İhtiyâri’l-Ahak, Haz. Orhan Şaik Gökyay, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1972.M. Kemal Pilavoğlu, Büyük Veli Muhiddini Arabi, Kevser Yayınevi, İstanbul, 1973.M. Mustafa Çakmaklıoğlu, “İbnü’l-Arabi’nin Marifet Teorisi Açısından Aklın Değeri”, Manas Journal of Social Studies ( MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi ), 2016 Cilt: 5 Sayı: 3 s. 140-142. Mahmud Erol Kılıç, "İbnü’l-Arabî, Muhyiddin", TDV İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, 1999, 20/493.Mahmud Erol Kılıç, “El-Fütûhâtül -Mekkiyye” TDV İslâm Ansiklopedisi, TDV Yayınları, , İstanbul, 1996, 13/254/255.Mahmud Erol Kılıç, “İbn-İ Arabî’yle "Zaman'ın Ruhu’nu Okumak”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), [2009], sayı: 23, ss. 54. Mehmet Bayraktar, “Davûd-ı Kayserî”, TDV İslam Ansiklopedisi, 1994, İstanbul, 9/34-35. (https://islamansiklopedisi.org.tr/davud-i-kayseri (05.10.2018)).Metin Yasa, “İbn Arabî‟nin „Arada Olma‟yı Anlatımı”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü‟l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], sayı: 23, s. 92.Muhammed b. Abdirrahman es- Sehâvî, el-Kavlu’l-Münbî An Tercemeti Bin Arabî, tahk. Halid b. El-Arabî Müdrik, Câmiatu Ümmi’l-Kura Külliyetu’d-Da’va ve Usûli’d-Din (Master Tezi), Mekke, 1322.Muhammed b. Muhammed b. Hamîdu’d-Dîn el-Mekkî, el-Fazlü’l-vehbî fî tercümeti’l-Cânibi’l-garbî (trc. Mirzâzâde Ahmed Neylî), Süleymaniye Ktp., Uşşâkî Tekkesi, nr. 1352.Muhammed b. Muhammed b. Hamîdu’d-Dîn el-Mekkî, el-Fazlü’l-vehbî fî tercümeti’l-Cânibi’l-garbî (trc. Mirzâzâde Ahmed Neylî), Süleymaniye Ktp., Uşşâkî Tekkesi, nr. 1352.Muhyiddin İbn Arabî, Füsûsu’l-Hikem, terc. Abdülhalim Şener, Sufi Kitap Yayınları, İstanbul, 2015.Muhyiddin İbnü’l-Arabî, Evrâdü’l-Usbûiyye, İstanbul ts, s.43; Kılıç, ‚İbnü’l-Arabî, Muhyiddin‛, DİA, XX, s.506.Muhyiddin İbnü’l-Arabi, Fütühât-ı Mekkiyye, c. II, s. 373.Muhyiddin İbnü’l-Arabî, Mu’cemu Istılâhâti’s-Sûfiyye, tahk.: B.Abdülvehhâb el-Câbî, Beyrut 1411/1990.Muhyiddin İbnü’l-Arabî, Resâilu İbn Arabî, thk. Muhammed İzzet, Mektebetü’t-Tevfîkıyye, Kahire, tsz.Niyâzi-i Mısrî, Risâle-i Es’ile ve Ecvibe-i Mutasavvıfâne, Atıf Efendi Ktb. No: 1400, vr. 9a. Orhan F. Köprülü, Mustafa Uzun, "Akşemseddin", TDV İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, 1989, 2/299-302. (https://islamansiklopedisi.org.tr/aksemseddin (04.10.2018)).Osman Yahya, Mukaddime, “el-Mukaddemât Min Kitâbi Nassi’n-Nüsûs fî Şerhi Füsûsi’l-Hikem”, Tasnif: Şeyh Seyyid Haydar Amulî, Müessesetu’t-Târîhi’l-Arabî, Beyrût, 2005. Sa’duddîn Mes’ûd b. Ömer et-Teftâzânî, Şerhu’l-Akâidi’n-Nesefiyye, tahk. Mer’î Hasan er-Reşîd, Dâru Nuri’s-Sebâh, Beyrût, 2012.Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tariikatler, İfav Yay., İstanbul, 1994.Seyit Avcı, “Keşif Yoluyla Hadis Rivayeti Meselesi”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi IV (2004), Sayı: 4, s. 168-169. Seyyid Haydar Amulî, el-Mukaddemât Min Kitâbi Nassi’n-Nüsûs fî Şerhi Füsûsi’l-Hikem Li Muhyiddîn İbnü’l-Arabî, Müessesetu’t-Târîhü’l-Arabî, Beyrût, 2005.Süleyman Uludağ, “Ferîd Kâm ve Vahdet-i Vücûd Adlı Eseri”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), yıl: 10 [2009], Sayı: 23, s. 27-28.Şeyh Mekki, İbn Arabî Müdafaanamesi, Harf Yay., Terc. Ahmet Neyli, Haz. Halil Baltacı, İstanbul, 2011.Şeyh Ömer ed-Dımaşkī, el-Fetḥu’l-mübîn fî reddi iʿtirâżi’l-muʿteriżîn ʿalâ Muḥyiddîn, Kahire 1304.Şeyh-i Mekkî, el-Cânibü’l-ġarbî fî ḥalli müşkilâti’ş-şeyḫ Muḥyiddîn İbn ʿArabî (nşr. Necîb Mâyil-i Herevî), Tahran 1364 hş.; a.e.: el-Fazlü’l-vehbî fî tercümeti’l-Cânibi’l-garbî (trc. Mirzâzâde Ahmed Neylî), Süleymaniye Ktp., Uşşâkî Tekkesi, nr. 1352.Toshihiko İzutsu, İbn Arabî’nin Füsûs’undaki Anahtar-Kavramlar, terc. Ahmed Yüksel Özemre, Kanüs Yay., İstanbul, 2005.William Chittick, “Merkezî Nokta: İbn Arabî Ekolünde Sadreddin Konevî’nin Rolü”, Çev: Betül Güçlü, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), [2009], sayı: 23, ss. 669-684.